Jag testade jordfelsbrytarna idag, två stycken på två diezed-centraler. Jag testade både med knappen och genom att dra åt nollskruvarna, men det var bara den ena som utlöste när jag sammankopplade jord och nollskenan. Är det fel på den ena jordfelsbrytaren? Är den felkopplad? Jag kan inte se nåt fel i kopplingen i alla fall.

Att koppla ihop nolla med jord ger ingen garanterad utlösning av jfb. Det beror helt på hur mycket belastning du har.

Det behöver inte vara nått fel det beror troligen helt på hur lasterna ligger. gör om "provet" och belasta en fas hårt så kommer den med säkerhet att lösa.

Tackar för svaren!
Jag lastade en fas med ett element, då löste den när jag drog åt nollskruven.

detta för mig in lite på en sak jag funderat över..
ponera att du har en 4-pol JFB för hela husets elcentral.och du har på L1 20mA läckström, på L2 20mA läckström, JFB'n kommer då inte att lösa, då L1:ans läckström vandrar via jord till L2:ans läckströmkälla, och på så vis tillbaka genoom JFB via L2
och lyckas du trassla in dig i en tråd kopplad till L3,
då måste du genomlida 50mA innan den löser ut, då de första 20mA åtgår för att skapa balans i läckströmmarna, sedan behövs ytterligare 30mA på L3 för att få JFB att reagera..
men detta är ju bara teori, säkert en utopi i praktiken.

Mikael_L
Och trasslar man in sig i L1 eller L2, så räcker det med 10mA innan den löser.

Tja, 67% chans för större lycka än olycka. Så bra odds har aldrig de som spelar. :D

Nu tror jag inte att läckströmmen vandrar in i en annan apparat med läcka. En anledning till att strömmen gärna lämnar nolla mot jord, ex. när man drasr i nollskuven är att jordfelsbrytaren har en viss låg impedans, strömmen skall ju igenom en spole i jordfelsbrytaren, den hittar då en enklare väg genom jordskruven.

Där tar du fel, Hemmapularen. De två faserna tar ut varandra till viss del. Förutsatt att det är två lika stora jordfel så kommer hälften av strömmen att passera genom skyddsjorden och hälften kommer faserna att ta ut av varann. Med lika stort jordfel på alla tre faser så hade ingen ström passerat genom skyddsjorden.

Jordfelsbrytaren hade förövrigt löst när man drog åt nollskruven även om skyddsjorden hade exakt samma impedans som neutralledaren. Detta på grund av att strömmen inte tar den enklaste vägen utan fördelar sig i proportion till impedansen på alla tillgängliga vägar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.