Skall byta elluttag i ett nymålat rum...

Från detta eluttag går det vidare till ett annat uttag via rör i väggen. Det gamla uttaget var monterat så att kabeln var skalad på mitten ( ej klippt) och monterad under skruven.

Nu är frågan kan man klippa kabeln och koppla in den ena nedtill på uttaget och den andra upptill?

Det bästa är väl att ha dessa monterade på samma ställe (under samma skruvklämma) men det finns det inte plats för.

MVH

Har du bytt uttag eller? De flesta har plats så du kan koppla in 2 trådar, in och ut.

Har uttaget i handen nu.

Det finns två ingångar för ledaren, nollan och jorden, men inte bredvid varandra.
Hade helst haft dem nära varandra så att kablarna hade kontakt med varandra istället för ett avstånd på 3cm.

Ingångarna sitter vid respektive kontakt hål.

Är det ett nytt uttag då eller det gamla som satt?
Är det kanske ett 4-vägsuttag med separat brunntänding?
Menar du att kabeln inte räcker till om hålen sitter mer än 3 cm ifrån?
Du kan göra så som du skrev, men om kabeln inte räcker till måste du dra ny från något av hållen, du kan i nödfall "skarva" den men bara om det finns gott om plats, med en wago,ubåt eller torix eller liknande.. Men dra nytt ifall det inte räcker..

Redigerat:
Det är ett nytt tvåvägs uttag.

Kabeln räcker till om jag klipper av den och fäster den ena ledaren nedtill och den som ska gå vidare upptill. Då blir det metallen i uttaget som leder över strömmen mellan kablarna.

svårt att förklara...

Men det står väl någon märkning, N, L, X?? Jordtecken..

Ja märkningen är jag helt med på.

Överst på uttaget är det L Jord N och samma sak nederst på uttaget.

Ok, du har 2 skruvar på cirka 1 cm avstånd från varandra en som ansluts ovanifrån och en underifrån. Metall sammanbinder dessa. Din fråga är om du ska lägga 2 ledare under 1 av dessa men då är svaret nej, du ska lägga en ovanifrån och en underifrån. Det syns troligen i uttaget också att dessa går till samma ställe..

Tack för hjälpen.

Nu förstod vi varandra :-)

Jo, foto är aldrig fel annars! :)
Är det billigare uttag typ "praktikern" eller, känner iaf igen lösningen från dessa?

Cotech

Inget jag köper igen, de är väldigt tröga att sätta i och ur kontakter i.

Snål sidan var framme...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.