Jag ska koppla in 18x36w lysrör i garaget.
Jag kommer koppla dem med 5-ledar EKK, två tändtrådar för att kunna tända varannat lysrör vid behov och en konstant fas för några uttag i taket.

Nu läste jag nyss att det var en fördel att koppla rören på olika faser för att minska ev. flimmer.
Så jag undrar om jag får koppla så att jag får två olika faser i de båda tändtrådarna?
De kommer ju i så fall att dela jord och nolla.

Ja, du kan ju koppla armaturerna med kontaktor och tryckknapp. Så att när du trycker på knappen så drar kontaktorn och två faser skickas iväg till armaturerna.
(Jag har för mig att det är så man gör)

//Patrik

Tända vartannat lysrör på olika faser? Jag antar att du menar varannan lysrörsarmatur? För en 2x36W har oftast samma don som sköter tändningen av båda rören.. lite svårt att tända med två olika faser då.

Känns dessutom som väldigt onödigt jobb.. Är du känslig för flimmer, köp med HF-don..

edit: Läste frågan lite bättre nu.. såg att det stod 18x36W. Trodde vi pratade ett normalstort garage. Har du 18 armaturer så ska du köra dom 3fasfördelat via kontaktor.

Tror det är 10-12 armaturer max på en 10A säkring med HFdon och ännu mindre med konvensionella don (pga startströmmen).. minns inte exakt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel :)

Redigerat:
Ok, men i mitt fall kopplar jag med en dubbeltrappbrytare i var ända av garaget.

Kopplar jag in två faser så blir det två fasledare i en o samma kopplingsbox bakom båda dessa dubbeltrappbrytare.
Är det verkligen tillåtet?

Rrrrr skrev:
Tända vartannat lysrör på olika faser? Jag antar att du menar varannan lysrörsarmatur? För en 2x36W har oftast samma don som sköter tändningen av båda rören.. lite svårt att tända med två olika faser då.

edit: Känns dessutom som väldigt onödigt jobb.. Är du känslig för flimmer, köp med HF-don..
Det är 1x36W armaturer och jag skall kunna tända varannan.

Men du har säkert rätt i att det är onödigt jobb, bara en ide jag fick och ville veta om det var godkänt.

Så mycket onödigt jobb är det ju inte... dra en 4G1,5 och sy armaturerna, växla sedan brun och svart som tändtråd i varannan armatur. Så gör man alltid i t.ex. hallar, fast då har man trefas, men principen är samma.

dock är det ju inte fel att ha en tvåpolig säkring i centralen. annars märk upp väl så att man vet att det är två faser i dosan.

Är armaturerna gjorda för trefasöverkoppling (även om du bara använder tvåfas)eller kommer du att dra kabel förbi armaturerna?

Det mesta av mina lysrörsarmaturinstallationer är trefas för att minska flimmret (och för att jämnare belasta nätet)

Protte

Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Ok, men i mitt fall kopplar jag med en dubbeltrappbrytare i var ända av garaget.

Kopplar jag in två faser så blir det två fasledare i en o samma kopplingsbox bakom båda dessa dubbeltrappbrytare.
Ett sätt, absolut godkänt, är att använda 2 st enfasgrupper (från olika faser då).
Sätt 2 separata brytare (eller 4 då, då du tänkte ha trappkoppling)
Dra varsin matning.
Dra separata ledningar till ena hälften av armaturerna, sen andra ledningar till resten.

Alternativ 2 är någon form av tvåfasgrupp.
Två säkringar, men helst en tvåpolig, så det är tydligt att det är en tvåfasgrupp, samt större säkerhet vid service och likn.
Sen kan du köra en 4 eller 5 polig kabe (eller FK i samma rör) och använda två olika tändtrådar.
Men sen är jag lite osäker på vad mer du måste göra. T.ex. märka upp säkringen och dosor att det är en tvåfasgrupp.

Eller sätta en liten kapsling med en kontaktor eller dyl. då...

//Patrik

prototypen skrev:
Är armaturerna gjorda för trefasöverkoppling (även om du bara använder tvåfas)eller kommer du att dra kabel förbi armaturerna?

Det mesta av mina lysrörsarmaturinstallationer är trefas för att minska flimmret (och för att jämnare belasta nätet)

Protte
De är inte gjorda för trefas utan jag planerar, som sagt, att dra 5-ledare och använda svart och vit till tändtrådar och brun till konstant fas.
Dvs, ena tändtråden passerar bara (via en skarv) rakt genom armaturerna.

Det lutar åt att jag använder två faser, märker upp kopplingsdosorna så det tydligt syns att det är två grupper och dessutom matar allt med en två polig brytare.

Tack för alla svar!

Rrrrr skrev:
edit: Läste frågan lite bättre nu.. såg att det stod 18x36W. Trodde vi pratade ett normalstort garage. Har du 18 armaturer så ska du köra dom 3fasfördelat via kontaktor.

Tror det är 10-12 armaturer max på en 10A säkring med HFdon och ännu mindre med konvensionella don (pga startströmmen).. minns inte exakt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel :)
Normalstort?....allt är relativt, det är 75m2 och nu har jag mätt mer exakt och ser att jag troligtvis klarar mig med att skruva upp 15st armaturer.
Det blir alltså 8 respektive 7st armaturer (1x36w) på en brytare och det ska inte vara några problem.

Gabbe1 skrev:

Hur blev din slutliga lösning?
Det du nämner här är inte så lyckat.

Annars är det ju givetvis inget problem att koppla armaturerna på 2 eller 3-faser. Ska du även ha matningen med för uttag i samma kabel kan du utgå från en 3-fasgrupp.

Varför inte två tryckknappar som drar var sitt impulsrelä som i sin tur drar varsin kontaktor. Känns ju som att det är det man skulle välja i detta läge med tanke på storleken av lokal och antal armaturer.

GK100 skrev:
Hur blev din slutliga lösning?
Det du nämner här är inte så lyckat.
Den slutliga lösningen är inte helt spikad.
Men eftersom materialet redan finns så är jag lite begränsad.

Det lutar åt att koppla armaturerna på två faser.
Jag vet att det inte är optimalt att ha två faser i kopplingsdosorna samt strömbrytarna, men om det inte är totalt förkastligt så kör jag på det, tydligt uppmärkt och matat med tvåpolig brytare.
Uttaget i taket skall endast vara till en portöppnare så därför nöjer jag mig med en tvåfasgrupp.

Så frågan är om jag får ha två faser i en eljo dubbeltrappbrytare eller inte?

Jag skulle vilja svara "inte".

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.