Tjo!
Det har ju tidigare diskuterats om olämpligheten med att dra el mitt inne i en vägg för värmeutvecklingens skull, och någonstans hittade någon att det inte var tillåtet att avsäkra tex 1,5 kvadrat med 10A om den låg förlagd i rör mitt inne i isoleringen i en vägg.
Min undran är då om det plötsligt är okej att dra rören mitt i väggen om man avsäkrar 1,5 kvadrat till 6A (belysningsgrupper), 2,5 kvadrat till 10A och 4 kvadrat till 16A?
Det har ju tidigare diskuterats om olämpligheten med att dra el mitt inne i en vägg för värmeutvecklingens skull, och någonstans hittade någon att det inte var tillåtet att avsäkra tex 1,5 kvadrat med 10A om den låg förlagd i rör mitt inne i isoleringen i en vägg.
Min undran är då om det plötsligt är okej att dra rören mitt i väggen om man avsäkrar 1,5 kvadrat till 6A (belysningsgrupper), 2,5 kvadrat till 10A och 4 kvadrat till 16A?
1,5mm2 FK avsäkrat 10A i VP rör är väl knappast ovanligt (snarast det allra vanligaste som finns installerat...). Brukar vanligtvis ligga i isoleringen också..,
om än kanske inte mitt i... men uppvärmning blir det: Här finns det en som har kollat:
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2-a.html
om än kanske inte mitt i... men uppvärmning blir det: Här finns det en som har kollat:
http://www.byggahus.se/forum/el/60013-vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2-a.html
Givetvis blir värmeutvecklingen betydligt mindre om koppararean ökas eller strömmen minskas. (P = I*I*R)PST skrev:
4mm2 till 16A blir (om jag räknat rätt) ungefär samma värmeutv. som 10A i 1.5mm2
(Ca 2,4W / meter och ledare, 3-Fas 7,2W, enfas (två ledare) 4,6W....
Redigerat:
Utan att ha facit hemma kan jag med stor säkerhet säga att det är ok med rör mitt i väggisoleringen om man belastar en 1.5 mm2 konstant med 6 A osv. I allmänhet är det inga problem med 10 A säkring och mitt i väggen för vid en normal installation (bostäder) kommer man aldrig att belasta en fk 1.5 mm2 kontinuerligt i närheten av 10 A. Gör man det har man missat rätt grovt i planeringen av anläggningen.
Det är ett garage det är frågan om för min del. Skulle vilja få in rören i väggen eftersom det inte är så ovanligt att man klämmer upp mängder med grejer på väggarna i ett garage. Å andra sidan kanske man drabbas av problemet att man lyckas borra rätt igenom ett rör. Jaja, risken är väl mindre ändå tycker jag det känns som.
Inte ens en svets går ju på konstant belastning.. Det enda är väl värmepump och eventuella elelement som kan dra lite, men det bör ju inte vara nån större fara.
Ska förstås höra med min elektriker vad han tycker också, han har lovat att jag ska få dra rören själv bara han får instruera lite...
Inte ens en svets går ju på konstant belastning.. Det enda är väl värmepump och eventuella elelement som kan dra lite, men det bör ju inte vara nån större fara.
Ska förstås höra med min elektriker vad han tycker också, han har lovat att jag ska få dra rören själv bara han får instruera lite...
Jag vill påstå att det är ett teoretiskt problem.. Åtminstone om man ser till hur hus byggs i praktiken..
1.5 till 10 A, 2,5 till 16 A i och igenom isolering, varhelst det går att komma fram med rör eller slang,
Slang eller rör i tak t.ex har ju oftast en himla massa isolering ovanför, som inte leder undan värmen särskilt bra..
1.5 till 10 A, 2,5 till 16 A i och igenom isolering, varhelst det går att komma fram med rör eller slang,
Slang eller rör i tak t.ex har ju oftast en himla massa isolering ovanför, som inte leder undan värmen särskilt bra..
Som sagts tidigare. Vid normal villainstallation, uttag/belysning, så är det aldrig något problem! Där kan du lugnt säkra 1,5mm2 med 10A.
Har du någon förbrukare som riskerar att konstant belasta kabeln hårt (tex elpanna, värmepump) så gå upp en area! Vi drar tex nästan alltid minst 6mm2 till bergvärmepumpar, även om de endast i extremfall förbrukar mer än 16A.
Har du någon förbrukare som riskerar att konstant belasta kabeln hårt (tex elpanna, värmepump) så gå upp en area! Vi drar tex nästan alltid minst 6mm2 till bergvärmepumpar, även om de endast i extremfall förbrukar mer än 16A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Ursprungsfrågan skulle jag besvara med att det funkar sannolikt, att det inte är förbjudet men att det inte finns stöd för det i Svensk Standard. Det innebär att du själv behöver redovisa/bevisa att FK'n inte smälter.
Riktning, uppåt, nedåt, åt sidan, spelar ingen roll när det gäller värmeledning i fasta material, det leder lika bra åt alla håll.Mäster skrev:
Den enda gång som riktning spelar roll är vid konvektion, dvs i gas och vätska.
När det väl passerat gipset, så är väl en lodrät gipsyta eller en ovansida teoretiskt bättre, då det kan bli konvektion som får bort värmen från "den varma fläcken". Men i ett vanligt hus med alla luftrörelser så är det nog högst teoretiskt.
Japp, men ska vi klyva hårstrån, så är anliggningsytan på en räfflad vpslang t.ex, minimal mot gipset, den största ytan (99.% ?) som avleder värme från slangen, gör det via luften(gas) då fibrerna i isoleringen inte heller har någon större kontakt mot röret...
En tanke bara iofs, jag inga uträkningar eller mätningar till stöd för mina teorier som vanligt
En tanke bara iofs, jag inga uträkningar eller mätningar till stöd för mina teorier som vanligt
Jag ville bara stävja en vanlig missuppfattning, att värme _alltid_ "stiger".
Ibland är det viktigt för resonemanget, tex om någon tror att undersidan av betongplattan är mycket kallare än översidan pga att golvvärmen "stiger uppåt".
Ibland hårklyverier, ibland viktigt att tänka rätt för att den "fysikaliska modellen" ska fungera.
Jag tror bara att det är bra om folk tänker omedvetet rätt istället för omdevetet fel.
Mitt livsuppdrag eller så ... typ ...
Ibland är det viktigt för resonemanget, tex om någon tror att undersidan av betongplattan är mycket kallare än översidan pga att golvvärmen "stiger uppåt".
Ibland hårklyverier, ibland viktigt att tänka rätt för att den "fysikaliska modellen" ska fungera.
Jag tror bara att det är bra om folk tänker omedvetet rätt istället för omdevetet fel.
Mitt livsuppdrag eller så ... typ ...