2 928 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Montera fläkt
Hej.
Med risk för att idiotförklara mig själv i mitt första inlägg tar jag chansen.
Jag har ett källarutrymme där jag skall montera en fuktstyrd fläkt. Denna är inköpta av märket Manrose. Mitt problem är att allting står på danska och undrar därför följande om ledningarna som är märkta följande:
Svart - 0-ledning
Orange - fast fase
Gul - kontaktens fase
Vad jag undrar är vilket ledning som är jord?
Tack på förhand
Mvh
Mikael
Jag har ett källarutrymme där jag skall montera en fuktstyrd fläkt. Denna är inköpta av märket Manrose. Mitt problem är att allting står på danska och undrar därför följande om ledningarna som är märkta följande:
Svart - 0-ledning
Orange - fast fase
Gul - kontaktens fase
Tack på förhand
Mvh
Mikael
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
cheetah1 skrev:
För att inte förvirra Trådskaparen.
Du behöver en brytare till fläkten. Och den ska bryta Fasen. Inget krav på att du skall ha en 2-polig brytare.
Men ska man vara petig, så kan du montera den utan brytare i ett vanligt badrum.
Du kommer knappast ha en besiktning där, och ärligt talat så har jag nog kopplat in flera sådana fläktar utan brytare.
Men hade du köpt en PAX-fläkt så kunde du köpt en separat brytare som monteras i fläkten.
Fråga annars i butiken vart den svenska bruksanvisningen finns...Olegbelov skrev:Hej.
Svart - 0-ledning
Orange - fast fase
Gul - kontaktens fase
Tack på förhand
Mvh
Mikael
Tack för era svar, nu vet jag hur jag skall göra.
Då jag precis köpt hus känns det skönt att hittat detta forum som jag säkert kommer att återkomma till.
el_richard: så går det när man köper lite billigare grejer, dansk instruktion iställer för svensk
Då jag precis köpt hus känns det skönt att hittat detta forum som jag säkert kommer att återkomma till.
el_richard: så går det när man köper lite billigare grejer, dansk instruktion iställer för svensk
Du kommer med 150 % säkerhet behöva byta denna inom en 5 år´s period.
Pax kostar lite mer, men är värt det.
Har man hus och bygger åt sig själv ska man köpa kvalitet, det tjänar man på i längden.
Inte Rusta, biltema, mm.
Men lycka till med huset.
/Richard
Pax kostar lite mer, men är värt det.
Har man hus och bygger åt sig själv ska man köpa kvalitet, det tjänar man på i längden.
Inte Rusta, biltema, mm.
Men lycka till med huset.
/Richard
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
jag har köpt samma fläkt som du, jag är ett års montör och jag har dragit en 4x1.5 dit från dosan!!
Men mitt problem är att jag har kopplat såhär:
Svart - Till nollan,
Orange - fasta fasen,
Gul - knapp från strömbrytaren
Jag kopplade in bruna,svarta och blåa nollan, med jorden tejpade eftersom inte nödvändigt.
Mitt problem är att fläkten började snurra hela tiden, jag tryckte på strömbrytaren men det händer ingenting fortsättter snurra, sen testade jag koppla ur fasta fasen och då villl den inte funka alls, så tog jag strömbrytarens tändtråd och kopplade in till fasta fasen och snurrade lite på timern och fuktighets känseln och då plötsligt kunde man sätta på och av med strömbrytaren. Så jag undrar hur kopplar man så att den känner av fukten själv och sätts på då automatiskt och att jag kan manövra med strömbrytaren när jag sätter på lyset också... Eller går det inte??
Men mitt problem är att jag har kopplat såhär:
Svart - Till nollan,
Orange - fasta fasen,
Gul - knapp från strömbrytaren
Jag kopplade in bruna,svarta och blåa nollan, med jorden tejpade eftersom inte nödvändigt.
Mitt problem är att fläkten började snurra hela tiden, jag tryckte på strömbrytaren men det händer ingenting fortsättter snurra, sen testade jag koppla ur fasta fasen och då villl den inte funka alls, så tog jag strömbrytarens tändtråd och kopplade in till fasta fasen och snurrade lite på timern och fuktighets känseln och då plötsligt kunde man sätta på och av med strömbrytaren. Så jag undrar hur kopplar man så att den känner av fukten själv och sätts på då automatiskt och att jag kan manövra med strömbrytaren när jag sätter på lyset också... Eller går det inte??
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden