2 131 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Problem med bel.styrning.
Hej.
Jag har ett lite dilemma på jobbet som jag inte lyckats lösa. Skall styra ytterbelysning våningsvis på ett bostadshus. Hade tänkt mig en omkopplare (Hand-0-auto) och en 230V kontaktor (E3225014). Det finns en bef. manöver-trådar (230V) som har styrt alla husen i området, så dessa skall användas igen.
Men frågan är hur jag kopplar för att läget "hand" på omkopplaren ska fungera? På "auto" lägger jag manöver-fas. På "hand" kan jag inte ta fas från våningscentralen för då blandar jag ihop olika grupper (Våningsfas i omk. + manövernolla i kontaktorn)
Jag har ett lite dilemma på jobbet som jag inte lyckats lösa. Skall styra ytterbelysning våningsvis på ett bostadshus. Hade tänkt mig en omkopplare (Hand-0-auto) och en 230V kontaktor (E3225014). Det finns en bef. manöver-trådar (230V) som har styrt alla husen i området, så dessa skall användas igen.
Men frågan är hur jag kopplar för att läget "hand" på omkopplaren ska fungera? På "auto" lägger jag manöver-fas. På "hand" kan jag inte ta fas från våningscentralen för då blandar jag ihop olika grupper (Våningsfas i omk. + manövernolla i kontaktorn)
Redigerat:
Har du en part ledig i ditt manöverkablage lägger du en fast obuten fas på den från samma grupp som matar manövern nu, den kopplas till "hand-polen" i din omkopplare.
Finns inte det alternativet möjligt kan du sätta ett litet relä vars spole kopplas till din befintliga manöver, sen bygger du en ny krets matad helt från dina "våningsfaser" med omkopplare och kontaktor, i autokretsen lägger du då reläets kontakt istället.
Finns inte det alternativet möjligt kan du sätta ett litet relä vars spole kopplas till din befintliga manöver, sen bygger du en ny krets matad helt från dina "våningsfaser" med omkopplare och kontaktor, i autokretsen lägger du då reläets kontakt istället.
Det låter vettigt med relä-lösningen, ska ta en titt på det. Det smidigaste hade varit om man kunde kompletterat med en ny obruten fas. Men jag tvivlar på det då kablaget ligger i rör från 60-talet under mark mellan husen. Sträckan är uppskattningsvis 80m.GK100 skrev:Har du en part ledig i ditt manöverkablage lägger du en fast obuten fas på den från samma grupp som matar manövern nu, den kopplas till "hand-polen" i din omkopplare.
Manöver kablaget består idag av tre manöver-trådar som styr div. belysningsinstallationer, samt nolla.
Du behöver ett hjälprelä som styrs av manövern som kommer "utifrån", den ska även ha en arbetsbrytare eftersom den inte kan brytas på platsen.
Vad har hjälpreläet för funktion? För att spänningsfallet blir för stort för att kunna dra kontaktorn?Fotografen skrev:
Det har inte suttit något hjälprelä tidigare och har fungerat bra.
Det med arbetsbrytare köper jag. Borde vara godkännt att komplettera med en brytare för DIN montage och sätta intill kontaktorn.
Redigerat:
Fotografens hjälprelä är samma som "litet relä" i #2 ovan, du ska alltså koppla spolen på detta till önskad funktion i den befintliga styrledningen ("manöverfas" och "manövernolla").
Till din belysningskontaktor gör du sen en lokal manöverkrets matad från den central eller våning där den är placerad.
Denna blir då:
LOKAL
SÄKRING
I
I-------------------------------->OMK_HAND---+--->KONTAKTOR--->NOLLA
I
I--->RELÄKONTAKT--->OMK_AUTO ---+
I
Sätter du hjälpreläet i en liten DIN-kapsling och märker det med varning för främmande spänning och var den kommer från behöver du ingen arbetsbrytare.
Till din belysningskontaktor gör du sen en lokal manöverkrets matad från den central eller våning där den är placerad.
Denna blir då:
LOKAL
SÄKRING
I
I
I
Sätter du hjälpreläet i en liten DIN-kapsling och märker det med varning för främmande spänning och var den kommer från behöver du ingen arbetsbrytare.
Kanon, då ska jag nog få ihop det. Tack för hjälpen.
Man har blivit jävligt bortskämd när man brukar få färdigbyggda centraler/apparatskåp levererade ut till arbetsplatsen
Man har blivit jävligt bortskämd när man brukar få färdigbyggda centraler/apparatskåp levererade ut till arbetsplatsen
GK100 skrev:Fotografens hjälprelä är samma som "litet relä" i #2 ovan, du ska alltså koppla spolen på detta till önskad funktion i den befintliga styrledningen ("manöverfas" och "manövernolla").
Denna blir då:
LOKAL
SÄKRING
I
I
I
Klicka här för att svara