Jag skall köpa och montera flexkabel och dosor vilket är överenskommet med elektriker. Inkopplingarna och kontroller kommer att göras av behörig elektriker. Min fråga nu beror på att jag måste få till placeringen av diverse dosor och behöver även veta hur mycket utstickande mm flexkabel jag skall spara till elektrikern. En 3*1,5 skall gå till ett antal vägguttag mellan glespanelen. På samma grupp vill jag dra ut el till en fläkt.
1. Kan jag skarva kabel i en apparatdosa och dra ut de 2 eller 3 ledningarna som behövs? Eller måste det föregås av en kopplingsdosa?
2. Från apparat/koplingsdosan till allpolig brytare och sedan fläkt, vilken kabel är mest lämplig? Jag går ju då ut från väggen och då är väl inte flexkabeln lämplig?
3 Skall sedan även skarva/grena i taket. Kan jag göra detta i takdosorna eller krävs en extra kopplingsdosa till detta?
Samtliga förgreningar är endast 1-2 så det borde inte vara nåpgot problem att få plats med skarvarna men det måste vara enligt reglerna annars kommer elektrikern aldrig att godkänna arbetet.

Mikael_L
storkarp skrev:
Jag skall köpa och montera flexkabel
Flexslang antar jag att du menar. Och jag fortsätter med det antagandet i resten av svaret.

och dosor vilket är överenskommet med elektriker. Inkopplingarna och kontroller kommer att göras av behörig elektriker. Min fråga nu beror på att jag måste få till placeringen av diverse dosor och behöver även veta hur mycket utstickande mm flexkabel jag skall spara till elektrikern.
Elektrikern brukar klippa kablarna ungefär så långt att man precis kan knipa med näven runt dom utanför dosan. Men lämna gärna 2-3 dm om du är osäker. Han klipper av till önskvärd längd sen.

En 3*1,5 skall gå till ett antal vägguttag mellan glespanelen. På samma grupp vill jag dra ut el till en fläkt.
1. Kan jag skarva kabel i en apparatdosa och dra ut de 2 eller 3 ledningarna som behövs? Eller måste det föregås av en kopplingsdosa?
Nej! Sätt inga onödiga dosor.
Men många skarvar och förgreningar i en apparatdosa gör det alltför trångt för apparaten, därför kan man behöva en kopplingsdosa. Och ibland blir det mer logiskt uppbyggt med en extra apparatdosa.

2. Från apparat/koplingsdosan till allpolig brytare och sedan fläkt, vilken kabel är mest lämplig? Jag går ju då ut från väggen och då är väl inte flexkabeln lämplig?
EKLK i våta utrymmen, typ bad/tvättstuga. EKRK i torra utrymmen. EKK fungerar också i alla utrymmen, men är så mjuk att den inte blir snyggt klamrad, men helt OK om det inte är synlig dragning.

3 Skall sedan även skarva/grena i taket. Kan jag göra detta i takdosorna eller krävs en extra kopplingsdosa till detta?
Inga onödiga dosor!. ;)

Samtliga förgreningar är endast 1-2 så det borde inte vara nåpgot problem att få plats med skarvarna men det måste vara enligt reglerna annars kommer elektrikern aldrig att godkänna arbetet.
Reglerna är en sak, dom är lätta att följa.
Men knepiga rördragningar, omotiverade dosor, ologisk uppbyggnad osv berättar att här är det hemmapul och gör framtida utbyggnad och ev felsökning mer tidsödande och dyrare. :o

Tackar Michael. ja 3-ledare i flexslang kallade jag slarvigt för flexkabel.
Perfekt att slippa extradosor om den nu får plats. Att jag själv drar flexslangen innebär ju att jag kommer att veta exakt var och varför den går på ett viss ställe t.e.x där jag troligen aldrig kommer att spika och skruva i väggen. Endast jag kan ju gissa mig till var jag eventuellt vill ha framtida elkompletteringar.

Alltså drar jag flexslang till första apparatdosa och därefter vidare till nr 2,3,4 os.v. allt i linje för att slippa fler förgreningar. I första apparatdosan skarvar jag in en EKRK som går ut genom väggen och upp till brytare/fläkt. (alla kablar lägg i varma delen av isoleringen)

Ursäkta men jag kom på en följdfråga. Från sista apparatdosan kan jag väl fortsätta med flexslang upp i taket och sätta 2 takdosor. Från dessa takdosor drar jag sedan ytterligare en flexslang till brytarna i väggen. Kan jag göra så? d.v.s. kan elektriker utnyttja två av kablarna till brytarna eller har de fel färg? Det borde väl egentligen vara två kablar av sama färg eller? 4-5 dubbla väguttag + fläkt + 2 takarmaturer, är det ok på en och samma grupp. Jag använder inte mycket el så frågan är mest principiell. Jag skall ha en grupp till i samma utrymme men den vill jag ha reserverad främst till dator med kringutrustning = ca 6 dubbeluttag

F
storkarp skrev:
Alltså drar jag flexslang till första apparatdosa och därefter vidare till nr 2,3,4 os.v. allt i linje för att slippa fler förgreningar. I första apparatdosan skarvar jag in en EKRK som går ut genom väggen och upp till brytare/fläkt. (alla kablar lägg i varma delen av isoleringen)
Apparatdosa får endast anslutas med två flexslangar/vp-rör. Inga fler förgreningar enligt föreskrifterna.
"EKRK får EJ dras i vägg eller i rör." Enbart utanpåliggande.

Det där med ytterligare förgreningar från apparatdosor har varit uppe förr. Såvitt jag kan komma ihåg så är det inte regelvidrigt, men som sagt man skall vara sparsam med det, efterssom det lätt blir väldigt trångt i apparatdosan.

EKRK får inte gå i vägg eller rör, men den får passera igenom en vägg, med eller utan rör. Dvs det borde vara OK att dra ut EKRK från dosan, under förutsättning att den går rakt ut från dosan genom väggen. Samtidigt så blir jag lite nyfiken på vad det är för rum du skall ha fläkten i, EKRK får inte användas i fuktiga utrymmen.

Kabel som EKRK och liknande är ju lite styvare så det är inte lysande att ha den som "extra" inkoppling i en apparatdosa. Dvs om du har mer än en vidarekoppling från den dosan så är inte Installationskabel så lämplig. Styvheten gör att den tar extra plats i dosan, och det kan då bli svårt att få in ett eluttag. Vore det en brytardosa så är det bättre, en brytare är mycket grundare, det blir mer plats över i dosan.

Mikael_L
Man behöver ju inte snåla, utan kan köpa Eljo-dosor eller Elko-dosor som är rymligare ;)

Mikael_L skrev:
Man behöver ju inte snåla, utan kan köpa Eljo-dosor eller Elko-dosor som är rymligare ;)
Han har ju börjat snåla redan från början (kan själv) så fortsätt! Köp dom billigaste dosorna, tex bygg-max har dosor som är trasiga redan när dom ligger i butiken, brandtålighet vad ska man med det till?
Av frågeställningen så låter det som att det är bättre om en elektriker på plats gör installationen, viss hjälp med att tex sätta rätt dosa på rätt ställe och borra genom reglar och väggar kanske är en lämplig nivå att hjälpa till med ?....

pellefant. det finns nog ingen elektriker som vill sitta och vänta i tre månader medan jag renoverar eller rättare sagt jag vill inte betala 100 000 kr för detta. Dosor, kabel mm har jag i mängder och det är definitift inte från byggmax. Läser du min fråga så handlar det om att jag isolerar och därmed måste lämna plats mm för kablar, dosor mm och därmed är det lättare att göra detta själv. Jag renoverar ett gammalt hus och det finns ingen elektriker som direkt eller på distans kan säga hur något skall dras utan denne får i så fall komma di´t var varanna dag och sätta e ny dosa eller dar en lite bil kabel. Dessutom vill jag faktiskt själv göra så mycket som möjligt. Man är inte snål bara för man renoverar istället för att köpa en nybyggd villa. Man kanske rent av har en medelinkomst som skall räcka till såväl isolering som "fina eldosor" Nu handlade inte min fråga alls om vad jag personligen får göra för det tar jag med min behörige elektriker men jag vill inte ringa honom om varje lite fråga. Om jag inte kan ställa denna typ av frågor utan att bli anklagad förstår jag inte meningen med forumet. Jag kan försäkra pelefant mfl att när allt blir klart kommer säkerheten att ligga i topp.

Nu vet jag inte vilket s´var som är rätt. Får jag (eller en elektriker) skarva i en vanlig aparatdosa eller inte?

Då skall jag börja med att förtydliga att jag är inte en behörig elektriker, så det jag skriver skall du ta med en nypa salt.

Om du söker på forumet så kommer du att hitta ett antal gamla trådar där detta har varit uppe. Och där det kommer fram (enl. min tolkning av det som skrivs) att det är OK ur regelsynpunkt, men att man skall undvika kopplingar i apparatdosor.

De flesta uttag är gjorda för EN vidarekoppling, dvs man kan ansluta 2 trådar på dem. Ytterligare förgreningar måste då göras med kopplingar av typ Torix eller U båtar osv. Sådana tar plats i dosan.

Mikael_L
Jag letade lite i SS4364000, elinstallationsreglerna, nu i EM, men jag hittade inget förbud mot att grena valfritt i en apparatdosa.
Och varför kan man extrautrusta sina Eljo-apparatdosor med upp till 12 stutsar om man inte skulle få grena i dom?

Hej
Jag håller med pellefant av frågorna att döma så blir det billigare att låta en som kan det att fixa elen än att göra fel o göra om Mitt bästa tips är att det man inte kan eller får ska man inte hållas med
mvh Tille

Mikael_L
Men sen håller jag med, ett satans otyg att ha en massa wago eller torix bakom vägguttaget eller strömställaren.

I inlägg #3 skrev du att gå upp till lamputtagsdosa från VU.
Tvärtom är nog snyggare, gå från taket ner till VU och strömbrytare istället.
Ofta är det takdosorna man fyller med en massa avgreningar och kopplingar, då apparaten (=takuttaget) inte tar så stor plats.

edit:
Jag är inte heller elektriker (bara till utbildningen = total amatör).

Redigerat:
Mikael_L
tille1 skrev:
Hej
Jag håller med pellefant av frågorna att döma så blir det billigare att låta en som kan det att fixa elen än att göra fel o göra om Mitt bästa tips är att det man inte kan eller får ska man inte hållas med
mvh Tille
Då lär man sig aldrig nåt heller.

Vilket tråkigt liv, att bara sitta och glo TV och vänta på döden. :)

Ska du ha taklampa så är en takdosa ypperlig att grena ut till uttag och fler takdosor. Har du fler takdosor så sprider du ut flexrören jämnt.
En vanlig apparatdosa har ju 3 stosar.....

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=268848&search_page=

Jag har i alla fall inga problem med att koppla i en A-dosa med 3 anslutna flexrör, men det är ju jag...........
Exempel (infälld installation)........ Matning in underifrån till A-dosa (strömbrytare) och den ena stosen på ovansidan upp till nästa A-dosa för 2-polig brytare och vidare till fläkt.
Andra stosen upp till takdosa (fas,nolla, jord, tändtråd). Första takdosa till 3 uttag + vidare till nästa takdosa och därifrån till 3 uttag till.
Fläkten kanske kan anslutas direkt med ett rörutsläpp.....

8st A-dosor, 2st. takdosor.

16mm. slang fäster man förslagsvis med TC 16-20 klammer i sidan på glesen, snåla inte med klammer ca. 60cm mellan varje. Inga skarpa hörn på slangen och fixera på båda sidor om hörnet.

Du kommer få olika råd av alla här på forumet därav svaren att det är bäst att fråga den som kopplar åt dig.

Bygg inte igen utan att han kontrollerat........ otroligt surt om det inte går att få igenom dragtråd efter att du gipsat, spacklat, målat m.m.

av egen erfarenhet och av frågorna du ställer så gissar jag att det kan bli problem när det sen skall kopplas, hur mycket du än frågar här så kommer du förr eller senare förmodligen dra/koppla på ett felaktigt sätt så antingen får elektrikern eller du göra om det....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.