El
Mikael_L: Sen rent pragmatiskt. Visst är det bättre att (tillfälliga) skarvsladdar hängs upp / undan, så dom inte blir skadade av den dagliga verksamheten. Men ska någonting bli så gott som permanent är det ju mycket bättre om man anpassar den fasta installationen. Men ta byggen som exempel (som jag antar att Patrik startat frågan med) så kan dom ju pågå i några år,men väl vald kabel och
snaggletooth: Armaturen ska vara F-märkt om den ska monteras på brännbart underlag, avstånd till brännbart står i monteringsanvisningen och sen ska du ha en som är gjord för utomhusbruk också. Den här kanske passar? http://weblink.solar.se/SGS/Catalog/Public/ShowFile.aspx?file=%5cSE%5cDownlightDL39.pdf
Mats: OCh iom att den är korrekt besvarad så släcker jag här
marcusen: [citat] Det var ju min ursprungliga tanke om det inte fanns någon dosa, frågan var om snäppfästena satt så tätt att den går i de gamla dosorna.. /m
snaggletooth: Det är bara rekommendationer, så får du i 5 st FK2.5 i ett VP16 så är det ok, men det kan vara knepigt om det är en längre sträcka med några krökar på.
snaggletooth: Lite OT: Vattenkokare med hög effekt måste vara ett gissel i England. Såg ett inslag på Discovery för länge sedan där de hade högsta beredskap i ledningscentralen för stamnätet under Englands macther under ett fotbolls-VM. För i halvlek springer alla ut i köket och drar på sina vattenkokare samtidigt :)
elmont: Jag tror du har det rätt, det blir lätt trångt och lätt att klämma sönder i uttag med utbrytningsöppning. Jag skulle ta hålet 1-2 cm under uttaget och nära dosans botten, kolla så att det inte går ut ett rör där du ska borra. Höljet helt in i dosan och EKK blir aldrig riktigt snyggt ;)
elmont: Du ska låta spottarna sitta så öppet som möjligt, så har du ingen isolering el. dyl. att hålla bort ska du inte ha nån potta. Och jag är rätt säker på att 500mm är måttet framför lampan, det skulle även kunna vara bakåt/uppåt men då har du "fel" typ av armatur/lampa. Lampan ska heta ALUxxxxx nånting och INTE vara en KALLJUSLAMPA. En kalljuslampa passar inte i en sockel (typ
elmont: Man "knackar fast dom över dosans kant, det brukar inte vara nått problem även om dosan är ingjuten men skulle det inte gå brukar jag ta en (dålig) mejsel och knacka bort lite på utsidan. Det sitter mycket bra, hullingarna på clipsen fäster i dosan. Se bara till att du sätter dom på rätt plats på en gång.
elmont: Den ska vara fäst inne i dosan, tanken är att man ska kunna lossa kabeln och vid behov dra in en ny. Man får inte lägga kabeln hur som helst inne i väggen utan det är vissa regler som ska följas. Man får tex. inte blanda rör/tråd och lös kabel i samma anläggning. Det är en metod som mig veterligen ytterst sällan används pga. nackdelarna och den obefintliga besparingen.
Micke_vb: [citat] Tog bara till en osannolik tid eftersom du förmodligen hade varit död efter din 70:e villa som du byggt annars.... Nu fick jag fram en period som det finns de som trots allt haft en aktiv yrkesbana på.... fast med semester då... :p
plank5: Felet verkar uppstå vid framkant/bakkants reglering av effektlast samt vid snedbelastning av faser. Ev endast i samband med fenomen som t.ex. högfrekvensöverlagring. Skulle inte förvåna mig om tillverkaren har testat sin design med begränsade testfall. Eller om någon kinatillverkare slarvat.. med komponent specifikationer och toleranser. Sen kan det finnas problem med tillräcklig
electrocuted: ja det kommer bli OK, men köp inte färdiga förlängningssladdar, dels blir det så många skarvar, dels blir det dyrt. gå in på t.ex. expressel.se och beställ 150m 5G2.5 och en CEE416 hane&hona, sen när du är klar me bygget kan du ju alltid dela upp din enormt långa sladd i 2 eller 3st..
Lars T: Verkar ju vara utrett redan men som info hade jag min stenel nightmatic en halvmeter från lampan där jag bodde förut, funkade hur bra som helst
elmont: Slang kan man lägga lös i golvet, nen jag tror det är lättare att ta upp ett hål och "pilla" in rör och sedan skava vidare med slang vid/i väggen och i köksön
Fritidsbyggaren: Köp andelar i vindkraft så kommer du indirekt att producera egen el och betala slantarna till dig själv istället för elbolaget. Ett tips är: www.kvarkenvinden.se
Bjurran: Det enda egentligen som ger skydd är åskskydd, men inte ens de kan klara allt. En urdragen sladd är det bästa skyddet. Jag trodde jag hade skyddat mycket av min utrustning med åskskydd, men ett av sommarens åskoväder letade sig in genom en router brände switchar, router, moderkortens nätverksdelar i både datorer och xbox så jag vet den sura vägen att det är svårt att skydda sig.
Mats: Släng ned en slang till brevid. För eller senare vill du ha tele/larm/data/tv/nått annat och då är det skönt med ett färdigt rör
electrocuted: ja och kineser är i särklass bäst på att använda regnbågens färger.. kan ju vara t.ex. röd, svart, gul och blå...
Elinstallatören: du skal vara glad om du finner nån firma som vill stå för det vitt svart är en annan sak........
elmont: Om man absolut ska mixtra kan man även stoppa in ett snöre på samma gång som man spolar med vatten, flyter snöret kommer det garanterat fram. Men det är myyycket snabbare och enklare med en rörål
snaggletooth: Är spottarna F-märkta är de godkända för montering på brännbart underlag, vilket de flesta är, men kolla för säkerhets skull.
Slugge: [citat] Detta kan inte hända då kabelns yttermantel blir starkare med minskad temperatur, samt att metallen krymper. Så lägg du den på icke-frostfritt djup, det ligger redan massor i backen, största risken att något går fel är något vasst som drar hål på kabeln vid idragningen, använd därföe glidmedel. Tumregeln är att om det går trögt kan du dra så hårt att en av ledarna
Bloink: Att splitta upp 3-fas grupper för att spara tid är inget att rekomendera. Det är visserligen godkänt, men jag tycker att man ska undvika det så långt som möjligt. Om man sätter samtliga dosor i huset samtidigt, så slipper man släpa runt på så mycket material. Går även snabbt att sätta dosor med regelfäste som inte kräver något ytterligare fästmaterial. Gör kopplingarna i
snickarboden: Utgå aldrig från att något är spänningslöst innan du mätt fram det! Hmm, speciellt inte då man inte har full koll på hur anläggningen är uppbyggd. /Kent
Mikael_L: [citat] Eller en sockerbit, eller lite eltape eller ev bara rullar ihop den lite åt något håll där den inte kan ställa till med något. Lämplighet i fallande ordning ;) Men alla de som inte är elektriker har ju sällan ett paket Torix liggande i kökslådan. :D