13 285 läst ·
43 svar
13k läst
43 svar
Nya Elinstallationsreglerna
ja, bra att du la in det sista, för i installationsmanualn till en kinesvärmepump jag satte upp stod det på knapphändig engelska att lämplig kabel för strömmatningen var H07RN-F och lämpli9g avsäkring 25A!!! kan nämnas att jag förbisåg den installationsanvisningen....jonas_loof skrev:
Jag har bokat EUU's 2-dagarskurs, men för mig kostar den 6600:-, ändå hyfsat prisvärt i sammanhanget, STF vill ha 9800:-
hum.. *Neutralledare och mittpunktsledare ska identifieras med blå färg efter hela sin längd.
Detta kan väl inte gälla i gamla anläggningar? Rätt ofta som vi gör om en gammal trefas-matning till en-fas (eller två) + nolla. Alltså lägger om en ledare till nolla i centralen.
Får man ej göra detta enligt nya standarden? Låter lite konstigt.. kan inte se något fel i att ha en svart nolla i en gammal anläggning där de redan kryllar av svarta nollor.. Antar de bara gäller nyinstallation?
Detta kan väl inte gälla i gamla anläggningar? Rätt ofta som vi gör om en gammal trefas-matning till en-fas (eller två) + nolla. Alltså lägger om en ledare till nolla i centralen.
Får man ej göra detta enligt nya standarden? Låter lite konstigt.. kan inte se något fel i att ha en svart nolla i en gammal anläggning där de redan kryllar av svarta nollor.. Antar de bara gäller nyinstallation?
Om man bygger om eller utökar en gammal anläggning ska man ju använda senaste bestämmelserna (med vissa undantag), men sen kan man ju tycka att det är onödigt att byta en kabel vid minsta ändring bara för att färgerna inte stämmer med dagens standard, och använder man befintliga färger så blir ju anläggning mer överskådlig.
Jag har fått den feta boken nu! Samt även nya Elbasen (baserad på nya elinstallationsreglerna). Har inte hunnit läsa så mycket, men jag tycker dom krånglat till de lite med de nya badrumszonerna. Zon 3 har försvunnit helt. Och man får tydligen nu ha IP20 på armaturer i tak, om takhöjden är över 225cm. Fast då står de nåt i stil med "Fast inte om man kan anse att det finns risk för fukt" eller något sånt luddigt..
Ska på ett möte ang detta, får se om man blir klokare då
Ska på ett möte ang detta, får se om man blir klokare då
Klicka här för att svara