Hej,

I ett av våra rum vill vi installera en taklampa. Sladdarna hänger ner från taket, och det finns ingen kontakt monterad. En strömbrytare på väggen går till sladdarna.

Nu kommer det jag inte förstår: ur taket går det tre sladdar - en blå, en svart och en gulgrön. Det tolkar jag som nolla, spänning och jord. Är det inte ovanligt att ha jordade kablar till taklampor?

När jag mäter med multimetern så ger:
svart-blå: noll volt
blå- gulgrön: noll volt
svart-gulgrön: 230V

Är detta korrekta spänningar? Är det inom hemmapularens område att montera lampkontakter - eller måste man kontakta elektriker?

Har du 0 volt mellan svart-blå oberoende på strömbrytarens läge? Låter som om det finns/har funnits en tvåpolig brytare till lamputloppet och att gul/grön använts som tändtråd. Alltså, kolla noga.

Är strömbrytaren avstängd är det noll volt i alla kombinationer.

Jag drog proppen och kopplade in lampkontakten (två hål) med svart och gul/grön kabel (den blåa fick hänga löst). Det gick inget vidare (jordfelsbrytaren löste ut direkt när jag tände lampan).

Då har du nog avbrott i nollan (den blå). Du skall ha kontinuitet mellan blå och gul/grön (skruva ur proppen innan du mäter).

Hmm, verkar dumt att gissa, går trådarna direkt till brytaren så kolla färger där och är där en dosa emellan så kolla i den med.
Gul/grön får _INTE_ användas till annat än skyddsjord.

/Kent

Gul-grön verkar inte vara något annat än skyddsjord i detta fallet också, eftersom att JFB bröt direkt.

//Patrik

Tack för alla svar - jag inser att jag får ringa en elektriker på måndag.

Patrik_Hed skrev:
Gul-grön verkar inte vara något annat än skyddsjord i detta fallet också, eftersom att JFB bröt direkt.

//Patrik
Bör vara men jag sätter inte pengar på det, sen anar jag att de bryter nollan i brytaren.
Svårt att ge råd när man inte själv är där men skönt att Galten tar dit nån.

/Kent

snickarboden skrev:
sen anar jag att de bryter nollan i brytaren.

/Kent
Nja, jag vet inte ja.. då hade det ju varit fast fas fram hela tiden och han skrev ju att det var helt dött där när strömställaren var opåverkad...

Lite off-topic, men jag undrar, finns det överhuvud taget någon logik i valet av färger på kablarna? Att gul-grön alltid är skyddsjord är givet men sen då?

I den installation som har gjorts hemma hos oss (där jag hjälpt till lite) hade vi blå som fas och svart som nolla vid vägguttagen. Brun använde vi som extra kabel vid trappkopplingar.

/Henrik

hen_rik79 skrev:
Lite off-topic, men jag undrar, finns det överhuvud taget någon logik i valet av färger på kablarna? Att gul-grön alltid är skyddsjord är givet men sen då?

/Henrik
Nej, det är bara att printa in det i skallen.

hen_rik79 skrev:
I den installation som har gjorts hemma hos oss (där jag hjälpt till lite) hade vi blå som fas och svart som nolla vid vägguttagen. Brun använde vi som extra kabel vid trappkopplingar.
Är du säker på att det inte var tvärtom så att ni använde svart som fas och blå som nolla?

//Patrik

Koppla in blå på blå, gröngul på gröngul.

sedan svart på brun.

Då kommer det garanterat att funka.

Om du är osäker, ta en bild på dosa och strömbrytarens kablar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.