Det har jag nog gjort innan jag började pyssla med alla kablar där ;) Men tack för tipset och varningen! Snart blir det "klart" i badrummet :D

En annan fråga i samma ämne:
Det måste inte vara allpolig brytning till sådan utrustning?

Du skriver att den skall sitta vid uttgaet till TM och tumlare. men var är det i förhållande till Badkar och dusch?

Om brytaren är IP44 som du skrev det indledande inlägget (kontrollera!, det går inte att se på insatsen som fotat), så får du nog (tror jag) ha brytaren i princip var som helst utom rakt över badkaret eller mindre än 60cm från dusch.

Strömställare får endast placeras i Område 3, Och med det menas 0,6 meter ifrån Dusch och Badkar. Kapslingsklassen som krävs är faktiskt bara IP 21.

Den är IP44, står på locket och förpackningen. Uttaget sitter en 70-80cm högre än badkaret, och badkaret står ca 30cm från den väggen. Tänkte ha strömbrytaren en liten bit under uttaget då. Till uttaget köpte jag en IP54 dosa då jag inte hittade ngt IP44 som klarade av 3 kablar.

spinout skrev:
Visste ni att dom blå eljobrytarna (som ovan) är tillverkade för Polen och andra europeiska länder som inte har så höga krav plastmaterialet
Vad är det du vill säga?
Hur kommer det sig då att materialet säljs i Sverige?

Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:
spinout skrev:
Visste ni att dom blå eljobrytarna (som ovan) är tillverkade för Polen och andra europeiska länder som inte har så höga krav plastmaterialet[./QUOTE]
Vad är det du vill säga?
Han gjorde väl bara ett instick som kunde vara intressant?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Maxwells_Demon skrev:
Han gjorde väl bara ett instick som kunde vara intressant?
Tänk efter...

Han påstår att produkten är tillverkad för försäljning i Polen och andra länder med lägre krav. Hur går detta ihop med att den ändå är tillåten att sälja och använda i Sverige? Antingen så är våra krav lika låga eller så är det där med "andra länder med lägre krav" bara trams. I vilket fall så säger det ingenting om produktens kvalite.

Det som stör mig är att de ofta dyker upp folk som smutskastar produkter som säljs av stormarknader, bygghandlare och andra liknande handlare som säljer stora volymer direkt till vanliga konsumenter. Samtidigt antyder de att "riktiga yrkesmän köper riktiga saker på elgrossister där vanligt folk inte får handla!". I verkligheten är mesta trams. I en liknande tråd tröttnade jag och ringde Eljo som intygade att Elektroskandia säljer exakt samma material, samma sortering och samma kvalite, ifrån Eljo som Biltema.

Redigerat:
Menas det att de tillverkar en speciell brytare med sämre plast, till de andra länderna?
Låter konstigt tycker jag, borde det inte vara billigare i längden att ha samma kvalité på allt?
Slippa fundera på vad som ska hit och dit, och vilka de har slut på eller inte...
Men, men, jag är ju inte så insatt i detta heller;)

På nästan alla större entrepander i Sverige och förmodligen fler länder föreskrivs halogenfri plast på allt elmaterial. I vissa delar av Europa och övriga världen är inte kraven desamma.
Det är billligare att tillverka material som inte är halogenfri. Det är en faktor som spelar in på prissättningen ex. malmbergs mot eljo.
De blå eljo-uttagen och brytarna är inte halogenfri plast. I övrigt är dom identiska med dom vanliga gröna.

All material som är CE-märkt är tillåten för försäljning i Sverige. För de allra flesta spelar det ingen roll om kabel, dosor eller uttag är halogenfria.
Det är inte trams, bara fakta.

spinout skrev:
De blå eljo-uttagen och brytarna är inte halogenfri plast. I övrigt är dom identiska med dom vanliga gröna. För de allra flesta spelar det ingen roll om kabel, dosor eller uttag är halogenfria.
Det är inte trams, bara fakta.
Okay, då ber jag om ursäkt för att jag överreagerade!

Efter att ha konsulterat min Google så vet jag nu att halogenfri plast i praktiken betyder att det inte är PVC-plast. Problemet med PVC-plast är att den bildar en massa otrevliga gaser när den brinner. Främst saltsyra och tunga klorväten. Släck en sådan brand med vatten och det bildas en otäck dimma som man inte vill andas in. Så ja, det finns en bra anledning till att inte använda elmaterial i PVC-plast.

så särskilt "hempulare" borde använda halogenfri plast:D:D:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.