Jag tror också på att det är erfarenhet och planering det hänger på, inte hastiga rörelser :)

Men det är ett svårt steg att ta, det tar nog ett par år. Först ska man lära sig att göra det, sen ska det bli snyggt också. Sen ska det dessutom gå snabbt! Huvva, vi har nog en del att lära som det känns. Hur länge har du jobbat Patrik?

ybu skrev:
Jag tror också på att det är erfarenhet och planering det hänger på, inte hastiga rörelser :)

Men det är ett svårt steg att ta, det tar nog ett par år. Först ska man lära sig att göra det, sen ska det bli snyggt också. Sen ska det dessutom gå snabbt! Huvva, vi har nog en del att lära som det känns. Hur länge har du jobbat Patrik?
Jo, vi har det. :p Jag har inte jobbat så länge, sedan 1 juni har jag varit lärling, men lagt ner många timmar innan det på firman jag jobbar. Sommarjobbat, APU osv några månader.
Hur länge har du själv jobbat?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jo, vi har det. :p Jag har inte jobbat så länge, sedan 1 juni har jag varit lärling, men lagt ner många timmar innan det på firman jag jobbar. Sommarjobbat, APU osv några månader.
Hur länge har du själv jobbat?

//Patrik

Jag har jobbat snart ett år som lärling, men då utan någon som helst praktik eller dylikt innan. Så det var rätt tufft från början (eller ja, det är det väl än). Är så fruktansvärt mycket man ska lära sig.. Och firman jag jobbar på gör verkligen alla sorts jobb. Från att installera liftanläggningar till att laga förstärkarlådor, med service- och installation och lite larm däremellan :p

Men hellre det, har en kompis som jobbat lite längre än mig, och har gjort ett och samma moment sedan starten. Han har inte använt en spänningsprovare eller wagoklämma på 15 månader, men är en jä*vel på att spika upp dosor! Sedan drar någon annan i FK'n mellan dosorna...

Vad är du på för sorts företag? Stort eller litet?

ybu skrev:
Jag har jobbat snart ett år som lärling, men då utan någon som helst praktik eller dylikt innan. Så det var rätt tufft från början (eller ja, det är det väl än). Är så fruktansvärt mycket man ska lära sig.. Och firman jag jobbar på gör verkligen alla sorts jobb. Från att installera liftanläggningar till att laga förstärkarlådor, med service- och installation och lite larm däremellan :p

Men hellre det, har en kompis som jobbat lite längre än mig, och har gjort ett och samma moment sedan starten. Han har inte använt en spänningsprovare eller wagoklämma på 15 månader, men är en jä*vel på att spika upp dosor! Sedan drar någon annan i FK'n mellan dosorna...

Vad är du på för sorts företag? Stort eller litet?
Ah, okej. Vad gick du för utbildning? Inge arbetsplatsförlagd utbildning alls? : O

Ja, i.o.m. att jag haft mycke praktik så som APU och sommarjobb hela sommaren efter 2:an så har man lärt sig mycket då och det var ganska enkelt att glida in nu + att man suttit på detta forum i snart ett år. :D

Firman är medelstor, ca. 24 montörer, har jag för mig. Svårt att hålla reda på alla.
Själv då?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ah, okej. Vad gick du för utbildning? Inge arbetsplatsförlagd utbildning alls? : O

Ja, i.o.m. att jag haft mycke praktik så som APU och sommarjobb hela sommaren efter 2:an så har man lärt sig mycket då och det var ganska enkelt att glida in nu + att man suttit på detta forum i snart ett år. :D

Firman är medelstor, ca. 24 montörer, har jag för mig. Svårt att hålla reda på alla.
Själv då?

//Patrik

Nej ingen APU. Pluggade på Lernia, 1 år teori. Det var 4 veckor praktik inräknat, men den var när man var klar med teorin, så den blev ju "inbakad" i vanliga lärlingstiden. Tycker att man ska ha så mycket praktik som möjligt under utbildningen. Man får ingen förståelse för det man läser om man inte får sätta det i praktisk användning.

Mitt företag är inte lika stort. 2-3 montörer ungefär, give and take :rolleyes:

Är ju inte alltid fördel att vara snabb heller! Man måste ju se från situation till situation.. Om man ska dra 100 kablar efter en lång stege på en industri kan man "kötta på" å dra kabel så svetten sprutar.. eller om man ska dra mycket fk osv...

Men ska man tex montera klisterkanaler snyggt i ett vardagsrum så är de ingen bra ide att snabba sig allt för mycket.. då sätter man bara fel eller stöter ner en ovärderlig vas på golvet :o

Mycket är väl planering.. att man har rätt saker med sig så man slipper gå till bilen så många gånger.. och slipper köra och hämta på grossisten så ofta.

Rrrrr; Man ska INTE "kötta på" när man drar kabel på en stege. Kraft och manöver ska skiljas åt och kablarna ska najas rakt och prydligt utan att korsa varandra. Har sett många fall där ackords-elektriker gjort som du beskriver och det är inte roligt när man ska felsöka eller bygga ut en sådan anläggning.

Iskra skrev:
Rrrrr; Man ska INTE "kötta på" när man drar kabel på en stege. Kraft och manöver ska skiljas åt och kablarna ska najas rakt och prydligt utan att korsa varandra. Har sett många fall där ackords-elektriker gjort som du beskriver och det är inte roligt när man ska felsöka eller bygga ut en sådan anläggning.
Jag menar "kötta på" då man drar ut dom.. sen då man najjar får man ju vara lite mer noga :)

Jobba metodiskt ex. lägg alla rör - dra i kabel i alla rör - montera alla centraler - koppla alla centraler.
Ta med dig skräp när du ska gå och äta frukost/middag så slipper du gå en extra gång. Samma sak med personliga behov, hämta verktyg och material. Det gäller att jobba rationellt. Att springa mellan arbetsställena gör dig inte till någon snabb montör snarare tvärtom, när du om 40år inte kan röra dig för du slitit ut alla leder i kroppen.

Jag brukar även lägga ut allt material på de olika arbetsställena innan jag sätter igång. Och en ordentlig sortimentlåda där jag har diverse fästmaterial, klammer och kopplingsmaterial är en bra investering.

Men framför allt gör rätt första gången även om det tar lite extra tid för att kolla så allting är rätt. Tar dubbelt så lång tid att göra om det igen och det är förbannat tråkigt.

EDIT: Ser nu att vissa saker redan är postade i denna tråd.

Redigerat:
Jobba metodisk, gör rätt på första försöket, planera ordentligt (inte för optimistiskt), krångla inte till det (dvs gör inte onödigt mycket för en enkel sak) och givetvis bör man inte dricka kaffe 15ggr/dag :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.