El
yonna: Har inte fått tag på installatören än. Jodå, Schneider förklarade var felet förmodligen var men när det gäller el fattar jag ju nada. :D
Sangris: om det varit EKK eller annan kabel så hade vecket ,eller ska vi kalla det böjen, sett annorlunda ut. Det ser man direkt skillnad på. Nu har du ju konstaterat att det är FK i kabelhölje, eller så kan det vara PVC-slang som man annars brukar använda för just sådana fall, så det är lugnt.
Sangris: Det är ju inte lätt att säga hur din installation är utförd utan att se det. Men funkar fläkten nu så har du gjort rätt. Din gamla regulator behövde kanske nolla för att fungera. Den nya behöver inte det. Vik den åt sidan bara. PS. Det heter inte varvtalsgenerator utan varvtalsregulator.
Rrrrr: Passar strömbrytare trapp/kron också från Eljo till JUNGs ramar?.. Måste prova på jobbet imorrn :)
Patrik_Hed: [citat] (Gråhåriga och börjar närma sig pensionsålder alltså. :)) Men då vet jag. //Patrik
snaggletooth: Jo, det men det förutsätter man väl om man hyr in folk från en annan (el-)firma. Har dom ingen behörig, så är det ju ingen elfirma :)
elmont: Jag vill bara påpeka att det inte bara är i elbranschen man har höga påslag på matr. Hela byggsektorn har höga påslag, och bilverkstädernas resevdelspriser har minst lika stora påslag.
gadu^: Stämmer vad Luddet säger att det är ett tidur som skall ombesörja nattsänkning. Du bör ha en termostat nånstans central i huset också. Svärfar har samma grej i sitt 70tals hus. Skulle tipsa om att ta kontakt med en elektriker om att flytta den alt. tabort den. Personligen skulle jag försöka ha kvar den.
ellärare tyresö: Har labbat en del med belysningnivåer med spottar och främst via studenter på gymnasiets elutbildning och kommit fram till att 12 v downlight är dubbelt så effektiva och med osrams irc teknik upp till tre ggr starkare än nätspänningshalogen. Men givetvis inte alls i klass med ngt frilysande. Men säger en del om nätspänningshalogenens effektivitet. När det gäller ersätaren för
Immobil: :eek: OJ, det där såg läskigt ut! Du hittade möjligen inte någon elektrisk ål i brunnen? :p
prototypen: När kåpan hasar ner 5 mm och lägger sig lite på sned, vad är då snyggare? Protte
Styrman_jansson: [citat] Finns det utrymmesbegränsningar så passar naturligtvis LED-armaturer med lågt inbyggnadsmått bra. Finns även ersättningsljuskällor, LED, för G4 sockel som man kan ha till tex. möbelspottar när det är trångt. @Protte: Naturligtvis gör LED:ens långa driftstid att det där med ljuskällebyten kan vara lite oaktuellt. Dock så krymper den angivna livslängden på många
olebull: Det blev nog lite begreppsförvirring.....Mea culpa !! Tack ändå !!
Bjurran: Inte riktigt samma sak, men ändå. Jag har använt min k7.85 riktigt flitigt på en diazed 10A utan bekymmer i några år, och den säkringen belastas även av allt ljus i garaget samt diverse annat där. Så det är inte alltid så bra med snabbsäkringarna direkt...
psv79: Låter bra, är GU10 sockel. Blir till att handla då! Tack för svaren.
Rrrrr: Jag skulle rösta på Belid! tex http://www.belid.se/Plugins/Album/photoalbum.view.asp?al_id=3058&gr_id=2&back=%2Frwdx%2Fcache%2Fplafonder%5F868%2Easp? Belid har ganska snygga armaturer och dom är billiga (jämfört med Fagerhult) dom kan fås dimmringsbara också.. Switchdim eller 0-10V
Ifö: Tja, antingen kan du ta bort den ena dimmern eller så kan koppla bort en av "tändtrådarna" till belysningen (men det senare kan verka besynnerligt: "Vad f-n gör den här dimmern egentligen? Det händer ingenting?"). Se bara till att du har koll på vad som är tändtrådar (bruten fas) och vad som är nolla av de tre trådar som du har i taket.
pellefant: ca 10 varv eltejp runt rotdosan och knacka fast den med hammaren (försiktigt)
Patrik_Hed: EKK och EKLK är tillåtna på de flesta ställen. EKRK endast i torra utrymmen. Här är en kabelguide över vilka kablar som får användas vart. Även storlekar på klammer för resp. kabel finns också: http://www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf IP-klasser (dock inte vad som ska användas vart.) : http://www.badrumslampor.se/kundtjanst/?p=ipklass Fann denna precis, här visas vilka
Lindgrenski: När jag tänker efter så skulle det kanske kunna funka ändå. Går jag via takdosan så är det bara 1 ½ meter som jag måste lirka fram, borde inte vara helt omöjligt. Då klarar jag mig med EKK på några meter och kan köra FK i slang på resten.
Bloink: Har använt dansk "EKPK" och den var inte roligt att arbeta med. Veckade sig lätt, i alla fall i förhållande till vanliga installationskablar. Och ingen kabel jag hade velat ha i min bostad, då den är formad efter de tvinnade ledarna och svår att göra snygga böjar med. Har även för mig att den var lite brunaktig i färgen.
elmont: Det är väl för att man inte ska få till skatbon i centalen som den inte får användas som kopplingsutrymme. Jag har med fasa sett amatörer draget alla rör till centalen för att där koppla ihop hela anläggningen.
prototypen: Vadå grovt, du ska väl inte ansluta en SKX (lampsladd) med fast anslutning, jag förutsatte en EKRK klamrad i taket. Ska du fortsätta med SKX så är det lamputtag som gäller och det finns dubbla. Protte
hempularen: [citat] Nej, jag kontrollerar allt han gör, men det där med ev. dåligt dragen Torix kunde jag (då) inte föreställa mig i min vildaste fantasi. Egentligen gick jag väl på samma mina sist han var här när han inte drog skruvarna på jordfelsbrytaren.
bax: [citat] OK ,då förstår jag situationen.
elmont: Än en gång, ge INTE rådet att sätta 13 A i stället för en 10 A INNAN du har en aning om det funkar i det enskilda fallet. För att säkra med 13 A säkert MÅSTE man ha alla fakta och räkna. Skulle man inte behöva det skulle man ju bara använda 13 A,
Rrrrr: Ja.. Ska gå enligt bruksanvisningen, jag har aldrig provat dock.. Jag har kopplat några sådana dimmrar, men har inte tänkt på vad de fanns för anslutningar.
Mikael_L: Visst borde jag skrivit cee 416 eller 432. Ett "vanligt" uttag tog jag bara för givet. :o