Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Är det sparkoppling så är det fas och tändtråd på varsin pil ut och mellantråden på L. L: Mellantråd Pil ut: Fas Pil ut: tändtråd //Patrik
4 svar · 18,6k läst
E
E L I: [citat] ok tack! :) ska kolla med något företag här i trakten som gräver jordvärme så får vi väl höra vad de säger.
13 svar · 2,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: TKK (skr) med skruvplugg sitter bättre än vanlig TKK med spikplugg. Men jag antar väl att skr är dyrare än vanlig TKK så egentligen borde man väl bara använda det till typ gips och dyl. Vet någon vad det brukar vara för priskillnad på grossisterna? //Patrik
4 svar · 4,8k läst
H
hempularen: Jga tror att TS har fått svar på sin fråga, och den här tråden riskerar att spåra ur och bli en ny behörighetstråd. Jag stänger den.
30 svar · 3,5k läst
·
E
elmont: Lämpligen hos din grossist, angående köpa PEN tape
36 svar · 7,8k läst
·
pellefant
pellefant: Jo men för som i det här fallet en stugägare kan det bli billigare att byta hela beredaren om personen klarar av att dra ur och stoppa i en stickpropp samt att skruva bort och tillbaka vattenledningarna själv.
11 svar · 9,1k läst
pellefant
pellefant: Man kanske inte brukar men det skadar inte, en 6mm2 rk/mk dras till diskbänken och ansluts med ett klammer runt exvis blandar-röret/flexslangen.
6 svar · 3,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Nej, det får du inte.
2 svar · 1,3k läst
E
elmont: Alla har olika visioner om sitt hus och boende, det är bara den om ska bo i huset som kan veta. Men bra plattform att "stå" på gällande el är Svensk standard det täcker det basala och lite till.
2 svar · 1,2k läst
Fotografen
Fotografen: Se till och naja fast rören ordentligt också, när betongen, vibrostavar och stora stövlar kommer farande far allt som inte är sjösurrat för orkan överbord.
4 svar · 3,6k läst
T
texastaz: Det var det jävligaste men rätt ska va rätt när man gör grejorna själv. Det är därför jag tycker att detta forum är så bra även fast man kanske vet hur det ska vara och hur det ska göras är det aldrig fel o dubbel kolla och få tips. Tack alla hjälpsamma MVH Texastaz
8 svar · 2,7k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Är det ditt enda kriterium? Har du funderat på om du vill ha 12 eller 230 volt, led, lågenergi eller halogen, samt vilken ljusstyrka?
1 svar · 787 läst
C
cheetah1: Jo, det är väl säkrast det. Dock blir det nog inte jag som lägger böjarna, utan grävaren. Jag ska dessvärre inte vara hemma på måndag när han kommer och gräver, utan han får dika ur och lägga ner den själv. Jag sticker den bara genom hålet och tätar till, tänkte jag, sen hänger jag upp den med ett spännband i väggen. Funkar det med cascos PU-lim (det med gröna korken) för
10 svar · 1,5k läst
M
-MH-: Har hört att de kan bli svagt permanent magnetiserade. Så om du varvar upp kan det börja ladda utan laddlampa. MF35:a det är fina grejer, saknar min lite faktiskt...
16 svar · 1,8k läst
pellefant
pellefant: På vissa ställen som tex sandbacke är det svårt att få ett bra jordtag, ibland ligger det flerjordlinor och jorden är ändå dålig där. man ska inte koppla in sej på elverketsjord utan att kollat med dom först, annars kanske det klassas som otillåten jordavledning?
16 svar · 2,0k läst
F
FlyFear: Jag skulle hellre oroa mig för hur kablarna ligger i backen, eller vad det är för grävmaskinist? Har ni satt ut kablarna? Låter ju som om det är många kablar som är avgrävda. 10mm² är för mekanisk hållfasthet. Hellre en hel 6mm² än en skarvad 10mm²
2 svar · 2,0k läst
pellefant
pellefant: Jag läste på nätet någonstans nåt om kompletteringsjordning av badrum, vad menas med det? Kanske står i elbasen...
21 svar · 2,5k läst
M
-MH-: [citat] Inga som har det inbyggt, en slinga i serie med alla brytare vore ju fint. Lite böökigt att få plats med kanske.
48 svar · 4,9k läst
F
frimson: Ja, en sån får det bli. Tackar!
2 svar · 2,8k läst
snaggletooth
snaggletooth: Posta i teknikforumet, där kanske finns någon som vet mer
2 svar · 592 läst
snaggletooth
snaggletooth: I lantbruksinstallationer är det minimum EKLK/EKKJ i vilket fall som helst, om man inte drar heltäckande rör från kapsling till kapsling vill säga. Rören ska vara korrosionsskyddade också. Och EKK i heltäckande rör borde ju också funka. Men här finns detaljerna för den intresserade: http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf
16 svar · 12,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej, tyvärr hjälper inte det. Anställningsförhållande måste fortfarande råda.
8 svar · 2,9k läst
S
cheetah1: Fast helst inte, laddare till bilbatterier, den gamla vanliga modellen, har oftast ingen glättning av spänningen. Bättre med ett modifierat nätagg till en dator, om man ids, eller helt enkelt ett ordentligt riktigt likströmsaggregat.
3 svar · 3,4k läst
E
E L I: [citat] ja visst gör det??? Det är de som byggt huset och således även bestämt att det ska grävas ner jordvärme. Deras svar var att de tyckte en jordvärmepump var så dyr så de sparade in flera år med el även om de körde med elpanna??!?! Låter helt sinnessjukt i mina öron! Det är därför vi börjar fundera på om det ens finns jordvärme!! Och framför allt om det funkar eller ej!
11 svar · 1,9k läst
Rasmusax
Rasmusax: electrocuted: Lyckas jag inte petsäkra dem permanent, får jag ta andra... lösa petskydd hjälper ju föga om sonen drar ut en sladd... snaggletooth: Okaj, då vet jag, bara att ge upp! Tack för alla svar!
23 svar · 2,4k läst
I
inst.-mäst.: I samhället jag verkar finns en äldre installatör som med få undantag kopplar dosor genom att tvinna ihop och tejpa. Ibland kan det vara två torix och tre tejpskarvar i samma dosa, har sett cee 416-uttag grenade i dosa med tejpskarv i lantbruksinstallationer. Om han ska gå ut med t ex en kuloledning från en infälld dosa med gammal OVIR, ja bara skala lite och vrid runt EK:n sen
34 svar · 13,1k läst
·
Fotografen
Fotografen: Kan vara så enkelt som att det är en enfasare som fått perilex för att passi i bef uttag.
9 svar · 4,6k läst
electrocuted
electrocuted: silicon är ett elände att få bort, bättre då med en tuss bomull eller glasfiberull.
5 svar · 1,6k läst
S
storkarp: Tackar för synpunkter. Hade jag kunnat få kontakt med min vanliga elektriker hade jag kollat med honom men nu måste jag fortsätta riva och bygga och i samband med detta ta hänsyn till framtida dragningar. Exakta lösningar tar jag med elektrikern sen. Jag kan tillägga att det dessutom finns belysning mellan våningarna som har trappbrytare både uppe och nere och matas med samma ström som
3 svar · 1,5k läst
E
elmont: Är "apparaten" tillverkad utanför EU är det importören som har skyldigheten och ansvaret för att inkopplingsanvisningen blir den "rätta". Så för en pump tillverkad i tex japan är det inte alls säkert att orginalanvisningen är den rätta.
11 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.