El
hempularen: Det är en ganska vanlig lösning, men då är det viktigt att trafon kommer bort en bit från lampsn så att den inte blir överhettad. Sedan tror jag att vissa transformatorer är gjorda för det (tål högre omgivningstemp), andra inte.
pellefant: [citat] Skicka upp lite bilder på hur den nästan behöriga elektrikern/snickaren ser ut åxå :):)
nattugglan11: Vid badrumslampan så ser man i "röret" att elkablarna kommer uppifrån...men det e klart att röret ändå kan gå i väggen...men tror inte det. Ska testa kompasset! Tänkte tanken själv att skaffa en mätare osm känner av kablar i väggen, måste skaffa ett kompass då bara :-D
withnail: Här kan du läsa en del om både USA/Kanada och Europa http://www.epanorama.net/links/wire_mains.html#usacanada Googla annars på "regulations wiring"
elmont: När man "fuskar" gör man oftast medvetet ett avsteg från hur det ska vara, att man gör det på eget bevåg är ju upp till var och en. Men att råda andra att "fuska" tycker jag att inte bör göra. Några fel som kan uppstå om man lägger flera nollor under samma skruv är glapp och därmed följande värmeutveckling, även överbelastning (nolla från samma fas men olika säkringar) kan
pellefant: kanske en vanlig kopplingsdosa då skulle funka, fast det kan vara problem med att få i vp16 ibland i dom, i baksidan finns det ju ibland knock-out, annars borrar man för ett 16 rör.
PST: Nu kom jag ihåg vad jag urspungligen menade under pkt 3, om JFB är inkopplad och kortis sker mellan apparathölje och fas då PE är bruten. Då kommer inte JFB att lösa ut förrän ngn tar i höljet och sluter jorden på annat sätt...
olle54: Ett badrum är väl indelat i zoner, så man kan inte sätta uttaget var som helst i badrummet. Sen måste väl jordfelsbrytaren vara installerad på centralen och inte en "lös" direkt i uttaget.
electrocuted: ja inga problem. begränsningen är en rekommendation, du kan dra 5g2.5 i ett 16 rör utan problem kortare sträckor.
Anders Abel: Kan det vara resonans, att något i närheten har samma resonansfrekvens som fläkten? Försök i så fall att hitta vad det är. När jag skulle få bort resonans/stomljud från min vindsmonterade fläkt köpte jag vibrationsdämpare på Clas Ohlson och fäste via dem. Det fungerar, men de är inte snygga alls, så man kanske inte vill ha dem inomhus. Effektivaste sättet att slippa värme
texastaz: Jag håller på att skriva om hela schemat till centralen jag har rivit i allt o letat upp 2fas grupper till både källare och övervåning som det inte står ett dugg om idag. Kabeln följer den andra fasen genom alla dosor i väggar o tak och för att gör tydligt för mig själv så är det 2 olika färger på dom Svart o Brun. Ska jag skriva i alla dosor med att det är 2 faser där?????
inst.-mäst.: Ibland kan matningen lämpligen gå till ett av uttagen och vidare till en takdosa/nästa uttag
inst.-mäst.: Runt 2000.- + ev felsökn om jordskenan går att dela på, är det flera småskåp utan delbara skenor kanske det är bättre att byta hela centralen. Annars är det nog +400.-/skåp.
fresve: Skall ha någon typ av spotlight i balkonggolvet som lyser upp mitt undertak. Några tips? Skall vara gjorda för utomhusbruk, skall kunna byta ljuskälla. Skall kunna gå lite lätt på dem. Skall kunna koppla ca 8 st i rad.
kleppan: Varför inte göra det enkelt för sej om man nu vill komma billigt undan. Hyr eller låna en rondell av större modell. Stenklinga från biltema. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81497 230mm. Kryssåga o hugg ur. Det dammar som fan, så få någon o hålla en dammsugare sammtidigt. Så gjorde jag min iaf, även spåren för vp-rörena. Sen har man ju en klinga man kan kapa sina
snaggletooth: Har inte mycket egna praktiska erfarenheter av LED-belysning, men så mycket vet jag att LED kräver lite annat tänk och att riktiga LED-armaturer för lågvolt seriekopplas och ansluts till konstantströmsdon (som finns med dimmerfunktion också), men det finns även dedikerade 230V LED-armaturer. Utvecklingskurvan för LED-belysning pekar starkt uppåt, så det är inte lätt att ha koll på
jonas_hedlund: Hej, jag ska bygga belysningen på sidan av ett hus som blir ny renoverat. Så jag undrar vilka armaturer jag ska använda. På väggen har jag tänkt mig 3 st väggarmaturer och 2 st armaturer på taket som sticker ut 2-2,5 meter ut. jag har fundera på SMÖGEN LYKTA VIT 60W PC-GLAS art.nr 7550021 från www.malmbergs.com till väggen och till taket har jag tänkt mig en spott från selga art.nr
prototypen: Det som inte uttryckligen är tillåtet är förbjudet. Jag tolkar det dessutom som att alla faser i en trefas får var bruna (en spis skiter i fasföljd). Protte
TLovskog: Jo jag vet att det jag skrev var precis vad som föreslogs. Jag mer utvecklade hur jag skulle kunna göra (kanske) utan att ta ner 2 gipsplank till för att komma åt. Jag har aldrig dragit flexslang till rätt plats, genom att låta tråden styra. Jag skall säkerligen över 2 stycken glespaneler.
salamon: Tack för alla svar. Då vet jag att det blir till att dra nya ledningar 5x2,5 kvadrat. Det är riktigt att jag troligen skulle klara mig med spisen kopplad på 2 faser. Det var bara det att jag, om det gick att enkelt komplettera med en separat nolla, ville koppla spisen på alla 3 faser. Det är nog så att vi praktiskt taget aldrig kommer att ha alla 4 plattor + ugn igång samtidigt i
snaggletooth: Om jag hade fått en spänn för varje avsågad/spikad/klämd FK/kabel jag bytt så skulle jag inte vara rik, men nära inpå iaf :)
snaggletooth: [citat] Då har nog inte läst speciellt noga, svaret brukar vara att det kanske kan fungera, men varför chansa? Eftersom det är behörighetskrävande jobb, ingår även att man ska göra nya beräkningar. Och eftersom ingen vet förutsättningarna hos dig så finns inget exakt svar.
ny husägare: Tack för svaren! En ny beredare är inhandlad och uppsatt får vi se. Kom fram till att det nog räckte med en "jula beredare" till sommarstugan jag med ;)
elmont: Det är inte speciellt svårt att hitta "läckor" i dag. Det sitter mätare som mäter hur mycket ström som lämnar transformatorn och man vet hur mycket som kunderna förbrukar så ser man rätt snart om det diffar, eftersom ström inte kan "läcka" utan bara "förbrukas". Man räknar lätt ut förlusterna i ledningsnätet och ser sedan hur mycket som försvinner. När man vet att det
petersv: Det var ju bra, då finns de tillgängliga. Är de överkomliga i pris (jämfört med t.ex. en förstörd omgång infryst mat i en frysbox på landet)?