5 062 läst ·
56 svar
5k läst
56 svar
Eletrikerutbildning info
Om ett företag anställer en elektriker som INTE har all teori klar, OCH dem tillhör Elektrikerförbundet så måste företaget betala elektrikerns utbildning tills han har all teori avklarad, eller avskeda.
Men på en industri eller företag som inte har avtal med SEF gäller nog inte detta.
Men vilken behörig person vill ha en anställd som inte har rätt utbildning?, kan kosta honom dyrt!
Men på en industri eller företag som inte har avtal med SEF gäller nog inte detta.
Men vilken behörig person vill ha en anställd som inte har rätt utbildning?, kan kosta honom dyrt!
Skämtar du eller.Floppman skrev:
- För det första krävs 4-5 års praktiskt arbete beroende på AB eller ABL . (anställd på elfirma med behörighet)
- För det andra Plugga allmän behörighet som kostar allt mellan 50.000:- till 100.000:-
- För det tredje så har du rätt att hämta "behörighetsbeviset" på posten kostar 2.000:-
Har precis gjort allt detta. (betalade 68.500:- för kursen)
Du har fel! Hur mycket praktik som krävs beror helt på vilken teoretisk utbildning du har. Det du beskriver är enbart de krav som ställs på de som har gått elprogrammet på gymnasiet. En civilingenjör med elteknisk inriktning behöver endast 2-3 års praktisk erfarenhet. Praktiken behöver inte nödvändigtvis vara i en elfirma. Det går utmärkt med att arbeta med konstruktion eller planering på t.ex. ABB eller något annat teknikföretag.fulle skrev:
Fel igen! Det du beskriver är enbart kostnaden att gå en uppdragsutbildning hos ett privat vinstdrivande utbildningsföretag. Kursen du pratar om riktar sig till då till personer som gått elprogrammet på gymnasiet eller motsvarande på KomVux. Att på högskola eller universitet och skaffa sig exakt motsvarande kunskap, godkänt av elsäkerhetsverket, är helt gratis och dessutom studiemedelsberättigat.fulle skrev:
Exempel på gratis studiemedelsberättigad sommarkurs som ger AB-behörighet förutsatt att du uppfyller praktikkravet:
http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studie...=eq&k_budget_year=2009&op=eq&k_kurskod=ETE302
Lite fel där med.. Visst utbildningen är Gratis, men literaturen får du betala. CSN är till en liten del ett bidag men till stor del ett lån (En kostnad) Dessutom offrar du viss arbetstid vilket innebär utebliven arbetsinkomst, vilket indirekt blir en kostnad.Maxwells_Demon skrev:Du har fel! Hur mycket praktik som krävs beror helt på vilken teoretisk utbildning du har. Det du beskriver är enbart de krav som ställs på de som har gått elprogrammet på gymnasiet. En civilingenjör med elteknisk inriktning behöver endast 2-3 års praktisk erfarenhet. Praktiken behöver inte nödvändigtvis vara i en elfirma. Det går utmärkt med att arbeta med konstruktion eller planering på t.ex. ABB eller något annat teknikföretag.
Fel igen! Det du beskriver är enbart kostnaden att gå en uppdragsutbildning hos ett privat vinstdrivande utbildningsföretag. Kursen du pratar om riktar sig till då till personer som gått elprogrammet på gymnasiet eller motsvarande på KomVux. Att på högskola eller universitet och skaffa sig exakt motsvarande kunskap, godkänt av elsäkerhetsverket, är helt gratis och dessutom studiemedelsberättigat.
Exempel på gratis studiemedelsberättigad sommarkurs som ger AB-behörighet förutsatt att du uppfyller praktikkravet:
[länk]
Som för min del, gratis utbildning på 2 år men indirekt är jag uppe sniffar på en kostnad på 900 000 kr till 1 mille kr dels 2 års utebliven arbetsinkomst över runt 700 000 bara där. + CSN-lån. Så gratis kan man inte säga att det är.
Tar då ett privat företag 50-100000 kr för en utbildning där literatur ingår men det inte berättigar till CSN så går det jämt ut i slutänden ändå.
Men självklart kan man i vissa fall trixa med semester mm.. i andra fall går inte det
Redigerat:
Inte för att jag förstår varför du förlorar arbetsinkomst på en statlig utbildning medans du inte gör det för en privat. Inte för att jag förstår hur studielån kom in i bilden när jag enbart pratade om studiemedlet. Inte för att jag förstår hur en sommarkurs på 4 veckor med endast ett eller två moment som kräver obligatoriska närvaro plötsligt blev 2 års heltidsstudier. Det är mycket jag inte begriper så det är lika bra vi lägger ner...frohike skrev:
Det går också att läsa AB via en ingenjörsutbildning. Då är praktikkravet bara 2 år. Kravet om 5 år är om man läser en kortare och enklare variant typ den som utbildningsföretagen erbjuder.
BB1 och BB2 vet jag ingen som har tagit ut. Jag har då inte gjort det, men skulle kanske göra det om jag blev arbetslös eftersom det nog är bra om man måste hanka sig fram som fastighetsskötare eller nått liknande en tid.
Lärlingssystemet är ett utnyttjande av ungdomar som rättslös och underbetald arbetskraft. Det är en skam för SEF att de tillåter sådant. Skillnaden mellan elektriker och läkare är att läkaren får en otroligt priviligierad ställning och hög lön medan elektrikern trots sin praktik blir en vanlig underbetald arbetare utan några privilegier.
BB1 och BB2 vet jag ingen som har tagit ut. Jag har då inte gjort det, men skulle kanske göra det om jag blev arbetslös eftersom det nog är bra om man måste hanka sig fram som fastighetsskötare eller nått liknande en tid.
Lärlingssystemet är ett utnyttjande av ungdomar som rättslös och underbetald arbetskraft. Det är en skam för SEF att de tillåter sådant. Skillnaden mellan elektriker och läkare är att läkaren får en otroligt priviligierad ställning och hög lön medan elektrikern trots sin praktik blir en vanlig underbetald arbetare utan några privilegier.
Å inte förstår jag hur du klipper godtyckligt i det jag skrev.. Har inte påstått att privat inte innebar en kostnad du påstod att den statliga var gratis vilket jag påpekade att den i praktiken inte är eftersom det finns andra kostander, sånt som ingår i privata utbildningar får du betala för inom stadliga mm, och hur studielån kom in i det? bidragsdelen är på lite över 2000 kr/mån om du tar ut studiemedel, resten är lån och totalt får du ut lite över 7000 kr/mån.. Och läser du sista raden så är det väl lite tydligt? Har du tur kan du trixa annars får du sätta dig i bänken. 2 år kom i det som ett exempel att det inte är "gratis" bara för att det är statligt. Kostnader har du alltid.Maxwells_Demon skrev:Inte för att jag förstår varför du förlorar arbetsinkomst på en statlig utbildning medans du inte gör det för en privat. Inte för att jag förstår hur studielån kom in i bilden när jag enbart pratade om studiemedlet. Inte för att jag förstår hur en sommarkurs på 4 veckor med endast ett eller två moment som kräver obligatoriska närvaro plötsligt blev 2 års heltidsstudier. Det är mycket jag inte begriper så det är lika bra vi lägger ner...
Redigerat:
Jag svarade bara på frågan varför inte alla elektirker med alla kriterier fixade plockade ut själva papperet med behörigheten, alltså behörighetsbeviset.fulle skrev:Skämtar du eller.
- För det första krävs 4-5 års praktiskt arbete beroende på AB eller ABL . (anställd på elfirma med behörighet)
- För det andra Plugga allmän behörighet som kostar allt mellan 50.000:- till 100.000:-
- För det tredje så har du rätt att hämta "behörighetsbeviset" på posten kostar 2.000:-
Har precis gjort allt detta. (betalade 68.500:- för kursen)
Skolan är ju som ett skämt! Man skulle antagligen lära sig mer av att sitta och läsa på detta forumPatrik_Hed skrev:Nej.
Den tiden man lär sig mest om elyrket i skolan är på de 15 veckor arbetsplatsförlagda utbildning som man ska ha. Och eftersom att jag själv håller på och betar av min lärlingstid just nu så märker jag att jag lär mig bra mycket mer på jobbet än vad jag gjorde i skolan. Elektrikeryrket är faktiskt ett praktiskt yrke som man måste utöva praktiskt för att kunna lära sig. Punkt slut.
Plus att man, genom att få jobba sitt "fjärde skolår", lär sig allt med den sociala biten och hur det fungerar på ett företag, skriva tid, ansvar o.s.v. Den delen är omöjlig för skolan att lära ut.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo, men samtidigt ska man inte underskatta skolan...Rrrrr skrev:
Som t.ex. motorinstallationer och allt vad det innebär , det har jag enbart lärt mig i skolan. Firman jag jobbar på håller typ inte med sånt, möjligtvis några av servicekillarna råkar på det ibland..
Men jobba på riktigt är ju såklart bra mycket bättre!
//Patrik
Klicka här för att svara