Jag fortsätter på min bana med, för detta typ av forum, "offtopic-trådar".

Jag undrar vad ni elektriker och elinstallatörer har för tips gällande hastighet. Hur blir man egentligen riktigt snabb när man jobbar?
Jag har en teori om att om man planerar bra och försöker jobba snabbt hela tiden, koppla snabbt, halvspringa när man hämtar grejer, flytta stege snabb osv. att man tillslut blir riktigt snabb. Kan det stämma?
Elektriker som jobbat ett tag blir ju automatiskt snabba, men hur gör man för att bli riktigt snabb? :p

//Patrik

:eek: Finns det snabba elektriker? :rolleyes: :D

Det absolut bästa sättet är att inte göra några fel som man måste göra om. Gör rätt på en gång, det är helt överläget bäst, men tyvärr hamnar allt för många yngre i kategorin fort men fel.
Tänk efter FÖRE.

Inte alltid det går fortare av att stressa... erfarenhet känns passande som svar på frågan, men det var nog inte det du ville höra!

jobba hellre långsamt än att slarva, varför skynda sig om du är anställd? har ni ackord eller?
ta det lungt och tänk igenom saker noga så du inte stressar dig fram till din egen eller nån annans död, det låter hårt men kan hända om man stressar.

Det känns bra om man känner att man är snabb.

//Patrik

Snabbhet kommer med erfarenhet inget annat.

Planering och tänka efter före, du tjänar inte många sekunder i slutändan på att småspringa mellan rummen eller bygget och containern.

Kul att höra att det finns nån som har viljan att bli snabbare/duktigare.
Mitt råd blir precis som elmont, GÖR RÄTT på en gång.
Har man bara ambitionen att bli duktigare/kunnigare så kommer även snabbheten att öka i takt med erfarenheten.
Och din ambition kan man nog inte ta miste på.:)

Danne031 skrev:
Planering och tänka efter före, du tjänar inte många sekunder i slutändan på att småspringa mellan rummen eller bygget och containern.
Man vinner inte mycket tid men det ser f** så mycket bättre ut om man tar raska steg jämfört med att dra benen efter sig och gå och sms'a samtidigt. (vilket man tyvärr ser alltför ofta av "den yngre" generationen)

electrocuted skrev:
jobba hellre långsamt än att slarva, varför skynda sig om du är anställd? har ni ackord eller?
En del människor kan känna en viss tillfredställelse av att känna att de gjort ett fullgott dagsverke.;)

(svara på detta så kommer du upp i 1000 inlägg,Patrik ;))

puttrix skrev:
Kul att höra att det finns nån som har viljan att bli snabbare/duktigare.
Mitt råd blir precis som elmont, GÖR RÄTT på en gång.
Har man bara ambitionen att bli duktigare/kunnigare så kommer även snabbheten att öka i takt med erfarenheten.
Och din ambition kan man nog inte ta miste på.:)
Jag brukar vara rätt duktig på att göra rätt direkt, men visst det händer det att man får ändra lite ibland, dock rätt så sällan.
Ja, jag har ju intresse så. :)

puttrix skrev:
Man vinner inte mycket tid men det ser f** så mycket bättre ut om man tar raska steg jämfört med att dra benen efter sig och gå och sms'a samtidigt. (vilket man tyvärr ser alltför ofta av "den yngre" generationen)
...och byxorna nere vid knävecken. ;)

puttrix skrev:
En del människor kan känna en viss tillfredställelse av att känna att de gjort ett fullgott dagsverke.;)

(svara på detta så kommer du upp i 1000 inlägg,Patrik ;))

Haha Detta blir mitt 1001:e inlägg. Otroligt.

//Patrik

Man är sällan ensam på ett bygge, se till att försöka jobba med andra hantverkare som är "snabba" och effektiva så ökar även ditt tempo.

Arbetstempo "smittar" gärna av sig tycker jag.

Patrik_Hed skrev:
Jag har en teori om att om man planerar bra och försöker jobba snabbt hela tiden, koppla snabbt, halvspringa när man hämtar grejer, flytta stege snabb osv. att man tillslut blir riktigt snabb. :p
//Patrik
Ska du bli snabb så ska du inte ens behöva halvspringa för att hämta grejer, du ska inte springa alls... du ska ha alla grejor med dig första gången du kommer behöva.
Ha en liten hopfällbar kärra i bilen att lasta sakerna på.

Finns ju inget värre än hantverkare som kommer ut och börjar på ett jobb och sen säger dom att dom måste köra till firman igen för att hämta saker.

Ta med alla klammer lådor och verktyg första gången.

Om möjligtm gör samma moment en längre tid, byta vektyg tar bara tid.

Typ borra alla doshål först, sedan montera dosor, sedan dra slang mm.

Som beställare kan jag meddela att det är väldig skillnad mellan olika hantverkare i hastighet. Elfirman vi anlitade tyckte att vi var roliga att jobba för (pålästa, insatta, intresserade). De skickade de riktigt snabba när vi hade uppgifter på löpande räkning och de kanske inte fullt så snabba när vi hade uppgifter på fastpris.

De snabba rörde sig sällan fort, men blev ändå klara väldigt snabbt.

el_richard skrev:
Ta med alla klammer lådor och verktyg första gången.

Om möjligtm gör samma moment en längre tid, byta vektyg tar bara tid.

Typ borra alla doshål först, sedan montera dosor, sedan dra slang mm.
På bygge så brukar jag ha en stor kartong med div. klammer, skruv, Wago, reserv stripper och dyl. Min "superlåda". :p Så den delen har jag redan tagit till mig.
Man försöker ju tänka ut allt man ska ha med sig, men ofta så upptäcker man ju efter en stund att man ändå glömde något.

//Patrik

HeJ !
Jodå elektriker har ackord ATL listan...
/Goerana

electrocuted skrev:
ta det lungt och tänk igenom saker noga så du inte stressar dig fram till din egen eller nån annans död, det låter hårt men kan hända om man stressar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.