Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] EKK light är inte så särskilt styv, den är mer sladdrig som en sladd. :) //Patrik
3 svar · 1,1k läst
M
Mats: Det här gör vi ett eget ämne av :)
5 svar · 4,2k läst
·
A
andersmc: Behållningen i filmen var den korta glimten av Triton Workcenter (med den långhårige miljonären som stod och sågade iförd sandaler). Ett hopfällbart arbetsbord där man kan fästa sin cirkelsåg eller handöverfräs. Inte revolutionerande men det verkade väldigt genomtänkt. Är det nån som sett ett sånt i verkligeheten eller finns det bara i Australien?
10 svar · 1,2k läst
Nusnäs
Nusnäs: Kan det möjligen vara så att du kan dra den nya kabeln från garaget istället?
4 svar · 1,2k läst
T
torparn_i_norrland: Tacksam för alla bra svar!
10 svar · 2,6k läst
M
Mattias1457: Tack för alla synpunkter och tips! Felet låg i transformatorn. Den är nu bytt och surret har försvunnit. Dimmern kollade jag upp och den var tillverkad av Eljo och funkade för elektronisk transformator. /M
8 svar · 3,9k läst
nsiak
nsiak: "strumpan" är tänkt som PE i EKKJ, så det blir totalt 5 ledare.
12 svar · 3,8k läst
S
sjönära: varför kommer inte mer G4 ersättare med LED? jag har testat några st i min badrumsarmatur. 10 Ledar på ett kretskort som drar totalt 2,4 W och ger ljus jämförbart med 10 W halogen (se led-butiken.se - anger 120 lumen ) enda problemet är att man måste ha en lågeffektstrafo om det inte ska flimra. Jag har en 4 lampsarmatur, troligen med minsta effekt 20 W, och när jag har 3 av 4 LED i den
10 svar · 1,8k läst
·
E
el_richard: Renova blir inte så bra om man byter uttag och strömbrytare utan att tapetsera/måla om... Blir en liten kant som inte sett ljuset förut...
10 svar · 7,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag är knappast den att bedöma ditt behov storlek på central, men minst en treraders tycker jag nog du ska ha. Dvs ca 35-42 modulplatser. Detta borde räcka gott och väl till någon sorts standardinstallation. Men ändå ha lite utrymme över. Men har du tänkt ha en massa fancy prylar ska du nog gå på en större. Med fancy menar jag sektionerat på många JFB, effektvakter, tidur
11 svar · 2,2k läst
imported_Mogge
imported_Mogge: Kolla upp att kabeln mellan kranspetts och aggregatet är hel. Sånna mysko glapp brukar bero på att kabeln har en ledare som är av. Om det finns nån ledig ledare så prova byt ut ledaren som ska manöverera just den elventilen för matarvalsarna.
10 svar · 5,5k läst
E
elmont: Använd flexslang med rätt antal ledare, fäst på ca 60 cm avstånd, se till att du får så "lata" böjar som möjligt. Om mot förmodan skulle behöva mer tråd i framtiden knyt i dom befintliga och dra i en dragfjäder knyt sedan på den nya tillsammans med dom "gamla" och dra in dom igen. Och använd dig av en kompis så att en drar och en tryckerpå så är det inga som helst problem.
9 svar · 5,7k läst
RobertC
RobertC: [citat] Funkar den nya biltema hole in onen bra?
24 svar · 36,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Brottsbalken: 10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
13 svar · 7,9k läst
electrocuted
electrocuted: se till att sätta i beröringsskydd bara, det ser inget vidare ut med ett stort hål med spänningsförnde metall i där ett finger lätt går in... jag klippte till 4kantiga plastbitar från en vit glasslådaoch trädde i spåren avsedda för beröringsskydd.
4 svar · 2,8k läst
·
prototypen
prototypen: F kan står för flink = snabb. Jordfelsbrytaren slår allt i säkringsväg som personskydd. protte
10 svar · 1,7k läst
mexitegel
mexitegel: Gjorde ett test för ett tag sedan och hängde ut sensorn utanför kåpan, men det blev inte mycket bättre för det. Så jag vet inte. Blir nog inga fler Myson-fläktar för min del. Bortsett från detta så tycker ja den funkar bra, den är ju klart billigare än PAX.
20 svar · 2,6k läst
electrocuted
electrocuted: å vilka härliga bilder, tack för att du delar med dig! sånt kan man bara inte få för mycket av, tänk vilken spännande tid det måste vart när folk fick el i sina hus! elsäkerhet existerade ju förr med, trådarna hängde högt i luften så man inte nådde dom, kablarna i huset var isolerade, samt att porslin&gjutjärn brinner inte som plast gör.
23 svar · 23,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja.
21 svar · 2,9k läst
Mikael_L
21 svar · 2,9k läst
E
elmont: Kolla hos - Aneta.se - dom borde ha nått som passar
4 svar · 1,7k läst
swecul
swecul: jo nåt måste till å ändras, jag har en beräknad förbrukning på 26.000 kwh per år... och huset är 1½ på 115 kvm... eller det kanske är normalt??
7 svar · 3,3k läst
Mangan
Mangan: Jag köpte en massa X10 moduler för automatisering förrut. Bortkastade pengar då varje styrenhet är större än en vanlig timer och dessutom kostar skjortan. Men det var kul att styra allt :)
7 svar · 1,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ja, bilden är tagen med värmekamera. Skarvarna är ca 45 grader varma på den här bilden. Ledningen är 20 och luften 16. Normalt sett inget omdelbart problem, men behöver åtgärdas då sådana fel snabbt kan förvärras och då rusar temperaturen iväg med haveri som följd.
22 svar · 1,8k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Av dig ja ....! ;)
16 svar · 11,1k läst
prototypen
prototypen: Hagers faskenor (undertill) får inte användas om det finns risk för kondensering. (Var så för 10 år sedan) Klassiskt så sitter väl skruven på en diazed undertill på varje säkring. Men på dvärgbrytarna har man sett det praktiska då det mesta kablaget kommer uppifrån till en central. Protte Protte
7 svar · 19,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Varför har dom gjort så :confused: Man brukar väl inte lägga rör så det blir två alternativa vägar från centralen ... eller ???
4 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej. Men jag ska inte skvallra för någon. Särskilt om du gör det ordentligt istället för med skarvsladd. ;)
9 svar · 9,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Precis. Men alt 1 är ju det sämsta, "onödig" dosa som är i vägen vid tapetsering och överhuvudtaget inte snygg. Kostar lite mer pengar och arbetstid. Av alt två och tre väljer man det som blir enklast.
4 svar · 5,6k läst
·
E
elmont: Normalt använder man ekkx 1x4x0.5 eller likvärdigt till termostater för vattenburen golvvärme 20 meter är inga problem
2 svar · 8,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.