Jag har ett några frågor angående elinkoppling i våtutrymme.

1) Golvbrunnen är långt ut i duschutrymmet - behöver jag räkna zon1 radie 0,6m från denna eller räcker det att jag räknar från mitten av duschutrymmet, eller rent av från hållaren för duschmunstycket?

2) Hur gör man bäst anslutning till VV och tvättmaskin? Jag funderade på att låta VP-röret sticka ut genom våtrumsmattan, täta med silikon och montera brytare respektive anslutningsdosa utanpåliggande med VP-röret stickandes in.
Eller är det bättre med apparatdosa, tätning och infällt montage?

3) Hur är det med monteringshöjd för brytare till VV? Är det 1,70 ög som gäller eller får jag sätta den lägre?

4) Finns det några trevliga vägguttag klassade IP21 eller IP2X ?

Kommer nog fler frågor, men detta kan räcka till att börja med :)

• dusch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att allt i badrummet skall gå via JFB.

Man mäter från munstycket.

Fäll in dosa.

Finns kapslade 2-vägs uttag för infällnad.

miko skrev:
4) Finns det några trevliga vägguttag klassade IP21 eller IP2X ?

Du hittar nog inga med lägre kapslingsklass, så det är bara att välja och vraka.

Bilden du bifogade med zoner är inaktuell sedan de nya föreskrifterna kom i maj, men följer du de gamla så är det fortfarande rätt utfört.

3. Beror på var anslutningen till VVB kommer, sätt brytaren åtkomligt i närheten av anslutningen så slipper du ha en lös sladd över halva väggen

Floppman skrev:
3. Beror på var anslutningen till VVB kommer, sätt brytaren åtkomligt i närheten av anslutningen så slipper du ha en lös sladd över halva väggen
^^ precis

Och till tvättmaskinen kan du ha en brytare om du vill, men annars är en lösning att sätta ett envägsuttag på 1200 mm över golv där du ska ha den. De flesta tvättmaskiner idag kommer med en vanlig stickkontakt. Men som vanligt kan det skilja, så se vad som passar dig bäst.

Ok, tack!
En följdfråga:
I utrymmet (område 3) ska även en hydropresstank med tryckbrytare sitta. Matning kommer i VP-rör i väggen, sedan skall det sitta en allpolig brytare, tryckbrytare på tanken följt av motorskydd och sedan ska kabeln ut i marken och ner i brunnen där pumpen sitter.
Jag har utanpåliggande brytare och motorskydd redan. IP56 eller så.

Nu funderar jag på om jag kan låta VP-röret sticka ut ur väggen och in i brytaren, sedan gå med gummikabel via dragavlastning till tryckbrytaren. Från tryckbrytaren till motorskyddet på väggen med gummikabel och sedan VP-rör in i väggen och ut under huset innehållande EKKJ? Allt tätat med silikon i våtutrymmet så klart?

Är detta ok? Eller har ni något förslag på hur man gör det snyggare?

varför silicon överallt, behövs i praktiken bara där det finns risk för fukt skada,

Jag tror du är lite väl rädd för vatten.

Mest för att hålla tätskiktet helt i badrummet. Jag är mer rädd för försäkringsbolagen än för vatten. :) Så silikon blir nog främst mellan VP-rör och väggmatta i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.