8 949 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Två grupper till rum, krav?
Eftersom som vi får spinna vidare fritt enligt trådskaparen...
Jag bygger till huset och drar separata rör för belysning och el. Även separat för varje rum så långt det går.
Tanken är att senare ersätta belysningen med 12-volt LED (eller annan klenspänning) när den tekniken är klar, standardiserad och billig, eller när jag får lust.
Det kostar lite mer med vp-rör och arbete, men jag gör ju jobbet själv. Men någon gång framöver kan jag ha solpaneler, LED-belysning dygnet runt, ingen elräkning för belysningen, låga "petbara" spänningsnivåer och kanske lägre brandrisk.
Jag bygger till huset och drar separata rör för belysning och el. Även separat för varje rum så långt det går.
Tanken är att senare ersätta belysningen med 12-volt LED (eller annan klenspänning) när den tekniken är klar, standardiserad och billig, eller när jag får lust.
Det kostar lite mer med vp-rör och arbete, men jag gör ju jobbet själv. Men någon gång framöver kan jag ha solpaneler, LED-belysning dygnet runt, ingen elräkning för belysningen, låga "petbara" spänningsnivåer och kanske lägre brandrisk.
Nu drar ju LED inte så fruktansvärt mycket ström, så spänningsfallet kanske håller sig på rimliga nivåer. Men det kan väl vara en god ide att dra 2,5 mm2 kabel åtminstånde.
Det är inte nödvändigtvis mindre brandrisk med 12V, det kan t.o.m vara större.
Då spänningen är lägre så blir strömmarna i motsvarande grad högre för samma effekt vid förbrukaren. Är det t.ex en dålig skarv, med övergångsmotstånd, så ökar värmeutvecklingen med kvadraten på strömmen. Så det fallet är faran mycket större med 12V.
Ska man lyckas med ett lågspänningsnät (klenspänning heter det ju (skriver det, annars får jag snart pekpinnar) för allt under 1000V är ju lågspänning
) Så måste man nog se till att alla förbrukare på ganska låg effekt. 10W t.ex. börjar direkt ge problem med spänningsfall och höga strömmar.
En variant jag funderat på är 24 eller 48V, och sen ha små switchade nätdelar vid förbrukarna som ger den spänning som behövs där. Men det faller delvis på kostnaden för alla switchnätdelar.
Det är inte nödvändigtvis mindre brandrisk med 12V, det kan t.o.m vara större.
Då spänningen är lägre så blir strömmarna i motsvarande grad högre för samma effekt vid förbrukaren. Är det t.ex en dålig skarv, med övergångsmotstånd, så ökar värmeutvecklingen med kvadraten på strömmen. Så det fallet är faran mycket större med 12V.
Ska man lyckas med ett lågspänningsnät (klenspänning heter det ju (skriver det, annars får jag snart pekpinnar) för allt under 1000V är ju lågspänning
En variant jag funderat på är 24 eller 48V, och sen ha små switchade nätdelar vid förbrukarna som ger den spänning som behövs där. Men det faller delvis på kostnaden för alla switchnätdelar.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
vissa måste ha svårt att gå vidare...........men är man anmälnings sugen så finns det nått som eventuellt nån tänkt på -nångång
idag är det `lättare´ att vara flexibel
sen beror det åp om det är infälld eller utvändig, tillgänglighet samt hur rummen ligger i planeringen .m.m.m.
det är bra att man inte `måste´ göra på ett sätt iaf utan kan göra en personligare installation
idag är det `lättare´ att vara flexibel
sen beror det åp om det är infälld eller utvändig, tillgänglighet samt hur rummen ligger i planeringen .m.m.m.
det är bra att man inte `måste´ göra på ett sätt iaf utan kan göra en personligare installation
Ja, när det är utanpåliggande så måste ju estetiken få väga tungt.
Lodrät kabel är väl fulast, så att dra alla lamp på en grupp, rum till rum ...
och sen VU på en eller flera säkringar, så måste man slippa så många lodräta dragningar som möjligt.
Lodrät kabel är väl fulast, så att dra alla lamp på en grupp, rum till rum ...
och sen VU på en eller flera säkringar, så måste man slippa så många lodräta dragningar som möjligt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Vågrätt mitt på en vägg slår lodrätt med hästlängder.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jodå, en polare gjorde så vid diskbänken.
Protte
Protte
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det är iaf helfult med kablar oavsett lodrätt eller vågrätt mitt på väggar
man kan undra om de verkligen måste ha uttag exakt just där
eller om det går å lösa med andra kabeldragings varianter dit....
man kan undra om de verkligen måste ha uttag exakt just där
eller om det går å lösa med andra kabeldragings varianter dit....
Det börjar bli dags att uppfinna trådlös el, när snart allt annat är trådlöst, varför ska vi hålla på med hopplöst omoderna ledningar till elen.
Det är väl bara att höja sändareffekten på bluetooth till några kW, så kan mottagaren både ta signal/styrning och effekt från radiovågorna.

Det är väl bara att höja sändareffekten på bluetooth till några kW, så kan mottagaren både ta signal/styrning och effekt från radiovågorna.
Mycke O/T här nu så jag passar på att tala om att det va just trådlös el som Tesla gjorde försök med när han som på ett banaskal hjälpte Marconi att komma underfund med att det gick att köra radio. 
Klicka här för att svara