Hej

Jag har några frågor angående en beställning jag tänkt göra hos elbutik.se

Jag ska beställa en dimmer och spottar som ska sitta som bänkbelysning i mitt kök.

Dimmern är en s.k. Dimmertrafo (XL521325 Dimmertrafo Touch 105VA).

Någon som vet hur denna fungerar? Den har minne står det i specen, räcker det att man snabbt nuddar vid ”tråden” för att den ska tändas i samma styrka som den var inställd på tidigare? Samma när man släcker, en snabb touch, eller måste man dimmra den till nolläge varje gång?

Finns det förlängningssladdar till amp-kontakterna som sitter på spottarna, jag behöver en totallängd på 3,5m till en av spottarna, jag är medveten om att det eventuellt kan minska ljusstyrkan i den spotten men det kan jag leva med.

Jag har tänkt beställa:

XL521325 Dimmertrafo Touch 105VA
XL521399 Förgreningskontakt för 6st AMP-kontakter
7467074 1205 Downlight 10W Matt Krom IP44 (6 stycken)
Förlängningssladd?

Är det allt som krävs för ett fungerande system eller har jag missat något?

Redigerat:
Jag har inte erfrenhet av just den produkten, men funktionen för sådana dimrar brukar vara som du säger ett kort tryck för av eller på, håll handen på längre för dimmning, den byter riktning på dimmningen varannan gång.

Vad gäller kabellängd så står det visserligen inget om det för den produkten, men för de flesta "elektroniska" transformatorer gäller att kabellängden får vara max 2 meter från tranformator till armatur. Skulle säkert ha stått något om denna tillåter längre, efterssom sådana brukar vara dyrare.

Det beror på att spänningen ut från transformatorn är hackad till högfrekvens som annars kan få lite för bra antenn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.