2 554 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
2 faser i samma dosa...
Hej!
Jag har haft tre strömbrytare nedanför trappan. Till höger har det suttit en ensam brytare, och till vänster en dubbel brytare. Nu har jag tänkt och sätta in en dimmer på en av dessa i den dubbla strömbrytaren. Problemet är var jag kan sätta den andra strömbrytaren? Den ensamma brytaren till höger är nämligen en annan fas, så där antar jag att jag inte får dra in den!? Men finns det några bra lösningar? Det är för dyrt med trådlösa brytare. Kan man sätta in en ny dosa i väggen? Det är nämligen en panelvägg med isolering bakom. Vet ej om det är några reglar just där... Får man isf dra tändtråden igenom den befintliga dosan?
Ha en bra kväll!
Range
Jag har haft tre strömbrytare nedanför trappan. Till höger har det suttit en ensam brytare, och till vänster en dubbel brytare. Nu har jag tänkt och sätta in en dimmer på en av dessa i den dubbla strömbrytaren. Problemet är var jag kan sätta den andra strömbrytaren? Den ensamma brytaren till höger är nämligen en annan fas, så där antar jag att jag inte får dra in den!? Men finns det några bra lösningar? Det är för dyrt med trådlösa brytare. Kan man sätta in en ny dosa i väggen? Det är nämligen en panelvägg med isolering bakom. Vet ej om det är några reglar just där... Får man isf dra tändtråden igenom den befintliga dosan?
Ha en bra kväll!
Range
En rot-dosa eller "senildosa" brukar gå att få dit om det inte sitter nåt jox i vägen inne i väggen:

Se bara till att inte ha för stort dosskär för då blir det jobbigt.

Se bara till att inte ha för stort dosskär för då blir det jobbigt.
Redigerat:
Tack för bra och snabba svar! Skulle det vara ok att göra själv, eller? Inte va? 
Ja, jag funderar ändå på att anlita elektriker, för vi gör om rummet där elcentralen sitter, och funderar på om automatsäringsskåp skulle ta mindre plats och vara lite snyggare. Men det är väl antagligen mycket pengar för en estetisk/utrymmesfråga.
Ja, nu kom jag in på annat
Ha det
Ja, jag funderar ändå på att anlita elektriker, för vi gör om rummet där elcentralen sitter, och funderar på om automatsäringsskåp skulle ta mindre plats och vara lite snyggare. Men det är väl antagligen mycket pengar för en estetisk/utrymmesfråga.
Ja, nu kom jag in på annat
Ha det
Klicka här för att svara