Vi håller på att renovera en gammal stuga och har bestämt oss att byta ut det nuvarande "proppskåpet" mot en lite modernare med automatsäkringar, jordfelsbrytare samt huvudbrytare. Huvudsäkringen som sitter ute i elskåpet är på 25A.

Hade dessa varit tillräckliga? Länk: Normcentraler
2084812 Färdigbyggd norm:1-radig JFB 5 säkringar 10A
2084822 Färdigbyggd norm:2-radig JFB 12/3 säkringar 10/16A

Vi kommer inte själv att utföra inkoppling av el utan överlåter detta till någon behörig fackman. Dock så vill vi själv köpa själva skåpet.

Länk till bild på hur proppskåpet ser ut idag...

det du har är en enfas-central, därför bör du se till att skaffa en enfas fasskena till din nya central.
de färdigkopplade har en trefas fasskena.
och en enfas (2-pol) JFB duger för dig.

Om du ska investera i elsäkerhet så är mitt råd att inte köpa malmbergs, jag med många andra har dålig erfarenheter av det fabrikatet. Och om du har möjlighet så välj en kapsling av plåt.

malmbergs normprodukter har blivit bra de senaste åren, även elektrikern som gör installationer på min arbetsplats sätter upp malmbergs uttagslådor och normkomponenter.
det man ska passa sig för är produkter helt utan namn, eller varumärken som inte funnits så länge, då kommer de troligtvis byta namn på prylarna, t.ex. Dinline Mline Blueline osv. en malmbergs dvärgbrytare känns faktiskt stabilare än en Mline.

Biltema hade ett bra normkomponentssortiment med märket Gewiss, men nu såg jag att de ersatt med "sitt eget" varumärke, och kvalitetsskillnaden var märkbart synlig

electrocuted skrev:
det du har är en enfas-central, därför bör du se till att skaffa en enfas fasskena till din nya central.
Kan man inte helt enkelt "bygla" sig till en enfasskena, av en trefasskena?

Det finns enkom 1fas-skenor. Och dumt att köpa en färdig kopplad central med 4pol JFB då du ska ha en 2pol.

Varför ska du köpa centralen själv? Inte värt att tjäna några kronor! Om du låter elektrikern leverera allt material så kommer han ju sen och fixar eventuella fel på komponenter gratis!

Det räcker med att det blir fel på en enda av dina malbergsprodukter föra att du ska förlora allt du tjänade på att köpa malmbergs själv!.. Och risken att detta kommer att hända med just Malbergs är överhängande!

edit: Har du kollat upp i förväg att din elektriker överhuvudtaget vill koppla Malmbergs? De flesta elektriker jag känner skulle inte ta i skiten med tång ens.

Redigerat:
electrocuted skrev:
och en enfas (2-pol) JFB duger för dig.
Tack för alla svar! Var hittar jag en enfas-central med jordfelsbrytare då? Har ni tips på någon länk?

Mikael_L
Vad är anledningen till att byta ut centralen överhuvudtaget.
Den verkar vara i utmärkt skick, centralen iaf, och kommer hålla i 50+ år till.

det finns inte färdigbyggda 1-fascentraler
du får plocka ihop detta:
Normkapsling 1-radig utanpåliggande
JFB 2-pol 30mA
Fasskena 1-fas 12 moduler
samt valfria säkringar.
enligt bild behöver du 4st 10A och en 16A, fast kolla om den där 16A verkligen har 1.5mm2 kabel, jag tycker mig se att så inte är fallet.
vissa av säkringarna ser inte heller ut att vara inkopplade, vad går alla säkringar till?

I övrigt håller jag med Mikael, vill du ha en JFB på centralen så går det att ordna med en 2-modulers kapsling samt en JFB separat bredvid.
du behöver även en extra jordskena då din central bara har en "ryttare" för jorden.

Men den där som du skriver är 16A, jag tycker den ser grön ut i så fall är det en 6A säkring.

jag tycker då den ser grå ut, den kan se lite grön ut om man inte har förstorat bilden, men förstora den efter du öppnart den så ser du den är grå

electrocuted skrev:
jag tycker då den ser grå ut, den kan se lite grön ut om man inte har förstorat bilden, men förstora den efter du öppnart den så ser du den är grå
Jag tycker också att den ser grå ut.

//Patrik

electrocuted skrev:
fast kolla om den där 16A verkligen har 1.5mm2 kabel, jag tycker mig se att så inte är fallet.
Du menar 2.5mm2?

//Patrik

Jag tycker du skall låta elektrikern käpa centralen. Det finns prylar som klarar normen sen finns det bra prylar som klarar normen. Det är skilnad på olika fabrikat tro mig....:)

Patrik_Hed skrev:
Du menar 2.5mm2?

//Patrik
ja vilken miss.. jo det jag syftade på var att alla kablar verkar ha samma storlek, dvs 1.5mm2, det syns ju skillnad på 1,5 och 2,5.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.