22 039 läst ·
7 svar
22k läst
7 svar
inkoppling av en cylinda Alliance fläkt
Hej har en fundering ang inkopplingen av min nya Alliance fläkt, hade skrivit upp hur det skulle kopplas när jag tog bort den gamla men det pappret har dörsvunnit ( samma lapp som nämns i en annan tråd på forumet
).
Jag har en brun, blå, jord, svart, svart/vit kabel i huset (5st), den svarta kabeln är den enda som har ström på sig.
Ikåpan har jag Brun, Blå, Jord och svart (4st) och den svarta är för styrning av fläkten på taket.
Så till min fråga, är det möjligtvis så att man kopplar den svarta (strömmen) på den bruna i huset (som jag antar går upp till fläkten men ej vet) o den bruna i kåpan?
Sedan har jag en fundering på den blå, I installations beskrivningen så är det 2st blå (N) i huset men jag har bara en vid kopplingsplinten så kan den va ihopkopplad på annat håll?
Mvh Claes
Jag har en brun, blå, jord, svart, svart/vit kabel i huset (5st), den svarta kabeln är den enda som har ström på sig.
Ikåpan har jag Brun, Blå, Jord och svart (4st) och den svarta är för styrning av fläkten på taket.
Så till min fråga, är det möjligtvis så att man kopplar den svarta (strömmen) på den bruna i huset (som jag antar går upp till fläkten men ej vet) o den bruna i kåpan?
Sedan har jag en fundering på den blå, I installations beskrivningen så är det 2st blå (N) i huset men jag har bara en vid kopplingsplinten så kan den va ihopkopplad på annat håll?
Mvh Claes
Man skulle kunna anta att blå är inkommande nolla och svart är din fas, och då att brun och svart/vit är till fläkten (var av den ena skall kopplas till nollan och den andra till utgående från alliance-kåpa).
Men men men ... jag skulle försöka kolla i min fläkt vilka kablar som kommer dit.
Om du kopplar fel kommer din nya fina kåpa gå sönder och redo för soptipen direkt.
Att det är två blå kablar i inkoplingsbeskrivning är för att visa att takfläkten skall ha "nolla" (som i ditt fall inte alls är blå).
Kolla först och koppla sedan, och lita inte på "färgen" på kablarna.
Men men men ... jag skulle försöka kolla i min fläkt vilka kablar som kommer dit.
Om du kopplar fel kommer din nya fina kåpa gå sönder och redo för soptipen direkt.
Att det är två blå kablar i inkoplingsbeskrivning är för att visa att takfläkten skall ha "nolla" (som i ditt fall inte alls är blå).
Kolla först och koppla sedan, och lita inte på "färgen" på kablarna.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
skulle kunna kolla på min alliance fläkt hemma och se om jag kan komma med några råd. Vet att det på min fläkt satt en klisterlapp på utgående fas till takfläkten.
Vad jag kommer ihåg så mätte vi med en vanlig volmeter hur spänningen ändrades vid olika fläkthastigheter.
När köksfläkten var avstängd eller gick på ettan så matades takfläkten med 110V. Vid läge 2,3,enbart takfläkt så skickades 230 V
Vad jag kommer ihåg så mätte vi med en vanlig volmeter hur spänningen ändrades vid olika fläkthastigheter.
När köksfläkten var avstängd eller gick på ettan så matades takfläkten med 110V. Vid läge 2,3,enbart takfläkt så skickades 230 V
FrittDrag_II: Jag har mätt lite till, får 225v när jag mäter den svart & jord och svart & blå, testade även att "summra" jord- blå fick ljud. fastställer detta något? summrade även dom andra utom den svarta troliga ledaren (då slår nog jordfelsbrytaren ut), men inget summerljud där.
Tripod: Vore snällt om du ville kolla lite på din alliance fläkt
Tripod: Vore snällt om du ville kolla lite på din alliance fläkt
Som jag skrev tidigare verkar det som att den blå är nolla och den svarta fas (pratar nu om kablarna i väggen).
Och då får man anta att brun och svart/vit är till fläkten.
Om det är så borde du ha någon form av resistans mellan brun och svart/vit (takfläktens resistans) och ingen kontakt från någon av dessa mot jord (om nu inte takfläkten är trasig).
Hur själva köksfläkten kopplas in verkar som att du förstått, brun till fas och blå till nolla och den svart är fas ut till takfläkten.
Så om nu allt detta stämmer borde du koppla in enligt följande:
Vägg - Köksfläkt - Förklaring
Svart - Brun - Fas 230V
Blå - Blå - Nolla
Svart/vit - Blå - Nolla till takfläkt (samma som ovan)
Brun - Svart - Styrd spänning till takfläkt.
Men som sagt bara antagande.
Bästa vore att ta sig upp på taket och kontrollera vilka sladdar som sitter i takfläkten, och samtidigt kolla så denna snurrar och fungerar rätt.
Aldrig fel att ta en koll på gamla inkopplingar.
En test du skulle kunna göra är att koppla följande med kablarna i väggen (köksfläkten inte alls inkopplad):
Svart - Brun
Blå - Svart/vit
Borde medföra att takfläkten går på fullfart (230V).
Och se nu till att bryta all ström innan du pillar.
Och då får man anta att brun och svart/vit är till fläkten.
Om det är så borde du ha någon form av resistans mellan brun och svart/vit (takfläktens resistans) och ingen kontakt från någon av dessa mot jord (om nu inte takfläkten är trasig).
Hur själva köksfläkten kopplas in verkar som att du förstått, brun till fas och blå till nolla och den svart är fas ut till takfläkten.
Så om nu allt detta stämmer borde du koppla in enligt följande:
Vägg - Köksfläkt - Förklaring
Svart - Brun - Fas 230V
Blå - Blå - Nolla
Svart/vit - Blå - Nolla till takfläkt (samma som ovan)
Brun - Svart - Styrd spänning till takfläkt.
Men som sagt bara antagande.
Bästa vore att ta sig upp på taket och kontrollera vilka sladdar som sitter i takfläkten, och samtidigt kolla så denna snurrar och fungerar rätt.
Aldrig fel att ta en koll på gamla inkopplingar.
En test du skulle kunna göra är att koppla följande med kablarna i väggen (köksfläkten inte alls inkopplad):
Svart - Brun
Blå - Svart/vit
Borde medföra att takfläkten går på fullfart (230V).
Och se nu till att bryta all ström innan du pillar.
FrittDrag_II: Tack för hjälpen!! Har fixat o trixat lite nu o fått till suget rätt. o fläkten på taket funkar bra med (gjorde a4 testet på ventilerna i badrummen).
Det enda problem jag har är att röret i huset är 130-132mm o ventilationsslangen är 130 mm o d e lögn i faan att få på det även att man "stretchat" slangen lite, men men d fixar sig nog det också vad det lider.
Men som sagt ett stort tack för era tips.
Mvh Claes
Det enda problem jag har är att röret i huset är 130-132mm o ventilationsslangen är 130 mm o d e lögn i faan att få på det även att man "stretchat" slangen lite, men men d fixar sig nog det också vad det lider.
Men som sagt ett stort tack för era tips.
Mvh Claes
Hej,
Har har likande strul som ovan.
Försöker koppla in rätt mot mellan takfläkten och Cylinda alliace.
Från väggen så ser det ganska basic ut:
Blå,Svart, gul-grön (N,L,Jord)
Takfläkten är värre: (litar inte på färgerna här)
Blå,Svart,t,Brun,Gul-grön
Har en trystor som reglerar varven.. (vill koppla förbi den)
Cylinda fläkten:
Blå,Brun,Gul-grön,svart (den svarta är ska reglera strömmen mot takfläkten. agera trystor)
Inga problem att få igång Cylinda fläkten separat.
från vägg till Cylinda fläkten , blå-blå, gul-grön-gul-grön, svart-brun. (så funkar cylinda fläkten)
Jag vill styra takfläkten via Cylinda inbyggada reglering system som bör
kopplas in fas mot den svarta avsedda kabel.
Tacksam för hjälp..
Har har likande strul som ovan.
Försöker koppla in rätt mot mellan takfläkten och Cylinda alliace.
Från väggen så ser det ganska basic ut:
Blå,Svart, gul-grön (N,L,Jord)
Takfläkten är värre: (litar inte på färgerna här)
Blå,Svart,t,Brun,Gul-grön
Har en trystor som reglerar varven.. (vill koppla förbi den)
Cylinda fläkten:
Blå,Brun,Gul-grön,svart (den svarta är ska reglera strömmen mot takfläkten. agera trystor)
Inga problem att få igång Cylinda fläkten separat.
från vägg till Cylinda fläkten , blå-blå, gul-grön-gul-grön, svart-brun. (så funkar cylinda fläkten)
Jag vill styra takfläkten via Cylinda inbyggada reglering system som bör
kopplas in fas mot den svarta avsedda kabel.
Tacksam för hjälp..
I din takfläkt, sitter det inte redan något kopplat mellan brun och svart kabel (kondensator) ?
Borde stå något typ L, N på någon plint ... hur är matningen kopplad idag?
Borde stå något typ L, N på någon plint ... hur är matningen kopplad idag?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden