4 068 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
PEN anslutning till undercentral
Hej
Tänkte bara höra med er om en sak...
Jag har från källaren i huset dragit en fyrledare(tre faser + PEN) till garaget ute på gården för att kunna sätta upp en central där. I källaren där finns en undercentral som matas med en EKLK 5-ledare(alltså separat Nolla o Jord). Just därför undrar jag om jag får ansluta PEN-ledaren i jordskenan i centralen i källaren och sedan i garaget ansluta PEN till jordskenan därifrån dra en kabel till JFB o till nollskenan.
Blev lite rörigt där men... frågan är alltså om jag får dra en PEN-ledare från en undercentral som har matas med separat PE och N?
Tänkte bara höra med er om en sak...
Jag har från källaren i huset dragit en fyrledare(tre faser + PEN) till garaget ute på gården för att kunna sätta upp en central där. I källaren där finns en undercentral som matas med en EKLK 5-ledare(alltså separat Nolla o Jord). Just därför undrar jag om jag får ansluta PEN-ledaren i jordskenan i centralen i källaren och sedan i garaget ansluta PEN till jordskenan därifrån dra en kabel till JFB o till nollskenan.
Blev lite rörigt där men... frågan är alltså om jag får dra en PEN-ledare från en undercentral som har matas med separat PE och N?
Du måste i så fall lägga ihop PE + N i matningen före, så att det blir 4-ledarsystem (TN-C) hela vägen, men kom ihåg att PEN-ledare ska vara minst 10mm²
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag tror att huvudinvändningen är att om du får avbrott på jordledaren till huvudcentralen så blir alla jordade föremål som är inkopplade på huvudcentralen spänningsförande, ström leds då från nollskenan i undercentralen via PEN ledaren till jordskenan i huvudcentralen, om då jordtråden från den är av eller liknande, så blir det mesta i huset livsfarligt att vidröra.
Man kan iofs argumentera att detta fenomen kan uppstå även om det är en PEN ledare som går av.
Ytterligare ett argument är att jordledaren i 5 trådssystemet troligen inte är på 10kvmm vilket en PEN ledare måste vara.
Men regeln om att inte leda ström någonsin i en skyddsjordledare är en helig regel inom elinstallationer. Dvs det vore ett väldigt grovt fel att bryta mot detta.
Man kan iofs argumentera att detta fenomen kan uppstå även om det är en PEN ledare som går av.
Ytterligare ett argument är att jordledaren i 5 trådssystemet troligen inte är på 10kvmm vilket en PEN ledare måste vara.
Men regeln om att inte leda ström någonsin i en skyddsjordledare är en helig regel inom elinstallationer. Dvs det vore ett väldigt grovt fel att bryta mot detta.
Om inkommande är femledarsystem så får man inte göra om sin central till fyrledarsystem. Regeln är att när man en gång övergått till femledare får man inte gå tillbaka.
Anledningen till detta är att man vill få bort fyrledarsystem på grund av de många nackdelar som systemet har (vagabonderande strömmar, med allt vad det innebär av brandrisk och magnetfält). I praktiken så är dock en övergång från femledare till fyrledare inte sämre än fyrledarsystem hela vägen, förutom då att jordledaren som kan vara för tunn för att användas som PEN.
Anledningen till detta är att man vill få bort fyrledarsystem på grund av de många nackdelar som systemet har (vagabonderande strömmar, med allt vad det innebär av brandrisk och magnetfält). I praktiken så är dock en övergång från femledare till fyrledare inte sämre än fyrledarsystem hela vägen, förutom då att jordledaren som kan vara för tunn för att användas som PEN.
Dom enda som gör det är fortum...
Allt annat är bara korkat... 5-ledare drar man fast man bara använder 4 ledare...i 90 % av fallen
Mindre jobb om det senare skall läggas om....
Allt annat är bara korkat... 5-ledare drar man fast man bara använder 4 ledare...i 90 % av fallen
Mindre jobb om det senare skall läggas om....
Redigerat:
EKLK finns väl inte i de storlekarna? Du får nog titta på N1XV 5G6 eller EKKJ 4x6/6.
lite tråkigt att EKLK inte finns som 5G6 då man gärna vill ha en vit kabel om man ska klamra inne, men det finns FKK i de grovlekarna: http://sysdoc.doors.ch/ERICSSON/fkk_sca.pdf
Så sant. FXK verkar bara finnas i den storleken också? skumt. Smidig lösning att lägga jorden i de naturliga hålrummen som blir mellan faserna och nollan. Det gör att den blir tunnare och smidigare då den är fåtrådig också. Fast det dubbla priset kanske avskräcker. Men somliga kanske tycker det är värt det priset.
FKK får inte läggas i mark. Vet inte hur regeln säger om man gräver ner markrör och drar i den för den får dras i rör. Fast den är ju mer än tre gånger så dyr som N1XV.
FKK får inte läggas i mark. Vet inte hur regeln säger om man gräver ner markrör och drar i den för den får dras i rör. Fast den är ju mer än tre gånger så dyr som N1XV.
Klicka här för att svara