Rrrrr
Rrrrr: [citat] Be honom om en liten snabbkurs då i vad du kan göra för att hjälpa till!
9 svar · 2,1k läst
ybu
ybu: Kör på N1XV-U hellre än EKLK. Både billigare, och mer lämpat för ändamålet.
11 svar · 6,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Vill du ha tips på bra kontaktorer? T.ex. en Telemecanique m. 400V manöversp. så behöver du ingen nolla från Schneider Electric http://ecatalogue.schneider-electric.se/ProductSheet.aspx?productId=26519&groupid=116706&navid=26036&navoption=2, Siemens m.fl.
8 svar · 1,3k läst
prototypen
prototypen: Men det kan vara glapp i ledningen som ska vara ansluten till säkringshållaren och när du rör och micklar med säkringen så voila så gör ledaren kontakt igen. Protte
15 svar · 5,2k läst
M
mulpac: Tja, eftersom vattnet avdunstar av värmen från kompressorn så koncentreras ju de föroreningar som följer med ut från kylskåpet, så det blir lite ofräscht i den burken.
11 svar · 3,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: Vid nybygge av villa har vi försökt ibland att få sätta mätarskåpet på tex sidan av garaget (för de är ju inte speciellt snyggt). Fast dom är fortfarande kinkig med detta. Skåpet ska sitta ute och det ska vara synligt från uppfarten.
7 svar · 3,1k läst
D
daniel_se: Är inte hemma nu, skall kolla det vid tillfälle.
2 svar · 2,0k läst
E
el_richard: ha ha, Då va det ju bra med stålfjäder, annars hade du inte hittat felet...
17 svar · 15,4k läst
v-g
v-g: Ja det fanns andra anslutningar inne i hälllen för tvåfas, jag noterade bara detta eftersom original satt en kontakt med tre anslutningar. Jag kopplar inget det får deras elektriker göra :) Sågade i bänkskåpet jag ;)
5 svar · 1,3k läst
H
hempularen: [citat] Då borde de ha lämnat det oinkopplat till jfb kom på plats.
28 svar · 22,0k läst
H
hempularen: Lite försök till svar: kabel H03 osv. är jag nästan 100% säker på att du överhuvudtaget inte får koppla in fast. Det finns en kabel som heter H05 nånting som får användas som anslutningsladd i fast inkoppling, men måste då vara minst 1,5kvmm. Jag vet inte om man får dra den dold eller i VP rör, troligen inte. Kabel till spottarna. Till att börja med så har de allra flesta
2 svar · 1,7k läst
·
M
mrfrenzy: Använd en armatur avsedd för LED istället och ha en central drivare/transformator. Jag tycker det är vansinnigt att använda ljuskällor med inbyggt drivdon, speciellt i nyinstallation.
6 svar · 7,7k läst
·
D
cheetah1: Ungefär sådär brukar det beté sig när huvudsäkringen på inkommande går sönder hos oss (vi har två uppsättningar huvudsäkringar, en direkt där kabeln kommer in i väggen, och en i elcentralen), med blinkande lampor, elektronik som lyser svagt och inte fungerar osv. Första gången var det lite intressant felsökning involverad kan jag säga...
9 svar · 8,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Vi prövade mline en gång, men när vi drog fast ledningarna vred sig klämman och spräckte plasten, både i under och överkant
24 svar · 6,3k läst
prototypen
prototypen: Det där fungerar bra tills det kommer in tonåringar i systemet som då bara för att ...... stänger strömmen. Protte
42 svar · 6,0k läst
·
B
beriksson: [citat] Jo får bli att de körs separat och det är inte hela världen. Men vi ska ha fler uttag, det måste slita lite på din mors vägguttag med så många in/ut dragningar ;)
20 svar · 2,2k läst
E
el_richard: ensto har centraler med stående DIN-skena...
3 svar · 2,0k läst
J
Jsson83: Okej, jag ger mig :) Nu är spisen inkopplad, totalt effekt ca 10 700w, 3x230v + nolla och jord, perilexuttaget var fullkopplat så det var inga problem. 2,5 mm2 och 3x16A säkringar. Huvudsäkringarna är 3x20A, men det är ju inte så ofta man kör spisen på max så det bör ju fungera utan problem. Tack för all hjälp!
12 svar · 7,9k läst
M
mulpac: Börja med att dra ur stickpropparna ur alla vägguttag och koppla ur eller släck ev. taklampor som hör till gruppen och kolla om det fortfarande är kortis. Vägguttag och strömbrytare får man ju byta om man vet hur man gör, så det borde vara ok att undersöka om det är något fel på dessa ställen. Om inget av detta hjälper är det nog en behörig elektriker som gäller för att
1 svar · 1,7k läst
Kalle B
Kalle B: Jo då, jag har ju en skarvkabel med några extra uttag. Får jag bara ordnat fram en multimeter skall jag nog lyckas mäta
11 svar · 5,0k läst
P
pbengtsson: tack för kommentarer. Pratade med en del elektriker och i "privatbostäder" där det finns montagering så skippas klorna helt, de är i vägen oftast. Nu kör jag själv utan klor om det finns monage ring.
7 svar · 9,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Kollade nu, och sockeln har inget art.nr. Den följer nog med på köpet när man köper ett komplett skydd och går nog inte att köpa separat. Här finns ju annars lite att titta på: http://catalog.weidmueller.com/procat/Group.jsp;jsessionid=D7D2411E8F5C5BEF935CB611E1B29712?groupId=(%22group3604331938905%22)&page=Group Tyvärr är mina inte till salu, behöver dom själv framöver.
4 svar · 1,3k läst
S
Styrch: Detta är en komplett spis just från Elgiganten. Jag får kolla vad för spis det är, vill ju inte vara ansvarig för att pajja en ny spis...
4 svar · 1,9k läst
JPA666
JPA666: Ja,nollan var uppe till vänster med blå tråd...
8 svar · 5,0k läst
P
petersv: Som sagt - det räcker inte med bara ändringar i elinstallationen. Åskskydd kräver ett helhetsgrepp som är dyrt, särskillt att eftermontera. Kontrollerad ledningsdragning inom huset (strikt trädformad), perfekt potentialutjämning, kontrollerad impedans mellan skyddsnivåerna, samordnad el, vatten och husstomme, korrekt jordning+jordtag. Så snart något inte stämmer får man en stor
21 svar · 4,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: Glöm den adaptern, och att koppla ihop med DM kommer inte att funka. Det går att koppla om den befintliga spismatningen så att du får 230V istället.
3 svar · 2,4k läst
M
Maxwells_Demon: Din fråga har redan ställt och besvarats åtskilliga gånger. Gräv lite i forumets gamla inlägg så hittar du massor med intressant läsning! Exempelvis tidigare idag: http://www.byggahus.se/forum/el/6182-dra-kabel-i-flexroer.html
1 svar · 747 läst
snaggletooth
snaggletooth: eller ta en liten lagom kapsling med FL21-öppningar och montera en fläkt, bulta sen på den på det stora skåpet i en lämplig flänsöppning.
3 svar · 1,3k läst
E
elmont: Det finns till vissa golvvärme termostater en "ram" som man sätter mellan termostaten och dosan (om man av misstag satt en apparatdosa) så kolla med nån som sysslar med vattenburen golvvärme och sätt en rot-dosa.
5 svar · 1,3k läst
E
elmont: Det är inte så enkelt med "dimmrar" det finns olika typer beroende på vilken typ av last dom ska användas till. Sätter man fel dimmer kommer dimmern eller lasten förr eller senare att gå sönder.
3 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.