Byggahus.se

Elektromagnetisk strålning

1. G
    Medlem · Västra Frölunda · 17 inlägg

ggisslev

Medlem
    • Västra Frölunda
    • Villa
    • Medlem jul 2009
    • 17 inlägg
    Hur mäter man elektromagnetisk strålning? Var hittar jag billiga mätare?

2. E
    Medlem · jämtland · 20 045 inlägg

elmont

Medlem
    Billig mätare = Felaktiga/osäkra resultat
    Dyr mätare = Rätt resultat

3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 262 inlägg

prototypen

Medlem
    Dessutom så heter det elektriska fält och magnetiska fält, strålning får vi från radioaktivt sönderfall (alfa, beta och gammastrålning).

Vilken frekvens är mest intressant? elektriska eller magnetiska fält?

Protte

4. P
    Medlem · 1 550 inlägg

petersv

Medlem
    Gammastrålning _är_ elektromagnetisk strålning, liksom ljus, röntgen, vanlig FM-radio och 50Hz som läcker från elnätet.

Och visst säger man elektromagnetisk strålning om alla de ovanstående. Om du har ett variabelt elektriskt fält (eller magnetiskt - de hänger ihop) så har du elektromagnetisk strålning.

Termen "elektriskt fält" och "magnetiskt fält" används oftast om ett statiskt fält. Termen "elektromagnetisk strålning" används bara om ett variabelt fält.

Notera också att ett inhomogent statiskt fält (dvs inte oändligt) är varierande för en observatör som rör sig, så alls fält är strålande i någon mening.

5. prototypen

prototypen

Medlem
    Kolla definitionen med t.ex. EMC services i GBG så är det fält som åsyftas i denna tråden.

Aftonbladet och Expressen tycker om strålning då man till 100% lever på larmrapporter och strålning är mera dödligt än fält.

Protte

6. G

ggisslev

Medlem
    • Västra Frölunda
    • Villa
    • Medlem jul 2009
    • 17 inlägg
    Strålning eller fält.... Jag vill mäta hur mycket ett vanligt lysrör strålar jämfört med ett LED-lysrör. Kan någon tipsa mig om var jag kan köpa en mätare eller något bra märke?

7. M
    Medlem · 1 251 inlägg

mulpac

Medlem
  8. prototypen

prototypen

Medlem
    I en annan tråd så är dessa LED rör uppe och med information därifrån så kan man dra följande slutsats

Magnetiskt fält beror på strömmen som Lysröretn drar, effekt på lysrör/LED 36/22 LED drar 0,6 av vad lysröret drar med lysröret har dålig effektfaktor så strömmen (märk väl strömmen och inte energiförbrukningen) är ung det dubbla inom armaturen. Det skulle göra att strömmen för LED är ca 1/3 del av strömmen från ett lysrör MEN vi vet inte hur strömmen ser ut genom ett LED rör då lysdioder inte är linjär last.

Magnetfältet beror av strömmen genom den slinga som bildas av reaktorn - tråden till ena änden av röret- själva röret - tråden från andra änden av röret till anslutningsplinten. Ligger trådarna väldigt nära röret blir arean i slingan mindre och därmed magnetfältet.

Magnetfältet är väldigt beroende hur armaturen är tillverkad men skulle kunna minska med LED

Nu är det så att jag måste ha hörapparater och med teleslinga läget på så kan jag lyssna på lågfrekvent magnetiskt fält och i min verkstad så har jag väldigt många lysrör och fältet från dessa på ca 40 cm avstånd (jag har en del med väldigt lågt i tak) är i samma styrka som det fält jag har från en hörslinga som finns i många offentliga lokaler.

Magnetfälten ska vi inte oroa oss så mycket för. Det låter betydligt mera från tunnelbanan i Stockholm och spårvagnarna i Göteborg och i Weikersheim i Tyskland så surrar det efter de flesta gatorna. Stöldbågarna på H&M, ClasO och Jula surrar oerhört mycket mera.

Elektriska fält är väldigt beroende av frekvensen och 50 Hz behöver VÄLDIGT stora "antenner" (ni kan ju titta på antennen i Grimmeton som är för 16000 Hz) för att orsaka starka elektriska fält. En armatur i plåt skärmar enkelt av elektriska 50Hz fält.

För att göra en rättvis mätning bör man ha ett skärmat rum och en frekvensspekrumanalysator och där börjar väl prislappen på 1 000 000 kronor.

En mätning av utstrålade fält (30kHz-1GHz tror jag det är) hos ett EMC labb 1/2 dag landar på 20 000 - 30 000 kronor inkl rapport.

En enkel "mätare" för magnetiska fält kan man göra av en ferritstav med en spole på och en förstärkare och högtalare så kan man grovt jämföra två olika källor.

Protte

Redigerat 25 jul 2009 12:45
  9. M
    Medlem · Skåne · 333 inlägg

Maxwells_Demon

Medlem
    Eftersom elektromagnetism är ett så pass komplicerat och bland "vanligt folk och media" missförstått område vore det mycket enklare för oss att hjälpa dig om du berättade:

1. Varför vill du mäta?
    2. Vad skall du mäta?
    3. Vad hoppas du få ut av mätresultatet?

10. prototypen

prototypen

Medlem
    Håller med Demonen.

Protte

11. G

ggisslev

Medlem
    • Västra Frölunda
    • Villa
    • Medlem jul 2009
    • 17 inlägg
    Anledningen till att jag vill mäta det elektronagnetiska fältet är följande:
    Då ett LED-lysrör installeras i en gammal armatur så gäller inte CE-märkningen på armaturen längre eftersom glimtändaren tas bort. Men om man kan bevisa att det elektromagnetiska fältet inte blir förändrat, att det nya lysröret inte är tyngre och att kylningen kan hanteras så kan man själv CE-märka om armaturen. Hur det går till i detalj vet jag inte.

12. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem
    Fast en sådan omdaning faller väl under "hobby elektronik" och eftersom du inte skall sälja prylen behöver den inte vara CE märkt.

13. G

ggisslev

Medlem
    • Västra Frölunda
    • Villa
    • Medlem jul 2009
    • 17 inlägg
    Jag skall ha led-lysrör i en verkstad och om något skulle hända i armaturerna så tror jag inte försäkringen gäller.

14. prototypen

prototypen

Medlem
    Det är mycket dyrt och en hel del komplicerat att CE-märka en produkt. Billigast för dig är att köpa armaturer med lysdioder utan att gå vägen över någon halvmesyr som måste vara kompatibel med en armatur från förr. Att göra en LED ljuskälla med så knasiga mått som 26x1200 mm kan inte bli billigt. Ett kvadratiskt kretskort är billigare och enklare att hantera.

Lite beroende på vilken lysrörsarmatur du har så är det inga stora pengar i själva armaturen 150 kr o uppåt att då lägga 1400 kronor på LED rör (2st 1200mm) istället för en mera rationellt tillverkad (inte kompatibel) färdig, CE-märkt LED belysning.

Kommer du dragandes med en armatur bestyckad med LED-rör till ett EMC labb så kommer det att skratta, klappa dig på axeln och säga att sätt du in de rören, tillverkaren har CE märkt (är rören CE-märkta?) och garanterar funktionen.

Sedan undrar man alltid vad är det med verkstaden som är så speciellt att man måste testa om och på nytt CE-märka lysrörsarmaturer efter byte till LED, sprängämnen? Försäkringsbolagen brukar betala.

Jag missunnar dig inte att prova, det är alltid bra med pionjärer som betalar utvecklingen men jag lägger inte drygt 22 tusen spänn + moms på LED i mitt kontor/verkstad.

Protte

15. M
    Medlem · värmland · 75 inlägg

miko

Medlem
    Rören i fråga skall vara CE-märkta när de säljs om de är avsedda för slutanvändare både vad avser EMC och elsäkerhet. Plockar du ur alla aktiva komponenter ur en lysrörsarmatur så faller den inte längre under EMC-direktivet utan blir endast en fråga för CE-märkning avseende lågspänningsdirektivet (elsäkerhet).

I övrigt har de rätt här - det finns inga billiga sätt att mäta elektromagnetiska störningar. När det gäller CE-märkning avseende EMC-direktivet så infattar det mycket mer än bara utstrålade elektromagnetiska störningar (luftburen emission30 MHz - 1 GHz).
    Det som ingår är dessutom ledningsbunden emission (150 kHz - 30 MHz), övertonsmätning (om > 75W), tålighet mot luftburna störningar (80 MHz - 2,7 GHz), mot ledningsbundna..... , tålighet mot åskpulser, transienter och spänningsvariationer.
    Det kostar en slant att mäta igenom alltihop, men det låter inte som om du behöver. Det du ska tänka på är elsäkerheten om du börjar dra i trådarna inne i en armatur.

Miko

PS! I närheten av en sändarantenn är ett växlande fält antingen elektriskt eller magnetiskt för att sedan på ett avstånd av ca våglängden / 2*PI övergå till att bli elektromagnetisk (radiovågor). (Vid 50 Hz ca 80 mil, så det finns inga elektomagnetiska fält runt våra kraftledningar, bara elektriska och magnetiska).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.