1 434 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Dra el till hus
Jag har ett litet torp som jag funderar på att fixa till. För att det ska kunna fungera som en trevlig sommarstuga tycker jag dock att el fordras, men det finns ingen sådan och har inte funnits på ett bra tag. Närmsta granne som har el bor ca 300 meter bort. Är det någon som vet hur mycket det kan kosta att dra el till huset? Min mor påstår att det kostar flera hundra tusen...
Jag vet inte vart du köper kabel men jag är rätt övertygad om att ett nätbolag inte betalar mer än 25-30 kr/m för den kabel som behövs, till det kommer kostnaden för deras grävning till tomtgräns samt inkoplingen. Jag kan lägga på MAX 10 000 till men det är låååångt från dom "flera hundra tusen" som trådskaparen nämde.
Som vanligt skall anslutningsavgiften till nätbolaget täcka mer än en liten kabelstump (det man ser och tänker på)
Bland de kostnader som skall täckas är ju även en liten andel på HSP nätet, en liten andel i en trafo etc.
Men precis som elmont skriver så är det bara nätbolaget som kan svara på vad den exakta anslutningsavgiften ligger på i det specifika fallet. Men en god tumregel tycker jag att just 15-20 kkr är.
Bland de kostnader som skall täckas är ju även en liten andel på HSP nätet, en liten andel i en trafo etc.
Men precis som elmont skriver så är det bara nätbolaget som kan svara på vad den exakta anslutningsavgiften ligger på i det specifika fallet. Men en god tumregel tycker jag att just 15-20 kkr är.
E.on har en bra prislista, på sin hemsida, som kan ge en fingervisning vad kostanden kan bli för servisanslutningen.
Den stämmer hyfsat med hur energimarknadsinspektionen bedömt vad priset skall vara.
Tänk på att schakt över egen tomt alltid betalas av fastighets/markägaren och att ev. kabelrör som nätbolaget vill ha skall tillhandahållas kostnadsfritt.
Den stämmer hyfsat med hur energimarknadsinspektionen bedömt vad priset skall vara.
Tänk på att schakt över egen tomt alltid betalas av fastighets/markägaren och att ev. kabelrör som nätbolaget vill ha skall tillhandahållas kostnadsfritt.
Klicka här för att svara