El
snaggletooth: Jaaaaaa, ja tyckte väl att det var något konstigt med den här dagen :D
prototypen: Kommer att fungera bara bra. Protte
el_richard: Man bygger oftast ihop det själv, finns färdiga att köpa som passar standard rör....
hempularen: Tittar du på elbutik.se så verkar Elkoplus ram med belysning kosta ca 300 + 700 för trafon till belysningen. Sedan tillkommer själva dimmern... Trodde faktiskt att det var värre. Edit läste igen, verkar som man kommer undan med 379kr för ram MED trafo.
kultingen: [citat] Njae, jag har en jordfelsbrytaranläggning också tror jag. Men det verkar vara dit sladdarna från "ettan" går. Men nu ska jag bara ordna lite pengar sen kommer elektrikerna som installerade vår 3-fas och ordnar ett litet uttag till mig.
Hågge: X är en blindplint för t ex skarvning av kablar som inte används i själva dimmern. Eftersom du går in med fas på pil in så kan du koppla vidare fasen på samma plint, om det får plats två kablar där.. Du kan alltså inte lägga fasen som ska vidare på den andra pilen in eftersom det mycket riktigt är en trappfunktion. Annars kan du ju alltid skarva fasen med en toppklämma utanför
elmont: Men bara för dom som är med i EIO vi övriga vet redan allt som visas på filmen och mycket myyyycket mer ;)
Sangris: Om det var två P på den gamla brytaren så var det kanske en dubbeltrapp?
electrocuted: ja, eller så radar man upp de ungefärliga förutsättningarna här så kan vi föreslå en lämplig area, som kanske blir snäppet grövre än om man skulle ha räknat på det mha. tabeller. det man bör veta för att uppskatta ledningsarean i ditt fall är 1 avsäkring 2 kabellängd 3 matande nätets förimpedans, ska vi höfta till så räcker det att veta om det är gles/ landsbygd eller ej..
snaggletooth: Kul att det löste sig! Oftast är det ju skitsaker det beror på til syvende og sidst som danskarna säger!
electrocuted: och som ännu mer uttömmande info kan nämnas att de stora runda intagen är samma som CEE216-6
spinout: Formel : Enfasig kortslutning är alltså 0,85*230/500 = 0,39kA i floppmans fall. Ik3 kan ju inte räknas utifrån Zför.
Mikael_L: [citat] Om det är en ström mellan fas-noll så blir det ingen skillnad av att vända kontakten. Däremot finns det gott om prylar med just detta "problem", men lösningen blir som sagt inte att vända någon stickpropp, utan att helt dra ut den. Om det är ström fas -jord skulle det kunna vara en möjlighet att spara nåt på att vända kontakten. Men det finns ett flertal saker som talar mot
Mikael_L: [citat] Jag hade först tänkt sätta mina armaturer i ca 45gr i vägg-tak-vinkeln. Men nu har jag kommit på att jag antagligen kommer skruva upp väggfasta förvaringshyllor ända upp mot tak på rätt många löpmeter vägg, problemet är att jag inte bestämt var... Inte så smart med en armatur som bara lyser upp det som ligger på översta hyllan. :o
Ifö: [citat] Bra fråga. Om du har satt strömbrytaren på "av" och sedan mäter i lamparmaturen så kanske det finns ett fåtal volt. Slår du däremot till strömbrytaren så bör du ha 230V.
Loner: Dessa från sylvania då? http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=S24834 /L
xarg: Glömde svara också .. krondimmers är svindyra. 1000kr/st är normal pris på dessa.
mrfrenzy: Jag kollade just manualen till min mycket billiga rörelsevakt, och det står såhär: [citat] Det står också [citat] Ganska märkligt med tanke på att det är en infälld rörelsevakt för fast montage, som levereras helt utan kablar. Är det så att "Märkström A" gäller för AC-2, och "Märkström B" gäller för AC-1, eller är det som i ditt fall att "Märkström A" är minsta
Floppman: Det finns förhöjningsramar så hamnar de i samma nivå, å du kan ha dem i samma ram. Ser nog bättre ut, finns till både eljo å elko å de flesta andra märken.
el_richard: [citat] tror du läste texten fel, det gjorde jag innan... Men tror att han menade att koppla den specifika gruppen innan JFB.
jon: Nu har jag kommit till placeringen av spottarna i köket. Har det så smidigt att övervåningen inte är klar så jag kan borra hålen och sen montera spottarna (pottorna) från våningen ovanför. Har kört fast lite vad gäller antal spottar och placeringen. För att slippa skuggor från mig själv vill jag ha några spottar nära väggen men pga av en bjälke precis där jag vill ha den blir
electrocuted: förr trodde jag det stod för Gul/grön, men kom underfund med att det bör stå för Ground när jag fick se samma slags beteckning på utländsk kabel. köpte en rulle platt "ekk" i polen, den var exakt som ekk fast oval istället för rund, deras beteckning var YdY 3G1,5
snaggletooth: Ja, har man JFB någonstans före i anläggningen så täcker den ju in uttaget, men har man inte det måste gruppledningen till uttaget skyddas av säkring med 3-polig brytning.
FlyFear: Man måste inte alltid jorda biledaren i en EKRK. Använder man den i ett rum utan skyddsjord så går det bra att lägga åt sidan. Men absolut inte klippa bort! här finns det lite fakta från Elsäkerhetsverket Fråga (99-186) En ny typ av kabel med biledare, som ersätter kulokabel, betecknad EKRK har kommit ut på marknaden. Vilket användningsområde har kabeln? Får EKRK användas även
elmont: Den mertid det tar med ett Malmbergs uttag, betalar i stort prisskillnaden till ett Elko uttag
pefo: [citat] I det fallet så har du tom ett dubbelt fel. Det är illa nog om PEN släpper.
Patrik_Hed: Jag förstår inte riktigt problemet.. det går väl att gå in med fasen på den översta dimmern för att sedan ta en lite längre FK-bit och bygla från fas in på den översta till fas in på den undre? Såg nu att du hade skrivit det jag sa. Gör så. //Patrik
Fleskatoren: Tycker priset ligger på en rimlig nivå. En villa på 150 kvm brukar ligga på en 100k i runda slängar. Men begär in fler anbud om du vill vara säker. Sedan var det någon som nämnde AB och ABT ...det är VÄLDIGT bra om det skrivs in i krotrakt för att förebygga framtida strul.