hej,
jag undrar hur den elektriska inkopplingen ska se ut för ett bubbelbadkar.
Av en slump kollade jag i vårat nybyggda badrum bakom badkaret för att torka upp efter att barnen tokbadat och elinkopplingen som en svensk välrenommerad firma gjort var en sockerbit inlindad i svart eltejp.
Jag skulle vilja höra skolboksexemplet på hur detta ska göra så jag kan återkoppla detta till firman på bästa sätt samt kontrollera att de gör rätt nästa gång.
Tacksam för svar
David
jag undrar hur den elektriska inkopplingen ska se ut för ett bubbelbadkar.
Av en slump kollade jag i vårat nybyggda badrum bakom badkaret för att torka upp efter att barnen tokbadat och elinkopplingen som en svensk välrenommerad firma gjort var en sockerbit inlindad i svart eltejp.
Jag skulle vilja höra skolboksexemplet på hur detta ska göra så jag kan återkoppla detta till firman på bästa sätt samt kontrollera att de gör rätt nästa gång.
Tacksam för svar
David
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Flexrör inmojsad i fuktspärr enligt konstens alla regler så där är det ok, men på dessa sladdar sitter en sockerbit som kopplar ihop det med sladden från badet. Jag hade tur för just som jag lagt in meddelandet kom byggaren hit och han blev lika förfärad som jag när han såg det hela, så snart kommer elektriker och fixar det hela.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Som sagt antingen en dosa med rätt IP klass (tror att IP44 duger, men är inte säker).
Eller så kan man ha en kabel rakt ut genom väggen, direkt till karet.
Du skriver att det är en välrenomerad firma som gjort inkopplingen, välrenomerad på vad? Elinstallationer eller på att sälja bubbelbad?
Bara som en säkerhetsfråga, du har väl jordfelsbrytare?
Eller så kan man ha en kabel rakt ut genom väggen, direkt till karet.
Du skriver att det är en välrenomerad firma som gjort inkopplingen, välrenomerad på vad? Elinstallationer eller på att sälja bubbelbad?
Bara som en säkerhetsfråga, du har väl jordfelsbrytare?
Det jag har hört från min elektriker och läst här i forumet är att det krävs en allpolig brytare till ett bubbelbadkar. Brytare som även bryter nollan.
Det finns en tråd där det diskuteras om en paxfläkt behöver det eller inte och där kastas det massa föreskrifter på varandra och jag tror att de kommer fram till att även för en paxfläkt krävs det allpolig brytare.
Det finns en tråd där det diskuteras om en paxfläkt behöver det eller inte och där kastas det massa föreskrifter på varandra och jag tror att de kommer fram till att även för en paxfläkt krävs det allpolig brytare.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Från en gammal tråd:
Frågade en elsäkerhetsexpert som svarade;
"Nej, ett normalt bubbelbadkar behöver inte föregås av säkerhetsbrytare. Det är om fara kan uppkomma vid återstart när mekaniskt underhållsarbete utförs, som krav på låsbar frånkopplingsanordning erfordras.
Alla strömkretsar ska kunna frånskiljas. Anordning för frånskiljning kan vara smältsäkring eller dvärgbrytare eller annan anordning som effektiv skiljer alla matande spänningsförande ledare från kretsen. . . . Tillverkaren av bubbelbadkar kan föreskriva att den elektriska delen ska föregås av brytare för funktionsmanövrering, det vill säga start och stopp m.m."
Frågade en elsäkerhetsexpert som svarade;
"Nej, ett normalt bubbelbadkar behöver inte föregås av säkerhetsbrytare. Det är om fara kan uppkomma vid återstart när mekaniskt underhållsarbete utförs, som krav på låsbar frånkopplingsanordning erfordras.
Alla strömkretsar ska kunna frånskiljas. Anordning för frånskiljning kan vara smältsäkring eller dvärgbrytare eller annan anordning som effektiv skiljer alla matande spänningsförande ledare från kretsen. . . . Tillverkaren av bubbelbadkar kan föreskriva att den elektriska delen ska föregås av brytare för funktionsmanövrering, det vill säga start och stopp m.m."
Hej!
Vi har samma lösning med flexröret men inte sockerbiten. Sladden på vår motor till bubbelkaret var så lång så den räckte genom fleröret till dosan där koppling skedde i vanlig väggdosa med öppning mot rummet vägg i vägg, hoppas ni förstår.
Och det antar jag är en hyffsad lösning även om jag tror en sluten IP44-dosa är dte mest korrekta.
Vi har samma lösning med flexröret men inte sockerbiten. Sladden på vår motor till bubbelkaret var så lång så den räckte genom fleröret till dosan där koppling skedde i vanlig väggdosa med öppning mot rummet vägg i vägg, hoppas ni förstår.
Och det antar jag är en hyffsad lösning även om jag tror en sluten IP44-dosa är dte mest korrekta.
EKK alt. EKLK från rörutlopp i väggen direkt ansluten i bubbelbadkaret skulle jag säga är den bästa lösningen. Om badkaret är av god kvalité sitter det en kapsling, => IP44, med förskruvning som uppfyller kravet på dragavlastning.
Givetvis skall rörutloppet tätas med silikon för att undvika fuktskador i väggen men detta har ju inget med elsäkerheten att göra.
Givetvis skall rörutloppet tätas med silikon för att undvika fuktskador i väggen men detta har ju inget med elsäkerheten att göra.