21 579 läst ·
24 svar
22k läst
24 svar
Skala gammal kabel.
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
I skolan har vi ett stort lager av gammal kabel (typ EKKJ, EKLK och dyl.) som vi skalar för att sedan sälja koppar och få gratispengar till studentflak och dyl. Nu har vi kommit till lite äldre matningskabel, typ gammal blymantlad eller vad det nu är, kladdig och hård som tusan i alla fall, men sådan kabel är ju åt helv-te att skala så nu undrar jag om någon har något tips på hur man skalar sådan? Går det eller ska vi sälja dem oskalad bara?
Tack på förhand!
//Patrik
Tack på förhand!
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
En del elfirmor har tydligen maskiner som extraherar koppar ur skrotkabel. Tror att de hackar upp kabeln på något sätt, och separerar bort plasten.
Ni kanske kan lå låna en sådan av någon vänligt sinnad firma.
Ni kanske kan lå låna en sådan av någon vänligt sinnad firma.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
en brasa löser nog ett och annat, då får ni både blyet och kopparn att ta var på, man kan nog få en slant för bly med.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag brukar skala 16mm2 kabel och uppåt. Klenare säljer jag oskalat. Då kan det vara en rejäl blandning med olika sorters kablar. En gång så försökte vi sälja en massa kablar som varit dragna i B-rör, det var tyg/tjärpappsisolering, men den första jag försökte sälja till sa att den kunde innehålla asbest så dom ville inte köpa. Nästa jag frågade köpte allt direkt.
Gammal blymantlad kabel typ FCCJ kan vara lönsamt att skala främst vid större areor då det, som du skriver, är mycket jobb innan man kommer till kopparn. Är det högspänningskabel är det ännu värre då isoleringen består av många fler papperslager.
Men du får ju träning av att skala denna, inte dåligt i utbildningssyfte..
Uppbyggnaden är att ytterst kommer jute följt av 2 järnband, dessa snurrare du av, ibland är de helt bortrostade dock. Sen har du den tjärindränkta blymanteln, ska du återvinna blyet måste du ha gasolbrännare och avfettningsmedel samt en hög trasor. Sen kommer de gemensamma papprena, dessa viras av eller skär ett snitt genom med kniven, likadant med partisoleringen, för att få bort oljan här gäller avfettning samt ännu mera trasor..
Vad är det för area på kablarna? 1 kg ren koppar ligger runt 20 kr så har du 70 eller 120 kvadrats kablar kommer du snabbt upp i vikt, Blyet ligger väl på några kronor..
Uppbyggnaden är att ytterst kommer jute följt av 2 järnband, dessa snurrare du av, ibland är de helt bortrostade dock. Sen har du den tjärindränkta blymanteln, ska du återvinna blyet måste du ha gasolbrännare och avfettningsmedel samt en hög trasor. Sen kommer de gemensamma papprena, dessa viras av eller skär ett snitt genom med kniven, likadant med partisoleringen, för att få bort oljan här gäller avfettning samt ännu mera trasor..
Vad är det för area på kablarna? 1 kg ren koppar ligger runt 20 kr så har du 70 eller 120 kvadrats kablar kommer du snabbt upp i vikt, Blyet ligger väl på några kronor..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ah, okej. Jag vet inte riktigt vad det är för area nu på rak arm, men kanske 35-50 mm2. Kanske mer. Av just den kabeln jag tänker på nu så finns den i 5-6 st 1.5 m bitar ungefär.Slugge skrev:Gammal blymantlad kabel typ FCCJ kan vara lönsamt att skala främst vid större areor då det, som du skriver, är mycket jobb innan man kommer till kopparn. Är det högspänningskabel är det ännu värre då isoleringen består av många fler papperslager.
F.ö. har vi fått ihop två stora kartonger med ren koppar och sjujäklar många sopsäckar med oskalad installationskabel.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg