Jag håller på med en köksrenovering. Har funderinagr kring eldragningen till köksöverskåpen.
Jag vill att eldragningen skall bli helt dold.
1. Brukar man bara dra ut slang ur väggen, bakom skåpet eller skall jag avsluta med en dosa bakom skåpet?
2. Vilken höjd brukar man sätta av elen på? Placerar man det bakom skåpen eller ovan?
Jag skall ha 2 Överskåp IKEA med innbyggd belysning i hyllan.

Jag har tänkt sätta en dosa mitt bakom ena skåpet Koppla ihop sladdstället i dosan innan jag hänger skåpet.
Måste det i så fall vara en kopplingsdosa(80mm) eller går det bra att använda apparatdosa??

MVH
Morgan

Skall det vara fullhöjd eller kontinaltalhöjd ? Är det fullhöjd så får du köra med dosa i skåpet, snyggast infälld dosa med lock i samma färg som skåpets baksyckte.

Är det kontinentalhöjd så är det bara att köra med lämplig dosa ovanför skåpet.

Tänk på att koplingsdosa ska vara åtkomlig, sätter du den i skåpet får du ta bort en del av stommen framför dosan.

Det blir förmodligen fullhöjd. Jag funderar på att sätt dosan i taket istället bredvid överskåpen (Sänker undertaket). Jag avslutar med skåpen 30cm innan ett fönster. Där har jag redan ett par dosor för matning till VU mm.
Ett till i vitt tak gör ingen skillnad. Så slipper jag hål i köksskåpet.

Frågan återstår dock fortfarande då med matningen till skåpsbelysningen. Kan det vara godkänt att sätta en aparatdosa dolt bakom skåpet, som jag bara använder för att dra genom kabeln. Altså ingen koppling här. Kopplingen sker uppe i takdosan. Skall dra för två belysningar i skåpet. Dels belysningshylla i botten. Dels vitrinbelysning inne i skåpet. Kan vara tacksamt att dra två slangar till en dosa dolt bakom skåpet.
Eller skall jag bara släppa slangar bakom skåpet?

mvh
Morgan

INGA dolda dosor.

Protte

Även om den inte används som dosa, utan enbart används för utmatning av kabel? Annars får det ju bli slang.

Kör bara slangen då, tänk på att du skall kunna komma åt att byta trådarnma utan att plocka ner skåpen.

jag hade ett lätt h..e i vå källare, var tvungen att dra om trådar mellan 5 olika kopplingsdosor under ombyggnaden. Samtliga var placerade inne i olika skåp. En satt högst upp i ett högskåp som var 30cm brett och 60 cm djupt. Den satt längst in åt vänster. Skåpet hade en fast hylla i överkant som satt ca 20cm från "taket" i skåpet. Jag var tvungen att stoppa in en vinklad spegel som jag tejpade fast i rätt läge där inne för att se någonting alls i dosan. Sedan fick jag känna mig fram och i blindo skarva på nya trådar på de trådar som nätt o jämt stack ut ur dosan där inne.

Jag hade ytterligare en dosa som satt likadant, men där skulle jag plugga övre delen av högskåpet för jag skulle dra igenom ett 110 avloppsrör, så den dosan fick jag gräva fram och skarva på slang på rören, dosan kommer nu att sitta bredvid avloppsröret där det kommer ut ur skåpet, röret skall kapslas in i en låda när jag får tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.