14 682 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Svart installationskabel
Precis som rubriken säger, jag söker svart installationskabel (för utomhusbruk). Ska sätta lite lampor på en svart/grå fasad och har ingen lust att dra en vit kabel över väggen, ej heller måla över kablen när den är uppsatt.
Har letat på Classe, Jula mfl men hittar bara vit kabel. Var kan jag hitta svart kabel för utomhusdragning.
När vi ändå frågar så undrar jag vilken kabel jag bör dra i rör (under mark)?
/MVH
N
Har letat på Classe, Jula mfl men hittar bara vit kabel. Var kan jag hitta svart kabel för utomhusdragning.
När vi ändå frågar så undrar jag vilken kabel jag bör dra i rör (under mark)?
/MVH
N
PEX jordkabel finns i 3*1,5 men se till att den är UV-beständig och får klammras på vägg.
ja N1XV-U 3G1.5 bör vara det lämpligaste för dig, finns på expressel.se
Jag är också ute efter svart installationskabel (fast för inomhusbruk), för att ersätta den vita EKRK 3G1,5 kabel vi har i ett av rummen för tillfället..
Är detta något som kan/får användas även till en fast installation inomhus?
Det är som sagt den svarta färgen även jag i första hand är ute efter, men det måste såklart uppfylla dagens standarder...
Hittade t.ex artikel: 0030700 - Jordkabel "PEX" 3G1,5 (ytterdiameter 10mm), på expressel.se.
http://www.expressel.se/product.html?product_id=134027&category_id=7902
Tacksam för hjälp,
Är detta något som kan/får användas även till en fast installation inomhus?
Det är som sagt den svarta färgen även jag i första hand är ute efter, men det måste såklart uppfylla dagens standarder...
Hittade t.ex artikel: 0030700 - Jordkabel "PEX" 3G1,5 (ytterdiameter 10mm), på expressel.se.
http://www.expressel.se/product.html?product_id=134027&category_id=7902
Tacksam för hjälp,
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Clain: N1XV är tillåten inomhus.
N1XV, hur är den att klamra? Går det att få den snygg? Beter den sig ungefär som EKK eller?
//Patrik
N1XV, hur är den att klamra? Går det att få den snygg? Beter den sig ungefär som EKK eller?
//Patrik
1,5-2,5 varianten är ju EK, alltså enkardelig. Så den torde bete sig som EKK. De grövre varianterna är "sladdrigt", nästintill gummikabel.
Normalt så vill man ju helst ha med mantel om man ska klammra kabel synligt för att det är lättare att få det snyggt. Men det är väl bara klamra lite tätare.
-
Användning:
Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark/vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Lämplig för nedplöjning.
Mantel:
Svart väderbeständig Bly fri PVC
-
Normalt så vill man ju helst ha med mantel om man ska klammra kabel synligt för att det är lättare att få det snyggt. Men det är väl bara klamra lite tätare.
-
Användning:
Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark/vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Lämplig för nedplöjning.
Mantel:
Svart väderbeständig Bly fri PVC
-
Redigerat:
Du har inga bilder på den installationen?FlyFear skrev:
Är lite nyfiken på hur det går att få till det...
Har bara ett annat alternativ,, att köpa riktig svart textilkabel för ca: 90kr/m..
Klicka här för att svara