Hej,

Jag har ett vägguttag till vilket det leder en kabel som ligger utanpå väggen längs med golvlisten. Kabeln kommer från en kopplingsdosa (heter det så?) i väggen ett par meter bort. Nu vill jag ta bort vägguttaget och kabeln. Kabeln är tvinnad med andra kablar i kopplingsdosan och över sitter det en liten plasthätta.

Det borde väl vara säkert om jag bryter huvudströmbrytaren och tar bort alla (bara 3) säkringarna i elcentralen. Därefter tar bort plasthättan över kablarna, tvinnar loss kabeln och sätter tillbaka hättan och slutligen river bort kabel och vägguttag? Eller bör man införskaffa en multimeter och mäta innan man är inne och pillar?

Ni behöver inte svara att jag ska ringa en elektriker. Det vet jag att man ska.

Mvh,
Mattias

Om du inte har fler centraler i huset så räcker det med att bryta huvudbrytaren.

När du tagit bort plasthättan (som kallas toppklämma) och ska sätta tillbaka den så bör du klippa och skala om kablarna, tvinna dem så hårt du kan (om du har mycket marginal på kablarna kan du skala en lång bit, böja dem och använda den böjda delen som "vev" för att kunna tvinna bättre) och skruva sedan på toppklämman. Det är ett vanligt hemmapularfel att kablarna inte sitter fast ordentligt i toppklämman. En korrekt utförd toppklämma sitter stenhårt och kabeln går av innan den lossnar från toppklämman.

Det här är ett enkelt jobb så det är nog onödigt att tillkalla elektriker. Bara du ser till att allt som inte ska bort sätts tillbaka på samma sätt och att det sitter ordentligt.

Som sagt dra toppklämman så hårt du överhuvudtaget kan. Provdra sedan i resp. tråd som går in i klämman så att du kontrollerar att tråden verkligen sitter.

Om du gör som du skriver med brytaren och säkringarna så bör du kunna vara säker på att det är strömfritt. Under föreutsättning att det inte finns någon mer elcentral i huset.

Jag personligen brukar alltid prova lite med fingret innan jag tar på något som borde vara spänningslöst. Dvs när jag först försäkrat mig om att strömmen är avstängd, så gör jag en sista kontroll genom att röra snabbt med fingret innan jag tar tag ordentligt i saker som skulle kunna vara strömförande.

Men prova då hellre genom att kortsluta mot jord (eller nollan om det är ojordat). Ifall det är spänning på så går säkringen och du slipper få ström genom kroppen.

Iskra skrev:
Om du inte har fler centraler i huset så räcker det med att bryta huvudbrytaren.
DET GÖR DET INTE ALLS!
plocka bort alla huvudsäkringarna åxå, det är kanske dom du menar, huvudbrytaren kan gå sönder.

Iskra skrev:
Men prova då hellre genom att kortsluta mot jord (eller nollan om det är ojordat). Ifall det är spänning på så går säkringen och du slipper få ström genom kroppen.
Det ingår i testerna jag gör innan jag vidrör.

Jag bryter strömmen, jag mäter med mätinstrument, som jag först har testat på någonting som är spänningsatt, för att kontrollera instrumentet. Därefter gör jag en kortslutning.

SEDAN provar man med fingret innan man greppar med hela handen. Och om man sedan 1 minut senare skall ta i föremålet igen, så testar man med fingret igen osv. Och skulle det ha gått längre tid, typ över lunch då kör man från början igen med instrument osv (OK skall jag vara ärlig så backar jag oftast bara till kortslutningstesten).

Men grundprincipen är att undvika att greppa föremål som skulle kunna vara spänningsförande, och om man ändå gör det så testar man först med flera olika metoder.

Även när man greppar en ledare (eller kanske ett verktyg som kommer att vara in kontakt) så är det en bra princip att inte ta ett ordenligt grepp, utan försök använda fingerspetsarna, så långt ut som möjligt. OM man skulle få strömgenomgång så kommer handen och fingrarna att dras ihop (det är det som menas med att man "fastnar" när man får en stöt). Om man då bara håller föremålet ytterst med fingerspetsarna så finns det en god chans att fingrarna slinter på föremålet när de dras ihop, och kretsen bryts.

ni vet väl att man omedelbart skall låta göra ett EKG om man fått ström genom kroppen, hjärtrytmen kan rubbas så att hjärtat stannar efter någon timme.

Och istället för de antika & bökiga toppklämmorna som man skruvar på (torix), införskaffar du toppklämmor med fjäderbelastade anslutningar typ Wago så är risken för misslyckade anslutningar minimal.

...finns på t.ex. Clas Ohlson i små förpackningar.

//Patrik

man mäter innan man bryter strömmen, då vet man att instrumentet fungerar... :-)

Som tidigare talare redan nämnt, det är inte helt säkert att bara slå av huvudbrytaren. Jag har varit med om huvudbrytare som enbart bryter 2 av 3 faser tex.

Har varit med om att trasiga huvudbrytare blivit överkopplade och sedan aldrig utbytta, en gång på bara en fas.
Listigt...

Anslut 2 (två) lampor i det uttag som ska tas bort, en medhjälpare konstaterar om båda slocknar SAMTIDIGT när man bryter strömmen, då skulle jag känna mig hyfsat säker.

Men det hjälper inte i en enfasinstallation om fas och nolla har bytt plats fram till elcentralen, det har hänt en dödsolycka i en lägenhet i Umeå

Protte

• Gilla
rofuz
  • Laddar…
Varför 2 lampor?

Om man använder en lampa som skulle RÅKA gå sönder precis just som jag skruvar ur fel propp. Alternativet är att använda en lampa och efter urskruvandet och att lampan slocknat prova att lampan fortfarande är hel.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.