12 063 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
två faser till lysrör
GK100, orkar du utveckla ditt tips om att sätta fjädrar i mina dubbeltrapp?
Edit, jag hittade dessa impulsfjädrar själv på elbutik.seGabbe1 skrev:
Jag måste bara avsluta med att tacka för all hjälp!
Man blir ju nästan tårögd över hur snabba och kunniga personer det finns här på forumet för att hjälpa en ambitiös hemmapulare att få så snygg och säker installation som möjligt.
Jag lyfter på hatten o bugar.
Man blir ju nästan tårögd över hur snabba och kunniga personer det finns här på forumet för att hjälpa en ambitiös hemmapulare att få så snygg och säker installation som möjligt.
Jag lyfter på hatten o bugar.
Du kan få en bra lösning med två 'belysningsfall' med Patriks kontaktor också.
Två faser in i kontaktorn, ut till armaturerna. En kronbrytare; höger knapp drar kontaktorns spole, vänster knapp går till ena utgången på kontaktorn.
Om du tänder med vänster knapp tänds bara halva anläggningen, tänder du andra knappen så tänds hela oberoende av vänstra.
Se bara till att tändtråden från vänster knapp är samma fas som den delar utgång med på kontaktorn, annars säger det PANG
Två faser in i kontaktorn, ut till armaturerna. En kronbrytare; höger knapp drar kontaktorns spole, vänster knapp går till ena utgången på kontaktorn.
Om du tänder med vänster knapp tänds bara halva anläggningen, tänder du andra knappen så tänds hela oberoende av vänstra.
Se bara till att tändtråden från vänster knapp är samma fas som den delar utgång med på kontaktorn, annars säger det PANG
Men om du drar kontaktorns spole med höger knapp tänds ju hela belysningen. Och hur kan du styra andra halvan av belysningen genom att koppla tändtråd från kronbrytaren till "tändtråd" från kontaktor (Om du tryckt på höger knapp först)? Om kontaktorn är opåverkad tänds ju belysningen men då går ju belysningen endast genom kronbrytaren och inte genom kontaktorn. Denna ful-kopplingen hade jag skrotat direkt.
ybu skrev:Du kan få en bra lösning med två 'belysningsfall' med Patriks kontaktor också.
Se bara till att tändtråden från vänster knapp är samma fas som den delar utgång med på kontaktorn, annars säger det PANG![]()
Ja precisBloink skrev:
Har du tryckt på höger knapp så vill du ju ha allt tänt. Vill du ha hälften av anläggningen tänd har du höger knapp opåverkad.Bloink skrev:
Vad är problemet med att strömmen går genom kronbrytaren? Kontaktorns funktion är ju att skicka båda faserna, när allt ska vara tänt. Den ska inte dra när man vill ha hälften tänt. På vilket sätt är det en "fulkoppling"? Jag har sett det användas på många ställen där man t.ex. vill att en PIR tänder en del av belysningen t.ex. i en hall / på ett lager, så man inte behöver tända 30 st 2x58w för att hämta en penna.Bloink skrev:
Men om det är något fel med kopplingen vill jag veta det, men jag tror inte det. Har elmont eller Rrrrr någon åsikt?
Redigerat:
Din koppling ybu, är säkert helt invändningsfri ur ett eltekniskt perspektiv, den brister emellertid på en punkt, Gabbe1:s kravspec uppfylls inte.
Han önskar tända/släcka sina halvor i godtyckliga kombinationer verkar det som, och även om han skulle nöja sig med ditt fasta hel/halvljus faller det på att trappkopplingsfunktionen uteblir. Som det hela avslutades får han både frihet att tända/släcka hur han vill dessutom med både trapp- och korskoppling förutsedda om han så önskar.
Vad Bloink menar med fulkoppling får han själv göra reda för.
Han önskar tända/släcka sina halvor i godtyckliga kombinationer verkar det som, och även om han skulle nöja sig med ditt fasta hel/halvljus faller det på att trappkopplingsfunktionen uteblir. Som det hela avslutades får han både frihet att tända/släcka hur han vill dessutom med både trapp- och korskoppling förutsedda om han så önskar.
Vad Bloink menar med fulkoppling får han själv göra reda för.
Precis som GK100 skriver så är det smidigaste med impulsrelälösningen att jag kan ha så många "dubbeltrapp" jag vill i garaget utan speciellt mycket tråddragning.
En följdfråga:
Vilken lösning är "proffsigast", att sätta reläna i garagets undercentral (plats finns) eller i en egen minikapsling?
En följdfråga:
Vilken lösning är "proffsigast", att sätta reläna i garagets undercentral (plats finns) eller i en egen minikapsling?
Självklart är kontaktorer inte ett måste för den lilla lasten, 2x36W * 8 armaturer = 576W. Om du väljer bort dessa tycker jag dock att du ska satsa på ett impulsrelä som håller en bra kvalité med tanke på att lasten är induktiv och lätt bränner kontaktytorna (det är där kontaktorn kommer in i bilden.) Antalet tryckknappar är obegränsat, koppla dem bara parallellt med varandra. Fjädrar till Eljo Trend finns att köpa, E18 305 22, dock endast i 10-pack (vad jag vet.)
Kör hårt!
Kör hårt!
I detta fallet där belastningen inte är så hög fungerar detta exemplet(förutom avsaknad av trapp funktion), fast det finns lösningar som är lämpligare. Oftast används en kontaktor för att lasten har högre effekt än säkringen/brytaren klarar av och då hade denna kopplingen inte varit lämplig.
Två trappautomater i kombination med kontaktorer eller två kontaktorer med dtrapp ser jag mer som en lämplig lösning. Fast i detta fallet hade jag nöjt mig med endast två d-trapp utan kontaktorer. Men att kalla det "fulkoppling" kanske var en överdrift.
För att återgå till ämnet, så hade jag placerat styrningen i garagets central. Om man nu inte vill ha det placerat utanför centralen av någon annan anledning.
Två trappautomater i kombination med kontaktorer eller två kontaktorer med dtrapp ser jag mer som en lämplig lösning. Fast i detta fallet hade jag nöjt mig med endast två d-trapp utan kontaktorer. Men att kalla det "fulkoppling" kanske var en överdrift.
För att återgå till ämnet, så hade jag placerat styrningen i garagets central. Om man nu inte vill ha det placerat utanför centralen av någon annan anledning.
ybu skrev:Ja precis
Har du tryckt på höger knapp så vill du ju ha allt tänt. Vill du ha hälften av anläggningen tänd har du höger knapp opåverkad.
Vad är problemet med att strömmen går genom kronbrytaren? Kontaktorns funktion är ju att skicka båda faserna, när allt ska vara tänt. Den ska inte dra när man vill ha hälften tänt. På vilket sätt är det en "fulkoppling"? Jag har sett det användas på många ställen där man t.ex. vill att en PIR tänder en del av belysningen t.ex. i en hall / på ett lager, så man inte behöver tända 30 st 2x58w för att hämta en penna.
Men om det är något fel med kopplingen vill jag veta det, men jag tror inte det. Har elmont eller Rrrrr någon åsikt?
Redigerat:
Klicka här för att svara