C
Hejsan!

Hur gör man snyggast övergången mellan garageväggen och gulröret? Hade det varit tänkt för bara el i gulröret vore det väl bara att låta det mynna bakom centralen, men eftersom jag har funderat på att dra nätverk, och eventuellt tele och kamera/larmkablage genom det också, så skulle jag behöva ha det bredvid centralen. Funderade på om det finns nån variant på kopplingslåda man kan helt eller delvis fälla in i väggen, som ett litet mätarskåp typ.

Vad finns det för lösningar?

Man brukar nog inte dra annat än el i ett och samma rör. Är osöker på om det är strikt förbjudet, men om inte så är dte i alla fall inte rekomendabelt. Tele är jag ganska säker på att TELIA inte tillåter i samma rör som elmatning. De är rädda om sina linjearbetare.

Hur hade du tänkt dig kopplinsskåpet? För du får inte ha el, data osv i samma utrymme som du har koppling till elen, eller en skalad elkabel.

Det finns infällda multimedia-skåp som du kan plocka ihop själv. Brukar innehålla TV/data/telefoni.

Finns även större kopplingslådor som har stutsar för 50mm rör
E1420700. Till dessa finns lite tillbehör som monteringsplåt, låsbart lock och vanligt lock.

Men läs på först om kraft och tele i samma rör. Det är inte möjligt att lägga ett separat rör till tele?

Tror knappast att det får dras i samma rör, då det brukar vara olika färg på tele och el.
sen skall alla kablar ha en isolering som klarar den högsta spänningen som finns i detta fall röret, en data eller telekabel är inte gjord för att klara 230/400V.

surt men sant...

C
Just telefon är väl förvisso rätt osannolikt att jag kommer behöva i garaget, och det andra har jag ju redan tagit upp i en tråd, och det konstaterade vi att ingen kunde säga nåt om, även om jag kanske får problem med störningar.

Och nej, det finns ingen möjlighet att dra fler rör.

Inga kablar kommer gå genom lådan skalade, utan det handlar enbart om att fördela kablaget som kommer in genom 50-röret utan att behöva dra det ut ur elcentralen.

Tack för tipset om lådan, den ser mycket vettig ut. Lagom pris också.

Avsluta 50-röret utanför garaget och upp med separata rör till varsin kopplingslåda/dosa/central i väggen?

Ja tack ;)

Datakabel har som sagt inte isoleringsklass nog för att dela plats med Högspänning och i en central finns det definitivt enkelisolerade ledare och därmed ska det vara isolationsklass på datakabeln. Möjligen kan man dra ett ekk skal utanpå den för att förbättra det faktiska skyddet men jag tvekar regelmässigt på den

C
Det var ju precis därför vi skulle ha en låda, för att slippa dra den bakom centralen. Datakabeln/videokabeln/whatever kommer inte någonstans dela utrymme med en enkelisolerad starkströmsledning.
Att ha den i samma rör kom vi ju överens om i den andra tråden att det var fullt tillåtet eftersom elkabeln redan var dubbelisolerad, även om jag kanske får problem med störningar, men det är väl bara att prova isåfall.

Ah, nu är jag mer med på banan :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.