Vad kan detta jobb kosta? Ett gammalt torp som det behöver bytas ledningar i. Centralen ligger på vinden(och i boden) och det är draget gamla ledningar som bara ska bytas liksom. Allt ska vara utanpåliggande. Jag har noll aning om kostnader. Ska jag köpa materialet själv eller fixar elfirman det?!

Kök

2 i tak
4 på väggen (dubbla)
1 strömbrytare
+ förlängning av befintlig spiskabel.

Vardagsrum

1 i tak
3 på väggen (dubbla)
1 strömbrytare

Hallen

Ny kabel till taklampa och utelampa
1 strömbrytare

Boden

1 på väggen

Tack på förhand
Marcus

Det finns nog ingen elfirma som gör installationen om dom inte får sälja materialet.

Och en jordfelsbrytare och ev en ny central. Jag gissar minst 15 000 - 20 000:- om det inte "strular"

Centralen är ny så den behöver inte bytas. Det är en med automatsäkringar.

Ring en lokal elfirma och fråga.
Jag fick tillåtelse att efter specninf köpa in elmaterialet (hos samma lev som dom hade iof) och tom göra vissa arbeten själv i vårt fritidshus.

Å andra sidan tog arbetet ett tag att slutföras och räkningen blev 13kkr (inkl visst material som jag inte hade) - då var det förvisso ett 45 kvm modernt fritidshus..

/K

Ta in offerter från minst 2 olika firmor, då får du ett hum om kostnaden! :)

Kabel kostnad mellan 12-15 kr metern, klammer 3-4 kr metern, sen finns en uppsjö av olika brytare och uttag med priser från 100 och upp, några kulodosor, jorfelsbrytare plus arbetstid.

Mikael_L
spinout skrev:
Det finns nog ingen elfirma som gör installationen om dom inte får sälja materialet.
Hur ska man bära sig åt för att inte bli lurad och behöva betala tusentals kronor mer för materialet.
Om firman t.ex. lovar 20% rabatt på materialet från gällande prislista betyder det ju ingenting.
Eller fel av mig, det betyder ofta att man får betala 2-3ggr mer än vad samma material skulle kostat på elbutik.se, CO eller Jula.

Kan man komma överens med firman att det är elbutiks priser som gäller, +/- några procent?
Eller kan man be att få en materialspecifikation med priser redan innan dom börjar med jobbet, eller drar sig alla firmor ur då?

Mikael_L skrev:
Hur ska man bära sig åt för att inte bli lurad och behöva betala tusentals kronor mer för materialet.
Om firman t.ex. lovar 20% rabatt på materialet från gällande prislista betyder det ju ingenting.
Eller fel av mig, det betyder ofta att man får betala 2-3ggr mer än vad samma material skulle kostat på elbutik.se, CO eller Jula.
Kolla grossistpriser på nätet och dra av en "passande" rabatt ifrån listpriset.

Vet inte vad en passande rabattsats kan vara, men själv handlar jag direkt från grossist och får nu 40% rabatt på deras listpriser (efter rätt mycket inköp), vilket innebär 1.5mm2 FK för ~130,- (100m) eller 3G1.5 EKRK (50m) för ~294,-

Problemet är väl att företagen gärna ger dig, säg 20%, rabatt på "normala" konsumentpriser vilket betyder att de fortfarande får en rätt stor del av kakan. Kanske man törrs fråga dem om deras 1.5mm2 FK för 400,- verkligen är 3 gånger bättre än Draka kabel'n jag köper? ;)

Om de blankt vägrar ge dig en materialkostnad är det ju inte värre än att ringa nästa elfirma på Eniro, förr eller senare hittar du någon som antingen ger dig bra priser eller går med på att du tar hand om inköp själv.

E
Jag tror inte ni helt förstår hur marknaden fungerar.
Timpriset är lön + omkostnader för arbetaren mkt låg vinst OM det finns de ambtionerna, samt beroende på vad man räknar in.

Men mtrl står för andra kostnader det innebär att vara företagare.
Bilar, lager, telefon kataloger, datorer, kontor, bokföring, fakturering m.m.

Vart skall de pengarna tas ifrån om vi vägras täcka det via materialet?
Ska ni köpa mtrl själv å inte vet exakt vad ni behöver skall vi då hålla med det
för att ni inte är kompetenta nog?
Medans montören står å väntar medans ni far å handlar det som fattas?

Kort sagt kan ni räkna med helt andra timpriser i framtiden, om ni köper allt mtrl.

Se på en klädaffär där det reas ut till 70% och de säljer knappast med förlust....
Eller mataffären, deras påslag............

Har ni nångång ifrågasatt det?

Problemet är att allt för många elfirmor har extrema påslag på material, när jag tog in offerter för att dra el på vinden nyligen så vägrade hälften ge mig en specificerad offert, de flesta andra gav specificerade priser men då med upptill 5,-/meter för en 1.5mm2 FK - med andra ord skulle det kosta mig 15,- per meter endast för ledning. Köper jag denna själv spar jag altså 2220,- (för 200m - och då har jag 50 meter rest kvar). Med liknande påslag på resten av materialet ser man fort att det är ett fel någonstans.

Givetvis ska ni få er del av kakan, men inte med flera hundra procent. Materialpriser ska reflektera den faktiska kostnaden för materialet, andra kostnader ska helt enkelt vara inbakade i timpriset, precis som det är i min branch. Inte går jag ut till en klient och fakturerar denne 150k för en server som kostade mig 40k i inköp, du ser väl själv hur fel det blir?

Som du presenterar det så subventionerar de kunder som köper mycket material genom er (stora jobb) de kunder som köper lite pga att jobbet ni gör helt enkelt inte kräver en hel massa material. F.ex. hade jag en kille här i 6 timmar för att hitta ett fel på min anläggning, efter de 6 timmarna använde han ett par meter FK och några Wago toppklämmor, kommer inte ihåg exakt vad det kostade, men det var beräknat på timpris plus en hundralapp eller så för material. Enligt din analys har firman altså förlorat pengar på detta jobbet? Då måste det ju vara bättre (för alla) om timpriset faktiskt reflekterar kostnaden att skicka ut en elektriker till mig. Visst hade det blivit dyrare för mig som kund, men samtidigt hade det blivit billigare för min granne som hade samma elektriker här då det gick åt material för många tusen kronor.

Angående bilar så betalar vi som kunder oftast extra för dessa ändå, i form av "reseersättning" som ligger långt över den faktiska kostnaden för bensin, försäkring och underhåll, skulle jag ta liknande reskostnader kunde jag faktiskt använda min H2 som firmabil och fortfarande tjäna några öre per mil.

Om det verkligen är såhär det fungerar i elektrikerbranchen i Sverige behöver vi nästan statlig prissättning.

Värt att nämna är att elektrikern som jag bestämde mig för att göra vindsjobbet vill ha ungefär samma pris som de som specificerade material/arbets -kostnader för mig (dock då endast arbetskostnaded såklart) och då låter han mig sköta inköp enligt hans spec.

Dock tycker jag det här är relativt off-topic för denna tråden, så ska vi diskutera prisläggningspolitik bör det kanske göras i en annan tråd? :)

Bäst vore det väl om kunden satte ett pris och sedan fick den elfirma som ville ha jobbet anmäla sitt intresse.

Elinstallatören skrev:
Jag tror inte ni helt förstår hur marknaden fungerar.
Timpriset är lön + omkostnader för arbetaren mkt låg vinst OM det finns de ambtionerna, samt beroende på vad man räknar in.

Men mtrl står för andra kostnader det innebär att vara företagare.
Bilar, lager, telefon kataloger, datorer, kontor, bokföring, fakturering m.m.

Vart skall de pengarna tas ifrån om vi vägras täcka det via materialet?
Ska ni köpa mtrl själv å inte vet exakt vad ni behöver skall vi då hålla med det
för att ni inte är kompetenta nog?
Medans montören står å väntar medans ni far å handlar det som fattas?

Kort sagt kan ni räkna med helt andra timpriser i framtiden, om ni köper allt mtrl.

Se på en klädaffär där det reas ut till 70% och de säljer knappast med förlust....
Eller mataffären, deras påslag............

Har ni nångång ifrågasatt det?
Elbutik.se lär ju knappast heller sälja med förlust, så heller inte elfirman som tillhandahåller materialt till ungefär samma pris?

begär ett takpris eller ett fast pris, ska det va så djävla svårt...

E
vid fast pris så är det bara sända med en ritning på vad å vart el uttag tex skall sitta å hur många.

Det med han som jobbade sex timar å lite mtrl, så blir det såna jobb med ibland å den `förlusten´ måste ju tas igen nånstans. Förhoppningsvis en bra kille får mer jobb hos samma kund eller hans kompisar -dvs. gott rykte .

Jag har förstått att i sthlm tex så lägger de på en massa konstigheter, verktygskostndad bil borrmaskiner å gu vet vad. Men jag gör det INTE å de jag känner harendast bilkostnad de lägger på -vilket jag inte gör dårå.

Men det är i rätt riktning om det rensas ut oseriösa företag.

Elbutik.se vilket ansvar ha de då de bara säljer, jämfört med firman som monterar?

Det med tak pris är bra, man säger till då det har upnått eller innan helst. Det blir oftast så att kunden vill ha -tex- fem uttag å tre armaturer så ser de att det blior åtta uttag å fem armaturer vilket gert ett högre pris -då det saknas ritniong. Att fixa ritning kostar pengar det med men det står exakt vad å hur mkt som skall dit.

Jag bruikar göra så att då det tillkommit mer mtrl så får de dela upp betalningen åp två/tre månader vilket är bättre än att komma dit sen å färdigställa, vilket kostar mer i slutändan. Allt jobb görs en gång är snabbare å smidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.