Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
För att göra frågan enkel.
1) Brukar ljusrelän behöva en nolla för att fungera?
2) Behöver ljusrelät dessutom kontinuerligt en inkommande fas/nolla för att reglera strömmen utifrån ljusnivån, eller klarar den att "börja mäta" när fasen slås på av ett annat relä, en timer i detta fallet?
Om inte hade jag tänkt koppla såhär för att kunna styra garagebelysningen både från brytare och automatiskt via timer/ljusrelä. Men det ska bara lysa under de tider jag bestämt via timern, inte alltid då det är mörkt.
1) Brukar ljusrelän behöva en nolla för att fungera?
2) Behöver ljusrelät dessutom kontinuerligt en inkommande fas/nolla för att reglera strömmen utifrån ljusnivån, eller klarar den att "börja mäta" när fasen slås på av ett annat relä, en timer i detta fallet?
Om inte hade jag tänkt koppla såhär för att kunna styra garagebelysningen både från brytare och automatiskt via timer/ljusrelä. Men det ska bara lysa under de tider jag bestämt via timern, inte alltid då det är mörkt.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för ditt svar.
Bra klargörande. Det är enkelt fixat.Grefen skrev:
Men timern måste ju har kontinuerlig fas och nolla för att kunna fungera. Lägger jag dessa i serie som du föreslår får jag ju ingen kräm i timern. Min andra fråga var ju just om detta, om ett ljusrelä behöver kontunuerlig fas (och nolla) för att "ställa in sig" eller kan den börja mäta ljusnivå direkt då strömmen slås på (av timern)?Grefen skrev:
Och detta vill jag göra för att? Är det klokt att inte belasta de inbyggda reläerna i ljusrelä/timer bakvägen? Borde väl inte spela någon roll, eller?Grefen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det mekaniska relän i timern och ljusrelät så behöver du inte trappbrytare, en vanlig enpolig fungerar.
Ljusrelät och timer behöver fas och nolla för att fungera sedan så sitter det ett relä med kontakter som inte är anslutna internt till något så då kopplar du fas in till ljusrelät kontakter sedan till timerns kontakter och vidare till lampan och den enpoliga från fas till lampa.
Nu kan det vara så att ljusrelät redan är internt kopplat att fas går in på reläkontakten och då är det lämpligt att lägga ljusrelät först.
Protte
Ljusrelät och timer behöver fas och nolla för att fungera sedan så sitter det ett relä med kontakter som inte är anslutna internt till något så då kopplar du fas in till ljusrelät kontakter sedan till timerns kontakter och vidare till lampan och den enpoliga från fas till lampa.
Nu kan det vara så att ljusrelät redan är internt kopplat att fas går in på reläkontakten och då är det lämpligt att lägga ljusrelät först.
Protte
Timer har en egen kontakt för till och från. Använder man bara timer får man bygla mellan L på timer och kontakten. Nu ansluter du tändtråden från ljusreläet på kontakten istället.
Ljusreläet måste ha kontinuerlig fas. Annars tänds lampan och lyser i ca. 1 min innan ljussensorn hunnit mäta ljusnivån varje gång den får spänning.
Ljusreläet måste ha kontinuerlig fas. Annars tänds lampan och lyser i ca. 1 min innan ljussensorn hunnit mäta ljusnivån varje gång den får spänning.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ok, tack.
Nåt åt det hållet jag kladdat ihop nedan (ursäkta kluddet, men CAD-licensen hade gått ut).
Kanske vore klokast att kolla upp hur själva prylarna ser ut innan man ställer en sådan här fråga inser jag nu
Om jag tolkar er båda rätt så talar vi om separata styrkretsar och brytande/slutande kretsar i både timer och ljusrelä. Då är det ju bara att mata dem med en kontinuerlig fas, skiljd från den brytande/slutande kretsen. Den senare är den som är i serie, först ljusrelät sedan timern sedan till lampan som dessutom kan matas från en brytare.Grefen skrev:Timer har en egen kontakt för till och från. Använder man bara timer får man bygla mellan L på timer och kontakten. Nu ansluter du tändtråden från ljusreläet på kontakten istället.
Ljusreläet måste ha kontinuerlig fas. Annars tänds lampan och lyser i ca. 1 min innan ljussensorn hunnit mäta ljusnivån varje gång den får spänning.
Nåt åt det hållet jag kladdat ihop nedan (ursäkta kluddet, men CAD-licensen hade gått ut).
Kanske vore klokast att kolla upp hur själva prylarna ser ut innan man ställer en sådan här fråga inser jag nu
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Japp, helt rätt.
Protte
Protte
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Kollade upp att ljusrelät har en inkommande kontakt för såväl kontiunerlig fas och relästyrd fas, medan timern har separata kretsar. Det ställer till det på det sättet att timern naturligtvis sätts i centralen medan ljussensorns sätts ute på fasadsida men ljussensorn ska ändå då sitta först i serien. Ställer till kabeldragningen lite extra, men det ska nog gå att lösa. Skissade upp detta på smartboard (håller på att lära mig).
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Japp, rätt igen även om det fattas en liten bit av ett streck.
Protte
Protte
ett astronomiskt ur från theben. med denna kan man tvångs tända/släck enligt önskemål.
Behövs inget ljusrelä då.
Mycke enklare....
Behövs inget ljusrelä då.
Mycke enklare....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tar de astronomiska uren hänsyn till mörka moln och ovanligt klart?
Protte
Protte
vill du att lampan ska slockna om det blir lite klart på himlen?
Uret följer solen´s upp/ner tider.
Uret följer solen´s upp/ner tider.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Anledningen till att jag vill ha både timerstyrning och ljusrelä är att jag bor i Norrbotten och skillnaden i ljusa timmar mellan sommar och vinter är gigantisk och med endast en enkel timer får man justera denna minst 2 ggr/månad. Ett astronomiskt ur är säkert bra ur den synpunkten men kan jag göra några inställningar i det, justera tid som det inte ska lysa? Dessutom har jag både timer och ljusrelä i dagsläget, kostar gratis så att säga. Kan tänka mig att ett "astronomiskt ur" också har något av ett astronomskt pris 
Jag vill inte heller att det ska lysa hela den mörka delen av dygnet, utan bara den tid jag bestämmer att jag behöver lyse, t.ex. 16:00-01:00 eller nåt sånt. De flesta andra kombinerade modeller jag sett har någon form av dusk-to-dawn-funktion, som slår igång när det blir tillräckligt mörkt och sedan kör 8-10 timmar. I decemer i Norrbotten räcker detta inte, då blir det mörkt kl 13:30 och ljusnar igen 09:30.
Med fullt inställbar timer kombinerat med ljusrelä får jag styra detta som jag vill.
Jag vill inte heller att det ska lysa hela den mörka delen av dygnet, utan bara den tid jag bestämmer att jag behöver lyse, t.ex. 16:00-01:00 eller nåt sånt. De flesta andra kombinerade modeller jag sett har någon form av dusk-to-dawn-funktion, som slår igång när det blir tillräckligt mörkt och sedan kör 8-10 timmar. I decemer i Norrbotten räcker detta inte, då blir det mörkt kl 13:30 och ljusnar igen 09:30.
Med fullt inställbar timer kombinerat med ljusrelä får jag styra detta som jag vill.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag återkommer till denna tråd om ljusreläkoppling.
Jag har nu fått tag i ett ljusrelä av denna typen:
http://www.bygg-strom.se/bruksanv/Pdf-format/1903061.pdf
Men om man tittar på kopplingsschemat i fig 2 så uppfattar jag det som om att såväl tändtråd och nolla går internt inom ljusrelät och sedan över lampan/belastningen. Är det så dessa fungerar. Varför gör man det så besvärligt att man ska tillbaka med nollan till ljusrelät?
Jag har nu fått tag i ett ljusrelä av denna typen:
http://www.bygg-strom.se/bruksanv/Pdf-format/1903061.pdf
Men om man tittar på kopplingsschemat i fig 2 så uppfattar jag det som om att såväl tändtråd och nolla går internt inom ljusrelät och sedan över lampan/belastningen. Är det så dessa fungerar. Varför gör man det så besvärligt att man ska tillbaka med nollan till ljusrelät?
Ljusrelät behöver nollan för att få ström internt. Skulle man bara seriekoppla på fasen som en vanlig strömbrytare så skulle ljusrelät inte ha någon spänning/ström att arbeta på när lampan är tänd. Troligen behöver du inte koppla lampans nolla direkt till relät, för de båda noll-anslutningarna i mitten är nog sammankopplade.
/Hasse
/Hasse

