snaggletooth
snaggletooth: Eftersom alla 3 anslutningarna är använda verkar det finnas någon form av bromsfunktion när man släpper knappen, så för att göra det hela enkelt ta ett stort buntband och lås knappen i intryckt läge som sagts tidigare. Annars en liten ledtråd om du ändå ska pilla sönder maskinen, de trådar som sluter när man trycker in knappen bör kopplas ihop, och den 3:e tråden löst, men det
4 svar · 1,1k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Allmänt vad det gäller att föra kablar genom väggar så ska man sträva efter att ha ett VP-rör genom väggen. //Patrik
4 svar · 1,5k läst
E
elmont: Inomhus får dom ligga hur nära som helst. Det finns inget som reglerar ett ev. avstånd, men kan man sära på dom utan att det medför problem skadar det ju inte. Rör ska inte läcka vatten gör dom det upptäcks det rätt snabbt och elledningar ska tåla att bli vattenbegjutna det ska vara skada i minst två lager innan det kan uppstå nån fara. Så det krävs minst tre fel på samma gång
6 svar · 10,8k läst
K
Kjell_G: :(...och varför fortsätter man att köpa "skit"? Dags att börja lära sig!!! Kjell G
14 svar · 5,3k läst
P
plank5: Det är bara försäkringsbolaget som låter bli att pröjsa..
4 svar · 2,3k läst
J
JonasHolm: Electroskandia hade inget hemma... Endast på centrallager. :-(
8 svar · 1,9k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, det verkar stämma. 0,5 m från mark = IPX4. //Patrik
1 svar · 1,4k läst
M
Maxwells_Demon: Jag gissar att det var sådana dosor jag hade i en bostadsrätt ifrån 50-talet. De dosorna var i metall och satt i betong- och tegelväggar. Använde Eljo Trend som jag monterade bort klorna på. Det gjorde att det inte blev särskilt trångt. För att få fast uttagen satte jag fyra skruvar i de hål som finns uttaget plåtram. Eftersom dosan är mindre än ramen så hamnade samtliga fyra hål
2 svar · 2,2k läst
V
vedeldaren: [citat] Elbutik,se säljer samma för 925:- ingen dålig prisskilnad!!!!!!
6 svar · 1,7k läst
L
LOPen: OK, Jag rotade runt på Nexans hemsida men hittade inte termostaten. Dock så på själva termostaten står det 1659 nx4, skulle det kunna vara den som heter "Tempus"? Hur felsöker man en sån rackare, installationen är inte rörd ändå så bråkar den....:confused:
2 svar · 5,5k läst
D
Danne031: Apropå rör eller ej och vilken sorts kabel, så beror det på vilka spottar du väljer. Det finns ju flera alternativ..230V (blir det säkert inte, och får du inte göra själv), 12V, LED..alla vill ha sin kabel och den ska förläggas på sitt sätt. Åk som sagt till ett byggvaruhus och be om hjälp, då får du spottar du vill ha och kan sätta själv.
3 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: En sak man gjort eller modifierat för eget bruk behöver ej CE-testas eller CE-märkas. Till TS. Du kan byta till jordad (3-ledare) kabel och jordad stickpropp, förutsatt att alla beröringsbara metalldelar ansluts till jordledaren i kabeln. Detta är inte på något vis nåt magiskt hokuspokus som vanliga dödliga inte kan göra. Men ändock, det kan vara allt från riktigt kruxigt till helt
15 svar · 4,2k läst
V
villafors: Osram Decostar 20W IRC ska ge ljusflöde som en 35W vanlig kalljus. Då är frågan, tex Hidealite 3410 monterad i spotguard 120, godkänd för 35W kalljus, är det ok att sätta i en 35W IRC Decostar i den?
0 svar · 571 läst
prototypen
prototypen: [citat] Jord eller inte har inte så stor betydelse, har man en spänningsskillnad mellan tele (ADSL) och elnätet så har det INGEN betydelse om det är 2 eller 3 trådar i elanslutningen. Åskskyddet SKA sitta vid inkommande EL och Tele. Protte
13 svar · 14,2k läst
·
P
Phera: Låter bra, man vill ju göra det enkelt för sig. Obehörighet har jag levt med länge:cool:
5 svar · 4,1k läst
T
Tant Gredelin: Vet inte om det var billigt (allt material inkl lampor kostade ca 17 000:-). Köpte allt av elbutiken.se eftersom elektrikern rekommenderade det. När jag räknar uttagen räknar jag allt, varenda lysknapp, uttag för lampor och vanliga stickkontakter. Även uttaget som driver golvvärmen. Ja, ja vi får se hur detta slutar... Tack för era svar
14 svar · 1,5k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] jo jag känner till det, men mina plattor glödde knappt, jag kommer ihåg när morsan hade glömt en platta på och vi var borta under dagen och kom hem, då var den illröd, det var kokhett och luktade bränt i hela lägenheten och morsan blev livrädd och stängde av huvudbrytaren, varpå det knallröda skenet från köket såg ännu mer skräckinjagande ut.. så det är väl
21 svar · 14,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jag ska försöka säga till honom att han inte kommer vinna så mycket på att få centralen uppflyttad och delvis utbytt mot dvärgbrytare. Det är nämligen plats undertill han försöker vinna. Vi har bara gjort en liten snabbvisit där och kollat lite så vet inte allt för mycket matnyttigt. FKKJ 3x50/25 stod det på skylten som satt vid huvudbrytaren i alla fall. //Patrik
13 svar · 2,5k läst
M
Mats: O ja. La två när jag gjorde gräsmattan för säkerhetsskull. Båda tomma då det fanns gamla matningar. Ett förrådsbygge ledde till att jag blev tvungen att byta matning så nu ligger det 3X10+10 i ena röret och efter en åskträff så blev det en ny telekabel i det andra
10 svar · 3,7k läst
E
elmont: Dom kommer antagligen att börja rosta efter en relativt kort tid, dom är inte behandlade för att klara den tuffare miljö som utomhusmontage innebär. Det gäller HELA armaturen och oxiderar anslutningar och kontaktytor innebär det tveklöst brandfara.
7 svar · 7,2k läst
A
andewid: Ok, då är jag med. Tack så mycket. Nu har jag lite mer kött på benen när jag snackar med elektrikerna :)
17 svar · 7,1k läst
svartöra
svartöra: Dra utloppet ner i vasken, det går utmärkt. Men bind fast det så riskerar du inte att det sliter sig och utför en liten dans när du vänder ryggen till.
3 svar · 1,3k läst
E
elmont: Varje grupp torde ha en 10 A säkring så om du har ca 1500 Watt till belysning kan säkringen hålla även till lite mera.
3 svar · 1,9k läst
maeron
maeron: Man tackar för det... jag som googlat på transparent platsrör :) /MArtin
2 svar · 10,7k läst
mrVoodoo
mrVoodoo: Efter ombygge i samband med en vägg/trapp/hylla har jag två tja, ska vi säga utskjutande nischer där jag skulle vilja få in två spottar i varje för belysning av trapp och trappuppgång. Problemet är att det är ganska tajt, och jag har ingen möjlighet att bredda dom heller utan att det kommer se tämligen konstigt ut. Ska ta någon bild när jag får tag på kameran, men tänk en
0 svar · 823 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, det är en bra ide att kolla hur det är kopplat och sedan återkomma till oss. Vill det sig illa matar gruppledningen fler element där vissa av dem vill ha 230V... Nån med dålig insikt har ju gjort en tabbe och installerat ett 400V-element, och nån före det har troligen gjort en fulfix och kopplat en svart eller brun ledare till nollplinten i centralen (förhoppningsvis är det tydligt
4 svar · 2,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Dom "tunna oisolerade trådarna" ska anslutas till jord. Men är inte det gjort i matande ände av kabeln så bör du anlita en elektriker.
3 svar · 1,3k läst
J
JonasHolm: OK. Då får det bli ett "vanligt" envägs infällt uttag + en infälld kopplingsdosa i backstycket på skåpstommen... /J
11 svar · 24,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag har 9 st 5w led från http://nseffektivareenergi.se/ i köket. Är hel nöjd. Jag tror den har utgått nu och är ersatt med en spot på 6w
2 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.