Jag har precis köpt hus och skulle rnovera lite i köket. När jag skulle lossa ett taklamputtag, såg jag att det hade brunnit i sockerbiten. Ser ut att vara en gammal skada och begransad intill sockerbiten.

Det är 3 enheter i sockerbiten. En av dem är till jordkabel, den andra (mitten) är till brun och svart och den tredje är till den blå.

Om man visualiserar sockerbiten, så kommer det in en kulo-ledning (tror det heter så) från vänster med alla ledare enligt ovan. Från höger kommer det in en ledare till jord och brun fast 2 leader till den blå. Vet ej varför.

Kulo Vanliga tvinnade kablar

--------Jord---------O-------Jord------
III
--------Svart--------O--------Brun------
III
--------Blå----------O--------2 st blå kablar

Det är den blå som brunnit och det har brunnit mest där kuloledningen går in och den skruv som håller fast kuloledningen. Jag misstänker att kuloledningen går till uteplatsens eluttag, där förre ägaren haft 2 infravärmepaneler.

Är det någon som kan ha en aning om vad som hänt och kanske någon som vet vad jag borde göra innan jag använder uttaget i köket och uteplatsen.

Med vänlig hälsning,

Rikard

Dåligt spänd skruv

Mikael_L
Kolla bara så den bruna, blå och gulgröna plasten inte är skadad eller blivit så hård att den smulas sönder när man tar i den.
Sen är det bara att byta sockerbiten mot en fräsch.

2st infrvärmare är sannolikt för hög belastning för ledningen och sockerbitsskarven.

Ok, tack för info. Blev lite orolig att det var något allvarligt, vilket det iofs var när det brunnit .....

Plasten på kulokabeln har nog skadats, så jag hoppas den räcker att kortas av. Annars får jag väl byta ut hela kabeln. Är det i så fall bättre att använda tvinnad kabel och sedan koppla ihop med torix?

Sockerbitar är väl kanske det sämsta alternativet U-båt, Wago 222 eller torix är bättre alternativ

Hmm, torix vet jag vad det är, wago hittade jag via google, men u-båt vet jag nog inte vad som menas. Det enda jag vet är de stora plåtburkarna som finns i havet samt en äcklig öldrink som kallas u-båtar.

När jag såg wago 222, tycker jag den verkar enkel att använda. Det fanns också en 773, som jag gissar att man bara sticker in den avskalade kabeln i hålet. 773 verkar kanske svårare att göra om ifall man gör fel. Hävarmarna på 222 ser ut som en smart lösning.

222 fungerar även om man vill koppla mångtrådiga ledare vilket man inte kan med 773. Mer fintrådig än FK ( sju kardelar) fungerar inte med 773 men för EK och FK är den mycket bra och man kan ta ur trådarna genom att vrida och på samma gång dra fast det kan vara lite svårt.

Nog för att en sockerbit som är korrekt åtdragen duger gott till det här (sockerbiten tål mer ström än kabeln så det är nog inte där problemet ligger).

Mikael_L
Sen är det ju skillnad på sockerbitar också.

Men hittar man en trevlig S-märkt och CE-märkt som har skydd för kardelerna så är man väl hemma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.