Finns det väggutag och kontakter för enfas 230V/20A?

Eller är det enbart kopplingsdosa, kabelförskruvningar och gummikabel som gäller vid anslutning av inbyggnadshäll och inbyggnadsugn på enfas?

C
CEE-don kanske?

"Norskt" spisuttag är godkänt för 25 A

Är de CE-märkta?

Protte

Maxwells_Demon skrev:
CEE-don i ett kök känns väl inte sådär väldigt inspirerande. Men den norska lösningen såg trevlig ut:
[länk]
[länk]

Fast är det verkligen tillåtet att montera och använda dem i Sverige?
Dessa, eller liknande, finns då att köpa på elgrossisterna här.. så man får väl anta att de är tillåtna. Jag har dock aldrig monterat ett. Brukar bli fasta anslutningar.

Ganska vanligt att man använder dessa när man renoverar lägenheter som har enfas spisar.

Har själv varit med och satt upp ett hundratal när bostadsbolaget här hemma fixar till sina lägenheter, så visst e det okej att använda dessa.

Tack då vet jag! Tyvärr verkar det inte vara ett alternativ ändå eftersom det skall kopplas både spishäll och inbyggnadsugn på den gruppen. Lär inte finnas sådana där uttag i dubbelvariant :-)

eluffe skrev:
Ganska vanligt att man använder dessa när man renoverar lägenheter som har enfas spisar.

Har själv varit med och satt upp ett hundratal när bostadsbolaget här hemma fixar till sina lägenheter, så visst e det okej att använda dessa.
Kan väl inte vara så speciellt vanligt? Alla gånger jag varit med om, eller ens hört talas om, renoveringsprojekt där dom renoverar hela hyreshus så har dom ALLTID dragit om alla matningar till 3fas och bytt central (dom gånger de varit 1fasmatningar)

Beror väl på vilken typ av renovering man gör? Det är vanligt att man gör en enklare renovering som tex bara berör köket. I de fall jag varit med om har man behållt mycket av den befintliga elinstallationen i lägenheterna men tagit bort dosan för fast anslutning till spisen och ersatt den med ett 25A uttag.

e1939310.jpg

E1939310

Inte ovanligt i alla fall.

Maxwells_Demon skrev:
Tack då vet jag! Tyvärr verkar det inte vara ett alternativ ändå eftersom det skall kopplas både spishäll och inbyggnadsugn på den gruppen. Lär inte finnas sådana där uttag i dubbelvariant :-)
går det inte med 2st bredvid varandra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.