Byggahus.se

Apparater slås ut

1. DrGonzo
    Medlem Nivå 1
    Jag är oerfaren i hussvängen. Vårt nya hus var från början ojordat. Nu har vi låtit en elektriker sätta jordfelsbrytare på hela anläggningen (men vi behöll de gamla säkringarna) och dra jordade kablar/uttag på bottenvåningen. Tanken är väl att byta hela huset steg för steg.

Det konstiga är att el-apparater går sönder här och var. Först rök en telefonadapter. Routern som satt i samma förlängningssladd funkade.
    När jag bytte adaptern funkade allt i några dagar. Nu har routern pajat, men den nya adaptern är hel. Båda dessa fel inträffar i ett av de nya, jordade, uttagen.

Samtidigt har en stereo på övre plan slagits ut - som sitter i ett ojordat uttag. Även där fungerar en lampa som sitter i samma uttag.

Det känns mystiskt och förvirrande. Kan krypströmmar eller överslag förklara något av detta? Det vore skönt att ha ett hum, innan jag ber elektrikern leta fel.

2. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    nästan helt säkert glapp i nollan i centralen, ett mycket allvarligt fel då ni helt plötsligt kan få kraftiga överspänningar slumpmässigt i uttagen. ring elektrikern med en gång och påtala detta, han bör komma omedelbart om han är seriös då ett sånt fel lätt sätter eld på huset.
    får ni ingen som kommer direkt så kan du slå av strömmen samt tar ur dina huvudsäkringar och lyfta av kåpan till centralen och den över jordfelsbrutyaren och känna så att de grövre ledarna sitter ordentigt fast, känn på skruvar på jordfelsbrytaren o dyl.

3. DrGonzo
    Medlem Nivå 1
    Fy! Stort tack, jag ringde elektrikern direkt. Han kommer i morgon. Hur skulle du göra? Slå av all el under natten? Man vill ju ogärna stoppa kyl och frys... men är det risk för brand så?

4. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    jadu, svårt att säga, men är det inte så farligt att det osar och ryker ur saker och ting så är det ju inte så stort glapp, men det kan bli större.
    om du gör så här så borde det bli rätt ok:
    dra ur allting ur vägguttagen, och slå ifrån säkringarna till allt förutom en enda grupp, den till kyl&frys, eller någon annan grupp, t.ex. belysning i sovrum.
    sen tar du och ansluter kyl och frys till de uttagen som det finns ström på via förlängningssladd. på så vis är du säker på att endast en av faserna används (om bara en säkring är tillslagen) och några mystiska spänningar kan inte uppstå.
    det som kan vålla fara är isåfall om strömmen kyl&frys förbrukar gör att den troligtvis glappa anslutningen i din central blir överhettad, men har det inte hänt hittils med hela huset igång så är risken liten, dock skadar det inte att hänga en brandvarnare tillfälligt över elcentralen, den kommer tjuta direkt den känner lite smält kabelisolering.
    men det bästa är givetvis att slå av allt, om du kanske kan förvara frysta varor hos en granne, kylvaror kan du ju lägga i källaren över natten.

5. DrGonzo
    Medlem Nivå 1
    OK, återigen: stort tack. Obehaglig grej, tack och lov för Byggahus.se

6. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Jag hörde om en kille vars granne hade råkat grävt av hans matning till huset. Grannen/den killen måste ha haft väldig otur för grannen måste ha grävt av nollan/PEN först för bl.a. hans häll hade gått sönder vid tillfället. Förmodligen på grund av för hög spänning då.

//Patrik

7. F
    Medlem Nivå 7
    electro... Att fördela all last på en fas vid ett ev nollfel är inte så smart, det är ju då du får osymmetri, flytande nolla. En 3-fasmotor behöver ingen nolla, det gör en 1-fas... jag är ingen expert men så tror jag det funkar! Hoppas att TS får ordning på detta imorgon, elis verkar seriös eftersom han åker dit en röd dag!

8. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    jag är medveten om det, därför skrev jag att han bara skulle lägga kyl/frys på den påkopplade gruppen, och ev. nån lampa.
    glappet han har verkar inte vara så stort då det har fungerat utan att brinna upp i flera dagar, mer än att han har fått utslagna apparater, hade nollan vart helt frånkopplad så hade ett antal prylar redan börjat brinna, blandannat datorn han skriver från. men en glappkontakt blir ju snabbt sämre ju varmare den blir, därför ska man hålla belastningen minimal, eller helt stänga av.

9. M
    Medlem Nivå 9
    Ja om man bara har last på en fas så kan ju i varje fall inte spänningen överstiga 230V.

10. E
    Medlem Nivå 12
    Hoppas DR.Gonzo meddelar oss vad det va för fel...

Lycka till

11. mr.Ola
    Medlem Nivå 15
    Om nollan glappar vid enfasbelastning så blir det bara strömbrytareffekt, vid 3 fas så börjar nollpunkten som redan påtalats att vandra med 0 - 400 volt i vägguttagen som följd, och ju mera som pajjar ju större blir osymetrin och därmed också spänningsökningen i de som är kvar!

12. DrGonzo
    Medlem Nivå 1

Gonzo - så gick det

Elektrikern kom - inget glapp i nollan. Han hittade ett trasigt uttag, där sockerbiten smält vid en kortslutning. Elektrikerns teori är att detta skickat ut 400V över hela systemet, som slagit ut känslig elektronik.
    Det stämmer kanske. Men det konstiga är att sakerna gått sönder i omgångar. Det är inte så att det smällde till vid ett tillfälle.
    Elektrikern kliar sig i huvudet och ska återkomma med en mätmaskin. Han råder oss att inte koppla in känslig elektronik tills dess.

13. M
    Medlem Nivå 9
    I en bostadsinstallation har man sällan mer än 1 fas vid ett uttag, så vad som än händer där ska det inte kunna orsaka överspänning. Kanske kan vara nån specialare med trefasmatning till flera uttag dock...

Antar att det var en ubåt och inte en sockerbit?

14. apotekarnes
    Medlem Nivå 7
    Jag hade en jordfelbrytare där nollan brann av vilket orsakade precis samma fel som du har, fast i hela huset. Hemförsäkringen täckte dock alla skador (tv, mikro, frys, telefon, 12v-lamparmaturer mm). Har du grejer som pajat och som överstiger självrisken, ring försäkringsbolaget.

15. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Här skulle jag nog om jag varit i TS's sits gjort ett EIO-eltest.
    Det som är trist är att elektrikern precis varit där men man får ju utgå från att han inte orsakat något. Däremot hade jag undrat en hel del rörande hans förklaring men utgår från att han kan dokumentera det med.

Och om nån undrar varför jag hade gjort ett eltest så är det för att ha allt på fötterna. Hittar inte en elektriker ett sådant fel så är det noll kul.
    Avbrott i PEN kan ju även ske innan centralen och med tanke på skadorna som kan ske så bör man kanske ha både hängslen och livrem här.

/Kent

Redigerat 22 maj 2009 14:22