8 711 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Svart eller brun tråd
Sida 1 av 2
Hej,
Har ett hus byggt -92. Då installerades svart tråd för fas. Nu inreder vi övervåningen.
Kommer elektrikern att dra brun tråd för fas eller använder man sig av samma färg i hela huset även om det är en nyinstallation?
Hur är det generellt?
Nyfiken...
Per
Har ett hus byggt -92. Då installerades svart tråd för fas. Nu inreder vi övervåningen.
Kommer elektrikern att dra brun tråd för fas eller använder man sig av samma färg i hela huset även om det är en nyinstallation?
Hur är det generellt?
Nyfiken...
Per
Har ingen större betydelse.. drar jag en hel ny våning på en egen säkring så skulle jag använda brun som fas.. kompletterar jag en bef grupp använder jag samma färger som redan finns (med undantag från röd jord).
Men har ju ingen betydelse egentligen.. han kan dra svart eller brun.. eller vit/grå.. varför undrar du?
Men har ju ingen betydelse egentligen.. han kan dra svart eller brun.. eller vit/grå.. varför undrar du?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Är det nyinstallation (t.ex. utbyggnad) så, har jag för mig, att det är krav på att dagens standard ska gälla, alltså brun fas.
Är det en liten "ominstallation" i en befintlig installation (som har svart fas) så brukar vissa elektriker köra med den förra standarden, svart fas, för att förebygga förvirring.
//Patrik
Är det en liten "ominstallation" i en befintlig installation (som har svart fas) så brukar vissa elektriker köra med den förra standarden, svart fas, för att förebygga förvirring.
//Patrik
I en trefaskoppling kör man med tre färger till faserna, väl? Varför kan man inte använde vilken som helst av dom färgerna till enfaskopplingar? Då skulle man ju kunna veta direkt vilken fas nånting gick på så fort man lossade ett uttag.. (Inte för att man har nån som helst glädje av att veta det, men ändå.)
Om elektrikern är en hon då?Rrrrr skrev:
Nä jag är bara nyfiken. Det blir väll senare att man byter ut vippbrytare till dimmers men mest för att jag kom och tänka på det och ville slippa ligga sömnlös...
Använder man svart till tändtråd nu då?
Vi har ju brun som tändtråd idag? Blir ju väldigt rörigt då...
Elektrikern eller han, för det blir det, drar nya grupper till övervåningen...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
tycker du ska övertala elektrikern att använda svart som fas så du inte behöver ligga sömnlös, färgen på plasten har väldigt liten betydelse,
Mitt hus har svart som fas och kommer att behålla det vid alla ändringar.
Protte
Mitt hus har svart som fas och kommer att behålla det vid alla ändringar.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Visst kan man ha glädje av att veta det! Ty går redan flera stora förbrukare på en fas, så kan man ju vilja koppla nästa till en annan...cheetah1 skrev:I en trefaskoppling kör man med tre färger till faserna, väl? Varför kan man inte använde vilken som helst av dom färgerna till enfaskopplingar? Då skulle man ju kunna veta direkt vilken fas nånting gick på så fort man lossade ett uttag.. (Inte för att man har nån som helst glädje av att veta det, men ändå.)
Å andra sidan, så är det ju bara att skruva ur en huvudsäkring och se vad som slocknar...
Men, nu till det väsentliga: Om man skulle låta brun, svart och grå, "följa med" ända ut till vägguttagen etc., så torde det ju bli problem, den dag man behöver "möblera om" i centralen för att jämna ut belastningen mellan faserna. Ty, ska man byta ut tråden i väggarna till 230-volt-uttagen då?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det blir ju lite besvärligt att öppna uttaget och kolla vilken färg det är på ledarna, gör som i offentlig miljö att uttagen är märkta med vilken elcentral och vilken grupp de är matade från.
Protte
Protte
Jag håller på att läsa in ABL och hittar inte att det är standard att använda brun tråd som fas. Det enda jag hittar är att blå = nolla och grön/gul = jord. Fasen rekommenderas som brun men finns inte inskriven som standard, så som jag tolkar det. Rätta mig gärna om jag har fel, det kan ju komma en sådan fråga på något prov.Patrik_Hed skrev:Är det nyinstallation (t.ex. utbyggnad) så, har jag för mig, att det är krav på att dagens standard ska gälla, alltså brun fas.
//Patrik
Det kan ju vara bra att följa samma färgschema som i anslutnings och installationskabel, den beskrivs i standard SS 424 17 20. Även i gamla IBL77 var faserna brun, svart, vit som du kanske sett i en del prefab mätartavlor odyl.