mycke_nu
mycke_nu: [citat] Har någon en länk till sådana spottar? Precis vad jag behöver.
55 svar · 25,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Rätt dimension skulle jag vilja säga. Har 5 mm2 (2x2.5) vid 70 m.
9 svar · 2,4k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Då kan det ju vara ide att gå efter standarden.
20 svar · 3,5k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ja, du kan göra en tvåfasgrupp på det viset. Det skall dock vara två olika faser, exvis L1 och L2, inte två grupper på exvis L1 eller L2. Att dra två nollor är onödigt i de flesta fall (undantag är om du har mycket övertoner från exvis styrutrustning), så det räcker med två faser, en nolla och en skyddsjord. Det skall märkas upp tydligt på centralen att det handlar om
3 svar · 1,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: Den kanske klarar de "inofficiellt" men dom kan inte garantera att den håller lika länge? Prova! :)
4 svar · 1,9k läst
·
F
Frida N: Tack så mkt för alla svar! Det har hjälpt mig en hel del...
20 svar · 3,9k läst
electrocuted
electrocuted: en video som förklarar den amerikanska varianten: http://www.youtube.com/watch?v=GUI5S27jM_w&feature=related
25 svar · 2,7k läst
E
el_richard: lysrör, 120 cm lång och bara 36 watt
4 svar · 2,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Montera två luftdon jämte spotten i boxen, med en fläkt i det ena så håller de nog :D
19 svar · 2,6k läst
M
Maxwells_Demon: [citat] Att du överskattar elektrikeryrket och blir förnärmad när någon antyder att det inte är raketvetenskap och svart magi utan att vem som helst med lagom mycket ellära och sunt förnuft klarar av att göra de flesta installationer på ett säkert och riktigt sätt ändå? [citat] Upp till kamp kamrater! Hål fanan högt! Alltid lika tråkigt att se skråväsendets sista förkämpar
33 svar · 9,7k läst
·
M
mrfrenzy: Ja, du har tolkat det helt rätt angående byggcentralen. Som snaggletooth skrev ovan så kan du inte koppla mer än 2m 2.5mm-kabel från den centralen, och 1.5mm går nog inte alls. Du kanske borde montera in några B10 i din byggcentral.
29 svar · 15,5k läst
J
jonas_loof: En fördel med en "riktig" transformator för belysning är att den ger ut 11,3 - 11,8V. Ljuskällan får då en underspänning och får en mycket längre livslängd. En lågvoltslampa ska ha 12V och har då en livlängd på säg 5 000 timmar. Om den får en lägre spänning får den en längre livslängd. 5% spänningsminskning fördubblar livslängden. Så en elektronisk tranformator ger
28 svar · 5,3k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ett vanligt toalettrum utan dusch eller bad räknas mao som ett torrt utrymme ur elsynpunkt. En jordfelsbrytare bör man dock alltid ha av ren självbevarelsedrift om inte annat.
2 svar · 1,0k läst
h-man
h-man: Tack!!!
4 svar · 856 läst
electrocuted
electrocuted: [citat] och ordet iskra betyder gnista på polska..
33 svar · 11,1k läst
Kalle B
Kalle B: Jag har inte bestämt än. Förmodligen blir det helt enkelt en vanlig dosa med renovas lamputtag i, den bygger ut ganska lite och är dessutom snygg
28 svar · 2,3k läst
M
morty81: skall du gömma brytare i skåp el dylikt finns det trådlösa system som är fina och funkar utan dum kabeldragning!
5 svar · 981 läst
·
Forrest
Forrest: Lösningen var att de som bott i huset tidigare gjort något som tydligen kallas latmanstrappkoppling. Fick lägga om fas uppe i ena kökslampan(där flertalet kablar fanns ihoptvinnade) för att få det korrekt. Sen var det bara till att koppla helt enligt kopplingsschema på baksidan av trappbrytaren. Så något som verkade så svårt hade även det till slut en enkel lösning. Och på köpet
17 svar · 6,3k läst
·
A
ayla85: Tack! Nu vet jag!
4 svar · 1,6k läst
S
Styrman_jansson: Vi brukar köra med att första bokstaven säger vad det är för ljuskälla, andra vad det är för montage. T.ex. LT1 = Lysrör, Takmonterad GV2 = Glödljus Väggmonterad DI1 = Diod, Infälld
5 svar · 15,0k läst
J
jonas_loof: Grundtal klarar av 10W som max, så förmodligen är det 10Wattare som sitter i monterade. tittar på bilden på Nexan transingen på Julas hemsida.. och det ser ut som om den ligger i spannet 50 - 105W och då är transformatorn underbelastad. Fast då bör det snarare bli ett flimmer, för han ligger ganska nära minilasten..
5 svar · 3,4k läst
J
jonas_loof: Nä, den siffran gav mig en tankeställare. Det vart ju 36 000 nya armaturer VARJE år! Då förstår jag att en armatur kan kosta 19 kr på byggvaruhuset, när en lumianc:are ligger på ett par hundralappar, de lägger nog ner lite mer pengar på forskning och utveckling.. än om man jämför med China production!
10 svar · 8,2k läst
J
jonas_loof: Jag tänkte närmst på lågvoltsvarianten där sockeln är Gx5,3.. samma för både kalljus och alucoated. På 230V:s varianten anger dom att det är Gu 10 - alucoated med andra ord.. (gu - alu, rimmar bra!) Men allvarligt talat.. 25W Gu10 - 230V:s halogen.. du får inte ut mycket ljus ur ljuskällan!
32 svar · 6,2k läst
E
el_richard: ljus sätt väggarna, väggarna speglar ut ganska mycket ljus. Skippa belysning mitt i rummet, om det inte behövs. Montera ljus över specifika detaljer eller tavlor eller likn. Och använd 12 volt eller LED.
10 svar · 1,5k läst
J
jonas_loof: OM det är lågvoltshalogen så sitter det förmodligen en elektronisk transformator inbyggd i armaturen. De flesta elektroniska transformatorerna har något som kallar softstart - eller mjukstart på svenska.. Det innebär att transformatorn förvärmer ljuskällan glödtråd innan den skickar ut full kraft. Det innebär att ljuskällan får en längre livslängd..
10 svar · 12,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Verkar bra. Tack!
3 svar · 8,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: Om du söker på RFID kanske det dyker upp något av värde...?
4 svar · 1,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jo, jag såg det där... verkar ju inte vara något vidare. Kunde inte hitta någon hemsida för märket heller. Köpte ett billigt skymningsrelä på Clas Ohlson. //Patrik
2 svar · 1,4k läst
electrocuted
electrocuted: ja den har jag sett förut, kompisen står bara bredvid och tittar på..
1 svar · 1,1k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Har ett Tektronix 545: [bild] Tyvärr fungerar det inte, överslag i högspänningsanslutningen mot bildröret.
24 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.