Hej! Jag har införskaffat en anslutningsdosa som jag tänkt använda till handdukstork. I normalfallet sätter man väl kabeln neråt och sen böjer denna uppåt till torken. Men jag vill helst göra det hela så snyggt som möjligt ( inte se sladden) Tänkte sätta den infällda dosan med anslutningen för torken uppåt ( Dosan är "tät" och ip44) för att kunna sätta en kanal ovanför dosa till handukstorken. Är det tillåtet? Det finns inget vatten närmre än 1,5 m. Eller måste man har sladden hängandes neråt?

jag vet inte om det är tillåtet, lämpligt är det inte eftersom tätningar tenderar att dra ihop sej med tiden och det bildas en glipa mellan kabel och tätning, iofs så ska du ju ha en kanal så risken för vatten som rinner efter kabeln kanske minimeras. en nackdel är att om det rinner in vatten så kanske det rinner in i väggen, beror ju på hur dosan/röret är monterat. ska du nu göra det så se till att det finns dränering i botten på anslutningsdoslocket.

Det där med att det skulle rinna vatten in i dosan är jag inte orolig för, eftersom att det inte finns nåt i närheten som avger den mängden( men jag tackar för synpunkten). Det viktiga är om det är tillåtet eller riktigt olämpligt i nån annan aspekt.

Men om det är 1,5 meter från dusch/badkar.. så är det ju utanför område 2. (alltså område 3 enligt gammal standard). och då gäller ju bara IP 21.. eller har jag fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.