6 895 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
kan jag använda EKRK 3G1.5 till strömbrytare?
Du kan använda 3g1,5 men klipp inte jorden, lägg den på sidan eller på överkopplingsplint. Det beror på avståndet till nästa apparat eller böj, dela avståndet så att du hamnar så nära 20 cm som möjligt, sätt första klammret ca 4-5 cm från hörn (på bägge sidor) och apparat
ska man vara petig vilket jag känner för att vara så heter det egentligen 2x1.5 då den kabeln saknar gulgrön.
det va allt, resten har du redan fått svar på..
det va allt, resten har du redan fått svar på..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
De måtten passar väl bättre till EKK, i alla fall 4-5 cm från hörn och apparater...elmont skrev:
De mått jag lärt mig för EKRK är så nära 20-25 cm som möjligt mellan klammer och 8 cm från hörn och apparater.
"Tomas J": För att utveckla "Elmont"s beskrivning på hur att göra, sätt en klammer på båda sidor av kabeln och därefter mät avståndet mellan dem och dela upp det tills måtten blir 20-25 cm alt. sätt upp x antal klammer mellan de två första och använd ögonmått för att få ett bra och jämnt avstånd.
//Patrik
Redigerat:
Ok, man lägger alltså jorden lite fint på sidan men måste ändan isoleras med tex. tejp?
Gör man lika med jorden i kopplningsdosan eller kopplar man den där på jord?
Och till sist, då jag har rätt höga golvlister så hamnar väggutagen 4 cm ovanför listen, så när kablen som jag klamrar ovanpå listen ska in i vägguttaget så blir det inte mycket kabel mellan böjen och vu. Måste/bör man i alla fall sätta en klammer där eller räcker det med första klammern kommer efter böjen, nere vid listen.
Hoppas ni förstod det sista, blev lite svårt att förklara.
Gör man lika med jorden i kopplningsdosan eller kopplar man den där på jord?
Och till sist, då jag har rätt höga golvlister så hamnar väggutagen 4 cm ovanför listen, så när kablen som jag klamrar ovanpå listen ska in i vägguttaget så blir det inte mycket kabel mellan böjen och vu. Måste/bör man i alla fall sätta en klammer där eller räcker det med första klammern kommer efter böjen, nere vid listen.
kan du inte sätta vu dikt an mot listen och gå in med kabeln i nedre hörnet, så så kommer ju kabeln gå rakt in i vu.
du kan även lägga vägguttagen ner, dvs långsidan mot listen.
du kan även lägga vägguttagen ner, dvs långsidan mot listen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle nog skippa det sista klammret. Se till att kabeln går in oskalad en bit i vägguttaget.
Även om inte jorden används i ena ändan av kabeln så koppla in den i kopplingsdosan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Det gör du som du vill. Isolera, isolera inte eller koppla in på en överkopplingsskruv.Tomas J skrev:
I dosan så kopplar du in jorden. (Ett tips när du kopplar dosan är att du börjar koppla skyddsjorden och lägger in den längst in i dosan, sedan nolla och till sist fasen.)
//Patrik
Och när vi ändå pratar om det så ha gärna skyddsjorden lite längre, i alla fall då man gör skarvsladdar etc. Det sista som skall gå är skyddsjorden, dvs aldrig.
/Kent
/Kent
Tomas J skrev:Och till sist, då jag har rätt höga golvlister så hamnar väggutagen 4 cm ovanför listen, så när kablen som jag klamrar ovanpå listen ska in i vägguttaget så blir det inte mycket kabel mellan böjen och vu. Måste/bör man i alla fall sätta en klammer där eller räcker det med första klammern kommer efter böjen, nere vid listen.
Jag kommer osökt in på en fundering jag har.Rikard Ågren skrev:
Om man ska dra lite EKK, EKRK mellan två apparater som det är väldigt nära mellan, måste man "alltid" sätta ett kabelklammer?
Jag tänkte mest på att ifall det inte sitter någon klammer alls så är kabeln lös och då det saknas dragavlastning i dosorna/apparaterna blir det ju lätt att dra ut trådarna ur dosan.
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sunt förnuft måste få råda i dessa fall, sitter apparaterna "nära" så "kommer man inte åt" att råka dra ur kabeln.
Med golvsockeln så sätter man inte dit ett klammer, kåpan på VU styr upp en hel del.
Protte
Med golvsockeln så sätter man inte dit ett klammer, kåpan på VU styr upp en hel del.
Protte
Ja i TS, Tomas J's fall så är det inget problem, där är ju kabeln redan klamrad en längre sträcka.
Men i fallet med korta kablar är det väl som du skriver, ibland klammer ibland inte, beroende på vilken risk det finns att råka (/kunna) dra ur kabeln ifall den är oklamrad.
Men i fallet med korta kablar är det väl som du skriver, ibland klammer ibland inte, beroende på vilken risk det finns att råka (/kunna) dra ur kabeln ifall den är oklamrad.
Tänkte låta bli att klammra men när jag satt dit kabeln så slutade det med att jag drog dit en klammer ändå. Har nog varit snyggare utan men nu är jag säker på att den sitter.Mikael_L skrev:
Tack för svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden