I
Iceman71: Testat har jag förstås redan gjort, men ska man våga satsa fullt ut så vill man inte riskera att alla dyra LED:ar tröttnar i förtid. Står det något om inomhus på era LED-förpackningar också eller är det bara jag som har fått en dålig sort (ljusstyrkan är det inget fel på)? Tror min MR16-LED kommer från Kjell, men den har legat oanvänd något år så de har kanske bättre
3 svar · 969 läst
E
EBJ: Låter som om jag får välja en annan lampa på väggen. Den till toan verkar vara dubbelisolerad. Tack för snabbt svar.
2 svar · 1,4k läst
E
el_richard: Grabbar, häng med i utvecklingen. För att förhindra att folk kopplar fel, så sitter det ihop 2 trådar på samma stift. Du kan koppla som dom nedre rutorna visar. d.v.s vit och blå skall kopplas in på neutral (nollan) brun på fas svart på fas och glöm inte skyddsjorden och dragavlastningen i dosan.
5 svar · 1,9k läst
·
E
el_richard: dimmer som tål 630 VA finns i alla elbutiker..
5 svar · 930 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Förlåt mig, FK var ett dåligt ordval. Ledare, var det tänkt. :) //Patrik
24 svar · 5,6k läst
·
M
mrfrenzy: Du har en trefasmatning som slutar i ett uttag och där det troligen tidigare skarvats vidare till andra uttag. Det är inte tillåtet i en bostadsinstallation, kabeln måste gå in i en tydligt uppmärkt dosa varifrån man sedan drar en kabel till vardera uttag. Bör göras av någon som har lite koll på trefas så man inte förstör sin utrustning, sök så hittar du några trådar på ämnet.
8 svar · 6,3k läst
electrocuted
electrocuted: ja julas funkar bra, frånsett att de "blinkar till" en gång io timmen för att kolla om det fortfarande är mörkt ute, men det är ju så de måste vara gjorda för att funka i en mjölkvit glob. dock tycker jag den tänder sig för tidigt, det är inte så mörkt när den tänder sig att man skulle ha behövt ljuset. men biltemas var skräp, där verkade sensorn styra lampan hela tiden, så
6 svar · 3,7k läst
G
Grottan: [citat] Kan vara så att det är just Lexcom som inte är kompatibel med t.ex ELKO eller Tyco, alla mätningar gick bra enligt Kat5 men Kat6 blir det ej godkända mätningar. Går inte heller att köra HDMI extenders på en kabel med ELKO i ena änden och Lexcom i andra änden.
8 svar · 7,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, det är väl det som är själva problemet med pansarrör. //Patrik
7 svar · 1,2k läst
mr.Ola
mr.Ola: Var på ett intressant fall tidigare i veckan där jfb löste ut hela tiden trots att all jord tillslut var lossad, detta upphörde då jag kopplade nollan på samma sida som faserna in i jfb'n tidigare har jag ibland kopplat dessa från olika håll men då har det inte reagerat på detta viset, detta är pg a att på billigare centraler typ rutab å dylika så följs inte alltid den bestämda
31 svar · 7,0k läst
G
Gabbe1: Testade för skoj skull idag att bygla samma uttag då dammsugaren var på och genast löste JFB.
5 svar · 3,5k läst
prototypen
prototypen: Stora och lilla kroktången. [bild] Protte
3 svar · 1,1k läst
5.2 racing
5.2 racing: Prototypen, du har pm,.
14 svar · 2,7k läst
·
P
petersv: Redan idag är så mycket jordat mer eller mindre bra (golven leder t.ex. ibland nog för att fungera som jord). Metoden med isolerad miljö har aldrig fungerat bra. Dvs, ett elfel som inte avbryts är redan idag farligt. Alltså gäller det att bryta felet så snabbt att risken för skada minskas. Två kompletterande metoder att minska tiden för fel finns - jordfelsbrytare och skyddsjordning.
8 svar · 4,5k läst
electrocuted
electrocuted: jag har även sett T-förgreningar för lamputtag, kommer inte ihåg om det var biltema eller jula..
4 svar · 2,7k läst
E
elmont: Slang/rör ska ju, oavsett vart dom går, fästas så att dom inte kan trilla ur, det går ju sätta en "bräda" nära pottan och fästa slangen på.
4 svar · 1,2k läst
GK100
GK100: [citat] Är det lyxhotell ska det väl vara lite lyx, GE är väl knappast det.:) EBBJ är halogenfri EKKJ.
13 svar · 2,0k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jo, men det är ofta inte så roligt att göra ett jobb med kopplingarna i takdosorna. Ofta sitter det armaturer över lamputtagen och ibland på mindre rolig höjd och över trappor. //Patrik
12 svar · 7,1k läst
N
niblom: Det GÅR, men lampan är lite djupare och det bryter mot märkningen på lampan. Det är som att skruva i en 100W lampa i en lampa gjord för 25W... Om man nu skall göra det för den goda sakens skulle, räcker det med en värmeskyddande strupa över vanlig FK?
2 svar · 1,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Du kan ta en gummikabel och koppla in vid gamla spisdosan och sedan klamra gummikabeln i taket (med ca. 15 cm klammeravstånd) fram till nya hällen och sedan hänga ner den och koppla in den med en sockerbit på hällens kabel. ;):p //Patrik
3 svar · 3,4k läst
·
M
MRK: Tja, billiga var de inte. Köpte ett 3-vägs (ELJO) hos K-Rauta idag för 399:- Tur att jag bara behövde ett... :) MRK
7 svar · 6,8k läst
·
FredrikR
FredrikR: Ah, sant så sant! :) Tack!
4 svar · 6,0k läst
·
L
LOPen: Jag tackar för de utförliga svaren och lugnande beskeden. Då kan jag med ro i sinne renovera klart. Jag kommer att dra alla kablar men överlåter till elektrikern att koppla in centralen igen. Tackar också för upplysningen att det funkar med en JFB även där. En sådan ska dit, helt klart.
19 svar · 3,2k läst
·
electrocuted
electrocuted: ja det funkar, den ska ner 40cm, 60 under och intill väg, markeringsband en till två dm ovanför
8 svar · 2,4k läst
J
JonJon78: Vi har en gammal "propp-central" däruppe så modifiering av denna är nog inte aktuellt, utan det blir nog isåfall till att byta ut denna helt och hållet. Är själv totalt grön när det gäller sånt här, men så mycket vet jag att idag slår vi på och stänger vi elen på huvudströmbrytaren, och min tanke var att det måste finnas någon pryl som kan kan göra detta på distans. Dock
8 svar · 9,9k läst
v-g
v-g: Räkna inte med att tidningarna skriver ut sanningen om det nu skulle vara fallet. 12 polispatruller skickades iaf dit [citat] Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5567204.ab Stökigt lär det garanterat ha varit: [citat] Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5563030.ab Kan säga som så att när jag bodde i annan sthlmsförort och det brann på en balkong så en hel
4 svar · 1,4k läst
C
cheetah1: Samma fast en kanal till inbillar jag mig. Jag har den inte, jag bara funderar. Hade kanske varit vettigt till utebelysningen på garaget tänkte jag.
4 svar · 693 läst
E
cheetah1: Jamen jaha, nu fattar jag. :D
17 svar · 4,7k läst
·
B
Bonan: Mellan strömkällan och bortersta lampan är det ca 5-6 meter. Jag har förlängt mina kablar genom att byta ut dem som följer med i paketet till andra som jag fått av elektriker. Han har i sin tur gått i god för att det var säkert att byta. Men kan ju ej säga vad du skall göra då jag inte är elektriker och ej vet hur det ser ut. 20W lampor är ju heller inga direkt högspänningslampor
23 svar · 14,9k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jo, men man måste ju ladda upp provaren i 4-5 sekunder, räcker ju inte med att bara mäta mellan fas och nolla en sekund. Men är de konstruerade för att de ska göra så där eller är det bara något som inte går att få bort? //Patrik
12 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.