Jo att ljusrelät behöver nollan för att fungera själv är ju utrett tidigare i tråden. Anslutningsplintarna är ju också tydligt uppmärkta med N och L så där går inte att göra fel.

Däremot är ju förbrukaren/lampan kopplad mot två plintar därav min fråga. Jag kan ju inte avgöra vilken som är fas och vilken som är nolla av dessa (se kopplingsskissen i länken ovan). Om jag jämför min timer/tidur så har den istället en L-märkt plint samt en brytarsymbol på den styrda sidan, vilket gör det enkelt och överskådligt.

Det går ju naturligtvis att lösa men det blir en extra ledare tillbaka så att säga. Varför bygger man prylar såhär tokigt. Är svaret bara för billigt skitmaterial?

Redigerat:
Det framgår visst hur lampans anslutningar är kopplade. I flera av figurerna finns en "manuell till-brytare". Den ena anslutningen är kopplad till inkommande fas, och den andra måste vara kopplad till lampans fas, annars skulle det inte fungera.

/Hasse

Ahh, du har ju helt rätt. Jag kollade själv inte på kopplingsschemat/skissen utan på reläbilden. Bra att det finns mer uppmärksamma personer än mig själv ;)

Den vänstra torde alltså vara fas och den högra nolla. Tvärt om borde ge en schysst kortis!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.