Mikael_L
För typ 20 år sedan så drog man nästan alltid en säkringsgrupp per rum (eller till flera rum rätt ofta). Numera kör man rätt mycket med en säkringsgrupp till belysning och en annan till vägguttag.

Igår blev jag upplyst om att det numera är krav på minst två grupper per rum, där ena matar VU och andra LU.
Men jag tvivlar på att det är ett krav, har jag rätt?

Det gäller f.ö. vanliga bostäder.

Måste vara ord förvirring mellan standard och krav.

Mikael_L
Anger svensk standard att det ska vara uppdelat på 2 grupper?

Det är väl inte så dumt att ha (flera rum) VU på en fas/säkring och belysningen på en annan säkring. Risken att det blir helsvart är mindre.

Hos mig på övre våningen så är vägguttagen på ytterväggen och belysning i ena sovrummet på en säkring.
Vägguttagen på inner/mellan-väggarna och belysning i andra sovrummet på en annan säkring.

Någon tanke bakom, NEJ elfirman som gjorde detta...... det bara blev så.

Protte

En annan fördel som jag ser det är att om man ska göra något, t.ex. byta vägguttag eller dyl. så är det bra om man fortfarande kan ha belysning i taket på.

//Patrik

Mikael_L
Fast å andra sidan så var det gamla "systemet" väldigt material och tids-effektivt.

Dra rummets matning till takdosan, därifrån till strömbrytare och VU, sen till nästa rums takdosa ifall det var fler rum på gruppen.

Alltså, jag menar framförallt sovrummen som inte har något speciellt strömkrävande.

Självklart finns det fördelar med att dela upp men ibland finns det nackdelar oxå om det blir för uppdelat. Och att det någonstans skulle finnas krav i elföreskrifterna kan jag inte tänka mig. Möjligen att det finns skrivet som någon luddig standard men som vanligt kan du säkert välja själv om du vill följa den eller utöka den.

E
jag drar till 99 % två faser -av praktiska för kunden

går säkringen på en av dem så har den andra kvar
spänningen å då finns det nånting som lyser
Man har ju för det mesta armaturer i vägg utttagen med

Kan tex dra två rums vägguttag på en å takbel på en annan
sen om jag drar utvändig kabel blir de tsnyggare med

Det är inget krav men standard. Står i SS4370146

spinout skrev:
Det är inget krav men standard. Står i SS4370146
Kan du kopiera in texten här så man får se vad standarden säger?

Jag tycker det är bättre att dra en fas / rum. Både bel och uttag. Blir enklare installation och tydligare i gruppförteckning.. mindre risk att näst-nästa husägare (då förteckningen försvunnit) ska byta uttag i rummet, bryter säkring efter säkring tills de slocknar och sen tror att uttagen är spänningslösa. (ja vet, idiotiskt att göra så och lita på att uttag och bel är på samma säkring, fast finns dom som gör de!)

• Gilla
jimbus
  • Laddar…
Mikael_L
Tack för alla svar så långt.
Den "viktiga" grundfrågan verkar vara besvarad, det finns inget krav på minst två grupper i varje rum.

Däremot rekomenderas det i standard.

Vidare verkar det finnas lite olika åsikter om vilket som är bäst, en eller två grupper ...
Jag borde kanske starta en omröstning ... :)

Det är fritt fram att spinna vidare på allt inom ämnet och närbesläktat i den här tråden.
(Dock får ingen starta en behörighets och försäkrings-ersättnings-diskussion här, då anmäler jag genast inlägget ;))

Naturligtvis är det bättre med två grupper i varje rum, och svårt brukar det inte vara ofta sitter det ett uttag i närheten på andra sidan väggen. Tanken är inte att man ska ha lika mycket på varje grupp i samma rum det räcker med ett uttag på en annan säkring, då kan man tex. ansluta en lampa om det strular med den andra gruppen.
OCH jag har inte sett en elritning för bostäder där man har separerat vägguttag och belysning (däremot i kontor butiker mm), det ger bara en kostnadsfördyrning och minimala fördelar, likaså har jag aldrig under mina år byggt en villa/lägenhet där man har en grupp/rum.
Vill bara tillägga att jag har rätt stor erfarenhet av bostäder (några tusen i en eller annan position)

En eller ett par slingor med vägguttag längs yttervägg är väl vanligt i nyproduktion? Resten av uttagen på lyset.
Spikar man kulo i en gammal kåk brukar det däremot bli det estetiska aspekterna som får avgöra.

Nej, det vanliga vid nyinst. är belysning och uttag på samma grupp + nått uttag på en annan grupp. Och nu pratar vi fortfarande bostäder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.