Hej

har jag förstått rätt att kalljus spot skickar en del värme uppåt så att det inte blir så varmt när man står under lampan.

Samt att det finns alureflektor lampor som istället skickar all värme neråt - vilket ger mindre risk för brand.

Ja, du har förstått rätt!

Bara en liten varning. Om man läser dina övriga trådar. Om du tänker kompensera den felaktiga centreringen av armaturerna med att välja "kallare" lampor så tycker jag du gör fel. Värmeskyddet över lampana måste uppfyllas ialla fall. Det handlar helt enkelt om att du måste uppfylla tillverkarens föreskrifter.

Instämmer!!

jo frågan var dels för den felaktiga centreringen - dels allmänt för att det känns säkrare att använda alu reflektor - såvida man inte blir svedd när man står under dem...

Allmänt är det bra. Men som sagt din dåliga centrering måste du nästan fixa.

Socklarna på kalljuslampor och alu är lite olika så det ska inte gå att sätta en kalljuslampa i en armatur för alu lampa

Socklarna på kalljuslampor och alu är lite olika så det ska inte gå att sätta en kalljuslampa i en armatur för alu lampa
detta gör mig förvånad - eftersom min Hide-a-Lite 4200 kan användas både för alu och kallljuslampa - alu innebär dessutom att högre effekt 50w godtas jämfört med kalljus - 35w

jag har dock inte provat

Lånar denna gamla tråd.

Jag har inte riktigt koll på kalljus och aluspottar... Om jag har en armatur för kalljus med GU5.3/GX5.3 socklar, t.ex., Lumiance Instar Pro, kan jag då använda aluspottar?

elmont skrev:
Gäller 230V.. vid 12V är socklarna lika

emil30 skrev:
Lånar denna gamla tråd.

Jag har inte riktigt koll på kalljus och aluspottar... Om jag har en armatur för kalljus med GU5.3/GX5.3 socklar, t.ex., Lumiance Instar Pro, kan jag då använda aluspottar?
Ja..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.